Wat is jouw grootste 'studio blunder'?

... totdat je ontdekt dat je alles op inserts hebt geprikt i.p.v. op de inputs...

Daar heb ik me afgelopen weekend bij een optreden met het bandje nog lekker belachelijk mee gemaakt.
Iemand had een "nieuwe" powered mixer meegenomen, ik prik zonder te kijken de line-out van de draadloze ontvanger van de saxofonist in de mixer,
"hey toets, geen geluid !". Na een minuut of 10 zoeken nog maar eens goed kijken, "f**k, die xlr-ins zijn combo's en die jacks zijn inserts...".
Gelukkig waren we ruim op tijd en had ik het daarna te druk om me nog vaker voor de kop te slaan.

Of mevrouw zangeres die zonder blikken of blozen bij de soundcheck vindt dat de mic's te zacht staan en van alle zangmic's de gain vol opengooit,
en dan het gezeur dat ik over me heen kreeg omdat de zang k*t klonk... :stupid
Goed, deze laatste actie was niet de mijne, maar ik kreeg wel de stront over me heen. 8o)
 
Wat ik veel voorheb is dat er geen geluid is en je na een hele tijd ontdekt dat dat komt omdat er een insert (send) is ingeprikt op de mixer en dat ding ertussen niet aanstaat...
 
Lekker aant mixen zijn snachts, de volgende dag luisteren en je afvragen waarom alles zo ''mono'' klinkt. Na een tijd erachter komen dat de mono knop van de mackie big knob aan stond...
 
ik wil deze er nog wel bij hebben.
oke was bezig met fl studio.
ik had met vangaurd een leuk synth melodietje gemaakt.
die een gegeven moment verdubbeld wordt met een twee synth melodietje.
ik had er een effect flangus erop gegooid.
en toen bedacht ik mij het is leuk als het van de classic presset overgaat naar de vibrate presset.
dus nog een flangus erop gegooid met vibrate presset zodat ik alle waarden had van de vibrate presset.
dus allemaal automation clips gemaakt. en alle waarden van de vibrate presset op einde ingevoerd.
zodat het stukje waar de synth te horen is overgaat in een andere flangus presset.
en ik toen maar steeds afspelen. in mij bedenken waarom het geluid niet veranderd.
de gehele tijd beide flangus erbij en de schuifknoppen veranderden ook niet.
wat bleek ik had ook voor mijn uplifter in een andere mixer kanaal flangus gebruikt.
en daarop de autimation clips gemaakt. want die verschoven wel.

schaam, schaam, schaam.
 
Geen TRS kabels gebruiken tussen mijn interface en monitors.
 
Beginnen met opnamens en vervolgens een uur later erachter komen dat de recordknop niet ingedrukt was van de digitale recorder, ook lekker handig!!!!!
 
Uren lopen zoeken naar waarom mijn USB muis en keyboard soms uitvallen. Na maanden weet ik de oorzaak: de firmware van mijn USB hub (die altijd aan blijft) crasht na een paar weken. Lampjes branden dan nog wel, maar hij doet echt niets meer. Voeding eraf en erop lost het probleem op. Nou ja, meer een blunder van de fabrikant
 
Als een 220v schakelaar gammel aanvoelt : NIET GEBRUIKEN !!!

Goede tip :halleluja

P.S. Ik maak muziek op zolder en van de week had ik mijn winterjas aan. Ik speelde een partij in, maar de DAW stopte steeds tussendoor. Na 20 minuten ergeren vond ik de oorzaak: ik tikte steeds ongemerkt met mijn mouw de spatiebalk aan :D
 
Hier ook iets met een verkeerde knop:

De zoveelste live-take van een track gedaan, eindelijk helemaal perfect uitgevoerd na dagen/weken in de avonduurtjes klooien.
Blijkt dat de drums op de verkeerde bus zaten en niet waren opgenomen ..
 
Een complete zangopname maken met de grootmembraam microfoon verkeerd om in de spin..Dus met te veel zaalgalm af mixen en later met veel EQ toch goed gekregen...
 
Back
Top