is dit slecht gemixt of zijn m'n speakers gewoon crappy?

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Deze (te gekke) track klink vrijwel altijd crappy qua basweergave.. m'n speakers (jbl lsr305) geven dit gewoon slecht weer. De baslijn klinkt bonkig of valt bijna weg - erg irritant. Kwestie van te lage frequenties of is de plaat gewoon slecht gemixt en ge-eq't? Hij is al van een tijdje geleden namelijk...

 
het lijkt wel een vinyl rip die nog hevig gecompressed is op youtube. Heb je de spotify versie wel eens geluisterd? klinkt veeeeeel beter. En het zal eerder een kwestie van je kamer zijn dan van je speakers. ookal is het met 5 inch woofers sowieso moeilijk om een diepe, gebalanceerde bas te hebben.
 
ik speel hem thuis vanaf mp3 bestand.. die klinkt beter als die YT versie. Maar dan nog klinkt het niet mooi.. Zal idd ook aan mn 5" woofertjes liggen hoor.. Maar iets zegt me dat die bas in die track niet lekker klinkt.. Mss is hij gemaakt voor een biiiig soundsystem ipv een hifi setje bij de mensen thuis...
 
Het is zeker geen top mix, maar er is wel degelijk laag. Best veel eigenlijk rond de 125-200hz. Dus ligt dan idd aan je monitoren en akoestiek.
 
Het is zeker geen top mix, maar er is wel degelijk laag. Best veel eigenlijk rond de 125-200hz. Dus ligt dan idd aan je monitoren en akoestiek.

nou voor mn gevoel zit er zo veel laag in.. alsof het niet voor 'normale' speakers gemaakt is..

Ik was gewoon benieuwd of anderen dat ook zo ervaren...

In die soundtest link https://mixedbymarcmozart.com/2014/0...inutes-how-to/ hoor ik eigenlijk ook maar pas echt iets vanaf 45 khz.. wat ook wel logisch is aangezien de freq range van die JBL's 43 Hz-24 kHz is.... dat zal dus ook het hele probleem zijn...
(buiten acoustische aanpassingen van m'n kamer... - ik heb nu niks)
 
De mix is idd niet zo heel geweldig.. bas lijkt gevoelsmatig ook wel een octaaf hoger..

Drums had ook wat harder gemogen misschien.. maar die baslijn is wel een beetje de drive van de track, en misschien wel in dit specifieke genre..

Hij speelt in het refrein: b-b-b-b-b-b -Fis-b c-c-c-c-c-c-g-c. Opzich ook niet heel laag, zeker niet als je bekijkt wat de laagste noot is van een 4 snarige bas.
De coupletten zitten wat lager.. laagste noot is heel kort een accentje op de E. Daarvoor zit nog 6 x een A die hoger is.. maar het lijkt of de grondtoon minder aanwezig is dan de ´1e harmonische´. Zoals accelartaor als zegt. Veel laag boven de 100hz.
Een 4 snarige bas heeft dus als laagste noot die E (41hz) en die zou zelfs redelijk moeten weergegeven worden op de 305.. maar nu lijkt alles een octaaf hoger.. en klinkt te wollig..

Op een gemiddelde portable radio wordt de baslijn nu wel goed weergegeven.. misschien is dit ook wel het doel geweest van de mix. Zonder de boventonen krijg je op gemiddelde transistorradio echt niks mee van de bas.. :)

Ik zeg, vreemde mix. En niks mis met die 305.. Maar een onbehandelde ruimte kan een prominente baslijn als dit wel erg versterken..
 
Dacht dat die 43Hz bij -10db was dus in realiteit gaan ze bijlange niet zo laag...
 
Back
Top