Wie werkt er met een Loudness Meter? En hoe dan?

Als je dingen moet afleveren voor cinema of TV of anderszins kritische partijen moet je dit eens lezen: https://tech.ebu.ch/docs/r/r128.pdf Verder denk ik dat je prima je oren kunt vertrouwen. Het is overigens wel interessant om te zien wat het dynamisch bereik van je muziek nu eigenlijk is. Vergelijk het bijvoorbeeld eens met een klassiek stuk, of een fragment uit een film. (Zet ook eens moderne RedHotChilliPeppers op en analyseer die...:stupid.)
Aanvullend is dit de ' oorzaak' van al die tooltjes om je LUFS te meten: https://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

Ik lever zelf af voor cinema, en dan komt het vrij nauw als je niet plotseling veel luider of zachter wilt zijn dan andere films. En hoe blijf je boven het gezoem van de airco uit zonder dat je pieken hebt waarbij het bloed uit de oren van je bezoekers gutst? Door je LUFS te meten dus.
 
Helaas kun je je oren niet vertrouwen en moet je je aan de regels van de zender houden als je muziek en/of geluid aanleverd voor TV. Zeker als je van een stuk muziek de longterm LUFS moet bepalen tov de shortterm LUFS. Dat kun je onmogelijk op het gehoor doen. Als je je niet aan de aangegeven LUFS houdt grijpt de limiter van de zender ongenadig in waardoor het geluid slecht overkomt. Soms kan het zelfs geweigerd worden als mensen niet weten waarmee ze bezig zijn.
 
waves heeft die wlm loudness meter waar een limiter in zit,, dat vind ik intressant,, als ook die radar meter van TC
eens je weer wat die LUFS betekend dan wordt het duidelijk waar al die meters voor dienen
 
Helaas kun je je oren niet vertrouwen en moet je je aan de regels van de zender houden als je muziek en/of geluid aanleverd voor TV. Zeker als je van een stuk muziek de longterm LUFS moet bepalen tov de shortterm LUFS. Dat kun je onmogelijk op het gehoor doen. Als je je niet aan de aangegeven LUFS houdt grijpt de limiter van de zender ongenadig in waardoor het geluid slecht overkomt. Soms kan het zelfs geweigerd worden als mensen niet weten waarmee ze bezig zijn.

Ik moet zeggen dat dit in de praktijk nogal kan verschillen. Veel zenders, zowel radio als TV hebben een hele reeks aan eigen processing voordat het verzonden wordt. Toen ik voor AT5 een keer vergat om de audio te masteren kon ik het verschil niet merken tijdens de uitzending en daarna heb ik het dus ook nooit meer gemastered ;) Geen haan die er naar kraaide.
We hebben dan wel in Europa en wereldwijd een standaard afgesproken, het wordt nog steeds omhuld door een wolk van mysterie en bijgeloof. Uiteindelijk zijn het toch echt je oren die je moeten vertellen of het klopt. Vandaag gaan twee films van mij in première, allebei gemasterd op -24LUFS, en toch moet voor de ene film de Dolby-versterker op 5, en de ander op 5,6. Daar kwamen we pas achter bij de screening in de cinema.
 
Back
Top