Wat is jouw grootste 'studio blunder'?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.617
Locatie
Zwolle
Mijn nieuwe liedje klonk van de week totaal ontstemd. Na een half uur tevergeefs finetunen van oscilators bleek dat de overall pitch van mijn DAW veranderd was. Sommige synths reageerden daarop en anderen niet.

Nou vroeg ik me af: wat is jouw grootste 'studio blunder' ooit? Heb je ooit een halve dag verspeeld aan een kabel die er niet eens aangesloten was? Of iets anders? Ik ben benieuwd.
 
Synths kopen van DSI.

:dubbel:

Ik had lang, lang, lang geleden een RME Fireface800 gekocht. De gebruiksaanwijzing van dit apparaat is eenvoudig - aansluiten en hij werkt. Maar bij mij niet... na weken onderzoek, opnieuw geïnstalleerde drivers, besturingssystemen, nieuwe FW-kaarten, nieuwe kabels, BIOS-flashes, terug naar de winkel, nog maar tien nieuwe installaties van het OS, snelheids- en stresstests - echt alles tot diep in de uurtjes geprobeerd en dat wekenlang, bleek dat... jaja, de Firewire-kabel tussen de FF800 en mijn computer te lang was. Met een kortere kabel werkte het perfect! En ik gebruik 'm nu nog.
 
Laatst gewijzigd:
:dubbel:

Ik had lang, lang, lang geleden een RME Fireface800 gekocht. De gebruiksaanwijzing van dit apparaat is eenvoudig - aansluiten en hij werkt. Maar bij mij niet... na weken onderzoek, opnieuw geïnstalleerde drivers, besturingssystemen, nieuwe FW-kaarten, nieuwe kabels, BIOS-flashes, terug naar de winkel, nog maar tien nieuwe installaties van het OS, snelheids- en stresstests - echt alles tot diep in de uurtjes geprobeerd en dat wekenlang, bleek dat... jaja, de Firewire-kabel tussen de FF800 en mijn computer te lang was. Met een kortere kabel werkte het perfect! En ik gebruik 'm nu nog.

Interessant, hoe lang was je fw-kabel? Ik gebruik een 6 meter kabel zonder problemen.
 
Ik ging een keer een band opnemen in een studio op school. Maar wat ik ook deed ik kreeg geen geluid uit de speakers. Ik alles gecheckt wat ik kon, gebeld met de technische afdeling. Net op het moment dat ik de band af wilde bellen kwam ik erachter dat de mute knop op de console nog ingedrukt stond. Op diezelfde dag zat er tijdens de recording iemand naast me in de control room. Iemand wilde een instrument horen dus gooide 1 van mijn faders (Zonder te checken met mij) omhoog, maar zij wist natuurlijk niet dat "all groups" had geselecteerd in pro tools. Waardoor dus letterlijk elke fader 30db mee omhoog bewoog en er een dikke feedback loop kwam. Dat werd zeker niet in dank afgenomen door de band die allemaal koptelefoon op had. Dat was niet mijn blunder gelukkig.
 
Afroham, haha. Ben je mooi klaar mee dan.

Ik heb ook wel eens 10 minuten het verkeerde usb-kabeltje in- en uitgeprikt. Bleek het een losse kabel te zijn die op de grond slingerde.

@deathspell Ook herkenbaar. Onlangs nog een audio-interface aangesloten en die deed niets. Ik linkte het aan mijn oude Windows 7 en heb 10 toen maar geïnstalleerd. Maar nog niks. Uiteindelijk alles kabels uit de pc getrokken, de usb-kabels op een andere plek aangesloten en toen werkte het wel. Computers...
 
idd, een slechte firewire cable heb ik ook al eens gehad,, dat duurde ook lang,,
M'n 3 hercules fw 16/12 zijn stuk gegaan en 4 macbook pro's 15" door de gfx chip

En voor de rest is't 60% van de tijd hier fouten eruit halen,,
Als het dan eens werkt en swingt dan ben ik content, dan is er weer een nieuwe track, en meer moet dat ni zijn,
 
Een midi kabel uit mijn Novation Nova trekken toen hij nog aanstond en er een midiloopje aan stond..dat vond hij niet leuk. Wilde niet meer opstarten...open gemaakt...componenten stuk, nieuwe gekregen van Novation (gratis; noem ik nog een service!) er in gezet, maar probleem bleek (waarschijnlijk) toch in chip oid te zitten. Niet meer te maken...helaas...wel een andere terug gekocht na een tijdje, omdat ik iets heb met die Nova Sound.
 
Echt een enorme blunder is het niet, maar je schrikt je toch (altijd) wel helemaal de typhus blijkt dat je volume per ongeluk op max staat en je op play drukt..

Had t laatst met een PA installatie, stond nog in een huiskamer bij iemand ook. :D
 
Niet de mijne maar ik was er wel het slachtoffer van...
Begin jaren '90 verkocht ik volop een van de eerste DAW's, de Soundscape, een hard-,software combinatie.
Word ik 's nachts om 2 uur door een wanhopige studio-eigenaar uit m'n bed gebeld dat hij z'n systeem niet meer opgestart krijgt.
Hij had al 10 maal de pc opgestart en kreeg er verder geen leven in. Na de opstart totaal geen beweging meer in te krijgen, dus ook de Soundscape niet meer op te starten (Win 98 ).
We overlopen aan de telefoon alle mogelijke toestanden doch geen verder leven in te krijgen tot wanneer na een half uur hij plots door de telefoon roept:
GODVER@!**??**&&@!!! DJU!.... hij had de verkeerde muis vast... Er stond namelijk nog een atari naast zijn PC-scherm en beide muizen lagen netjes op 1 matje...
Mijn nachtrust naar de haaien...:bekdicht:

Cheers,
Exo. :mega:
 
Een midi kabel uit mijn Novation Nova trekken toen hij nog aanstond en er een midiloopje aan stond..dat vond hij niet leuk. Wilde niet meer opstarten...open gemaakt...componenten stuk, nieuwe gekregen van Novation (gratis; noem ik nog een service!) er in gezet, maar probleem bleek (waarschijnlijk) toch in chip oid te zitten. Niet meer te maken...helaas...wel een andere terug gekocht na een tijdje, omdat ik iets heb met die Nova Sound.

MIDI signalen gaat toch via een opto-coupler (stroom naar licht naar stroom)? Juist om electrische problemen tussen apparaten te voorkomen door ontkoppeling van het electrisch circuit tussen beide?. Zal dan een heel erg fatale fout in de MIDI implentatie in de Nova moeten zijn....Of een heeeeel toevallig toeval.
 
Mijn grootste studioblunder: de eindeloze lus: ik heb geen tijd om op mijn instrumenten te spelen --> ik gebruik dit instrument nooit --> ik verkoop het --> ik koop iets anders in de plaats --> ik heb geen tijd om op mijn instrumenten te spelen...
 
Ik heb inmiddels de meeste wel gehad denk ik ... denken dat mijn Virus TI2 keys kapot was, maar het expressiepedaal zette het volume bij het minste of geringste op 0, de "of-je-stopt-de-stekker-erin" missers van onwillige apparatuur die gewoon niet aangesloten blijkt te zijn, denken dat je geluidskaart loopt te flippen maar per ongeluk een knop op de mixer ingedrukt hebben waardoor je niets hoort, etc. Altijd amusant en troostend om te constateren dat het bijna iedereen overkomt.
 
Steevast van de verkeerde track op "record" drukken in DAW of hardware recorder. Van alles ingespeeld, niets te horen achteraf. Staat je synth op een ander kanaal...

En dat geklooi om geluid te krijgen uit je DAW. Geluidskaart dit, driver dat. Zie je dat het Master volume tekeer gaat als een dolle als je een toets van je synth indrukt maar je hoort niets. Of je ziet dat het volume van je synth tekeer gaat maar er wordt niets opgenomen: master volume op nul, je track niet "armed" voor record, weet ik veel. Volgens mij waren de jaren '50 veel meer fool-proof. ;)
 
Back
Top