Spinnin Records claimt mijn nummer op YouTube

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.620
Locatie
Zwolle
Dag forummers,

Ik hoopte altijd ontdekt te worden, maar dit is een wat vreemde manier. Ik krijg net een mail van YouTube dat Spinnin' Records mijn nummer claimt. Ik kan hem offline halen, want hij staat ook op Beatport. Maar dit slaat nergens op en ik heb er een geschil van gemaakt. Heeft iemand hier ervaring mee? En kan ik een claim indienen bij Spinnin als ik in het gelijk wordt gesteld? Mijn liedje staat er al 4 maanden langer op. Misschien hebben zij het wel van mij gepikt?

Dit is mijn nummer:

https://www.youtube.com/watch?v=ogWml07o_bc

En dit het nummer waar ik het van gepikt zou hebben:

https://www.youtube.com/watch?v=fa1Y9w5mmE0
 
Laatst gewijzigd:
Geen idee hoe ze bij die claim komen, het lijkt niet echt op elkaar.

Maar ik geef je weinig kans op een claim of schadevergoeding voor de tijd die je er in hebt gestoken.
 
Een slechte advocaat zou het ook nog kunnen winnen: jij hebt een upload op 1 januari 2018, zij op 20 mei 2018 met een officiële launch op 4 juni 2018. Dus als er al pikwerk is gebeurd, lijkt de richting me duidelijk.
 
he, dat ken ik van ze, mijn zoon heeftbijna hetzelde meegemaakt , volgens mij kon hij er nog op tijd een stokj voor steken, maar je ziet het, een nummer is zo gejat als je niet uitkijkt.
 
Geen idee hoe ze bij die claim komen, het lijkt niet echt op elkaar.

Maar ik geef je weinig kans op een claim of schadevergoeding voor de tijd die je er in hebt gestoken.

Daar komen "ze" ook niet bij, content matching is iets wat Youtube zelf doet.

http://royvanrijn.com/blog/2010/06/c...hazam-in-java/

Dit algoritme doet uit de doeken hoe dit soort zwik werkt, en zoals je ziet is er een "confidence factor". Als die net over de grens is wordt het nummer aangemerkt als identiek, terwijl dat niet perse zo hoeft te zijn.

Helaas moet je daarvoor een mens naar de twee versies laten luisteren. Een van de minder mooie dingen van het internet is dat een hoop taken door bots worden opgeknapt en je nogal moeite moet doen om een mens aan de lijn te krijgen, laat staan een mens die er wat mee kan doen.
Helaas is het eindeloos veel makkelijker om dit soort verzoeken in te dienen en wordt misbruik niet gestraft.
Helaas gaat Spinnin' niks doen zonder dat je een brief van een advocaat stuurt.
 
Het leek me ook al een algoritme. Het is maar 10 seconden dat er een beetje op lijkt. Daar kun je geen medewerker opzetten om de hele dag YouTube af te struinen.

Ik kreeg nog een reactie van de advocaat. Je moet zelf aantonen dat het nummer van jou is. En YT is geen rechter. Als ze het niet aandurven halen ze met een beetje pech jouw clip offline. Lekker schieten met hagel dan voor die platenmaatschappijen, maar je kunt er weinig tegen doen. Ik wacht de reactie van Spinnin wel af.
 
Warner Music Group legt namens Spinnin Records een claim op mijn nummer. Ik zou het gepikt hebben van dat andere liedje. Dat doen ze via de officiële weg en ik mocht via YT bezwaar aantekenen. Dat heb ik gedaan en nu krijgen zij 30 dagen om te reageren. Waarschijnlijk luisteren ze 5 seconden en trekken ze hem in. Dat lijkt me althans logisch...
 
Het is wel erg passief van hen om automatisch te gaan claimen bij een algoritmematch en niet zelf even eerst te luisteren en zaken als uploaddatum te checken. Ik wacht op de dag dat ze Mozart dagvaarden.
 
Jouw akkoorden progressie is 'dezelfde' als de andere track. Daar blijft het dan ook bij en 'men' kan daar geen rechten op doen gelden. Want in popmuziek zijn er amper 5 soorten progressies en daar houdt het ongeveer op...
Dat gezegd zijnde kan Spinnin ook 1 miljoen andere tracks met soortgelijke progressies gaan 'claimen'
Mijn verontschuldiging, en het is geen waardeoordeel maar ik vind je track ook niet van die aard dat je naar een advocaat moet stappen, tenzij je graag doelloos geld uitgeeft. Maar ik begrijp jouw argumenten uiteraard ook.
En verder, YouTube zal jouw (privé ?) gegevens niet zomaar aan Spinnin geven, tenzij zij keihard zwart op wit plagiaat kunnen bewijzen. Dat wordt dan ook nog eerst na een rechtzaak door een rechter uitgesproken. Zo makkelijk komt Spinnin daar ook niet mee weg. En dan zal YT zelf jouw track zo nodig na uitspraak wel verwijderen. Daar zijn intussen al precedenten genoeg over. Niet alleen YT, maar ook Soundcloud e.a. staan vol met 'gestolen' of op elkaar lijkende muzikale ideeën... En ja, Spinnin e.a. klojo's moeten natuurlijk net zoals alle noodlijdende labels ergens hun geld vandaan proberen te halen.
Ik had zelfs niet eens gereageerd op hun aantijging, want dat betekent in zekere zin al een toegeving en soort van schuldbekentenis Tot slot, registratie bij Buma/Stemra/ Sabam e.a. kan veel leed voorkomen. Succes !
 
Laatst gewijzigd:
Ik wacht op de dag dat ze Mozart dagvaarden.

Je maakt nu een grapje, maar...


Bij deze video is mij hetzelfde overkomen. Ik weet niet meer van welk label de claim afkomstig was, maar het was een grote naam met een uitgebreide klassieke catalogus.

In mijn geval was het natuurlijk helemaal absurd. Oké, bij Bach is het niet de compositie maar een specifieke opname ervan die dan geclaimd wordt, en dat gaat inderdaad met algoritmes die automatisch bepaalde fragmenten proberen te herkennen. Maar wat ik op de theremin speel, kun je bezwaarlijk verwarren met een bestaande uitvoering (hé, ik had het ding nog maar pas en had hooguit een paar uur geoefend. :P) De rest van het ensemble (min de vioolpartij dus, die ik speel) is midi op basis van Bachs partituur, uitgevoerd door de 'Orchestral Strings pack' van Ableton Live: óók niet van een bestaande opname gepikt dus.

Ik heb bezwaar ingediend en het heeft nog wat moeite gekost (de eerste keer werd mijn bezwaar afgewezen, als ik het me goed herinner), maar uiteindelijk is de claim wel ingetrokken. Het is de moeite waard om dat te doen, want door zo'n claim gaan eventuele reclame-inkomsten naar degene die recht beweert te hebben op de muziek, en dus niet naar jou. Bovendien vermoed ik dat het allemaal automatisch is gebeurd, en dat je gewoon even een echte YouTube-medewerker naar de tracks moet laten luisteren om het misverstand op te klaren.
 
sKeLeTvM, Nee joh, ik ken een advocaat via Twitter. Die heb ik even een berichtje gestuurd, that's all.

Ik kan ook niet reageren, maar de arrogantie van een grote platenmaatschappij stoort me. Daarom vind ik dit wel een leuke testcase. En ben ik nieuwsgierig waar ze mee komen. Ik vind mijn track overigens zélf niet zo goed, haha. Maar het gaat me om het idee :D
 
Je wilt ook niet weten hoeveel mensen onbewust een stukje van John Cage's 4'33 hebben gesampled. Claimen maar!
 
Ik had zelfs niet eens gereageerd op hun aantijging, want dat betekent in zekere zin al een toegeving en soort van schuldbekentenis Tot slot, registratie bij Buma/Stemra/ Sabam e.a. kan veel leed voorkomen. Succes !

Dat klopt niet. Buma/Stemra zegt daar zelf het volgende over: "Het registreren van uw werken bij Buma/Stemra is niet rechtsgeldig als bewijs van eigendom."

Zie: https://www.bumastemra.nl/auteursuitgevers/rechtenbescherming/
 
Back
Top