Wat is jouw grootste 'studio blunder'?

Een jaar of tien geleden na het in elkaar zetten van een nieuwe pc klonk al m'n audio zo vreemd maar ik kon m'n vinger er maar niet op leggen.
Een paar dagen(!!) gingen voorbij toen ik een album aan het luisteren was en een hele zangpartij ontbrak, ik dacht dat ik gek werd.
Bleek dat alleen 't linker kanaal naar beide speakers werd uitgestuurd.. :frons:
Ik schaam me er nog steeds voor :dubbel:
 
"Hee, achter in de Solina zit een "trigger" output. Wat interessant! Wellicht kan ik daar mijn Boss DR110 drumcomputer op aansluiten, want bij de Juno kan 'ie dan met de arpeggio spelen, wie weet wat de Solina dan doet!"

*poef* en een mooie vonk later...

"Shit"

Uiteindelijk een lelijke maar werkende DR110 gekocht, onderdelen getransplanteerd in de geplofte, en geploft exemplaar verkocht voor onderdelen.

Op de XP-30 zit een schuifknop achterop waar je kunt kiezen tussen reguliere MIDI, RS232 (PC) en RS232 (Mac). Die stond ook soms op de verkeerde stand, en ik me maar afvragen waarom dat m'n controller het toch niet doet...
 
Mijn TR 808, Korg MS 20, MS 10 en SQ1 verkocht voor een Roland D-20 :-(
 
Was ooit mijn pc aan het opschonen, en dacht mijn backupfolders te hebben gechecked. Bleek dat ik ongeveer de helft van mijn geproduceerde tracks had gewist. Was best balen.
 
"Hee, achter in de Solina zit een "trigger" output. Wat interessant! Wellicht kan ik daar mijn Boss DR110 drumcomputer op aansluiten, want bij de Juno kan 'ie dan met de arpeggio spelen, wie weet wat de Solina dan doet!"

*poef* en een mooie vonk later...

"Shit"

Uiteindelijk een lelijke maar werkende DR110 gekocht, onderdelen getransplanteerd in de geplofte, en geploft exemplaar verkocht voor onderdelen.

Ik blunder voortdurend maar gelukkig zijn er zelden getuigen bij! Bij mijn grootste blunder was ook een Solina (String-Ensemble) betrokken, Mijn eerste. Je raadt het al.... die is er dus niet meer. Het zal in 1990 of in 1991 zijn geweest. Ik wilde met mijn Korg SQ-10 het volume aansturen. De Solina begon meteen te roken, maar deed het nog. Maanden later werkte het originele volumepedaal dat ik bij de Solina meegeleverd had gekregen, niet meer. Ik probeerde een ander en toen was het echt gedaan. Zonder de eerste blunder had ik hem misschien nu nog gehad en hij klonk beter dan mijn huidige exemplaar, al was het klavier al gehavend doordat de katten er een Korg MS-serie op laten vallen. Dat ik die slecht had gestapeld, was een andere blunder.
 
Bleek dat ik ongeveer de helft van mijn geproduceerde tracks had gewist. Was best balen.

Auw! Ik herken hem, heb ook wel eens een harde schijf gewist. En had daar 2 dagen buikpijn van. Later maakte ik wel netjes back-ups. Maar die gebruik ik eigenlijk nooit. Die liedjes zijn geweest en ik maak liever nieuwe.
 
na een kleine reparatie aan m'n alpha juno, niet goed opgelet met dichtschroeven en het lange schroefje ergens in het midden teruggedraaid , aangezet, en hij klonk heel vreemd, de enveloppes dubbel getriggerd etc. weer opengemaakt : schroefje had sluiting gemaakt op het moederbord, was niet meer te herstellen. Gelukkig had forumlid J Baars nog een alpha moederbord liggen..
 
waar ik me na al die jaren nog steeds wel voor schaam: tijdens het repeteren met de band een dikke pijp opgestoken pal onder de rookmelder.. brand alarm, het hele oefenruimte / studio complex ontruimd , heleboel nijdige muzikanten.. nee dat werd me niet in dank afgenomen destijds ..
 
Dit is nog wel een leuke:

Na het solderen van een preamp voor 500rack niet kunnen vinden waarom er geen geluid uit kwam. Na vele uren alles na gemeten en solderingen gecontroleerd te hebben de conclusie getrokken hebben dat er wel een relays kapot moest zijn.

Uiteindelijk bleek het geen relays te zijn maar op de achterkant van de rack behuizing zat een knopje: link output 1 door naar input 2 ....
 
Auw! Ik herken hem, heb ook wel eens een harde schijf gewist. En had daar 2 dagen buikpijn van. Later maakte ik wel netjes back-ups. Maar die gebruik ik eigenlijk nooit. Die liedjes zijn geweest en ik maak liever nieuwe.

Haha...en dan komt iemand met zo'n dooddoener als: "Een GOEIE backup is NOOIT WEG".

Over backups.....wie test er wel eens een RESTORE.....en kan dat eigenlijk nog wel met je huidige hardware/software.....?

Zo liggen er bij mij nog vele Digitale TAPE backups met backups van software en data. Maar een Tape drive heb ik niet meer....
 
Ooit een keer bij een vriend op mijn Dropbox ingelogd om wat te laten horen.
Na een paar dagen miste ik steeds meer files en begreep ik maar niet waarom.
Tot ik de vakantiefoto’s van die vriend in mijn mappen zag verschijnen...
Hierdoor ben ik veel kwijtgeraakt. Meteen overgestapt op de betaalde versie met backups en terughalen van files tot 30 dagen.
Hoewel je daar ook niet al te veel gedoe mee moet hebben.
Het belangrijkste dat ik heb geleerd: in Dropbox alleen opslaan en niet automatisch synchroniseren. Ben ff de term kwijt maar ik moet wel erg veel moeite doen om nu files weg te gooien.

o ja, de ongevraagde vakantiefoto’s waren nog saai ook.
 
Ik blunder voortdurend maar gelukkig zijn er zelden getuigen bij! Bij mijn grootste blunder was ook een Solina (String-Ensemble) betrokken, Mijn eerste. Je raadt het al.... die is er dus niet meer. Het zal in 1990 of in 1991 zijn geweest. Ik wilde met mijn Korg SQ-10 het volume aansturen. De Solina begon meteen te roken, maar deed het nog. Maanden later werkte het originele volumepedaal dat ik bij de Solina meegeleverd had gekregen, niet meer. Ik probeerde een ander en toen was het echt gedaan. Zonder de eerste blunder had ik hem misschien nu nog gehad en hij klonk beter dan mijn huidige exemplaar, al was het klavier al gehavend doordat de katten er een Korg MS-serie op laten vallen. Dat ik die slecht had gestapeld, was een andere blunder.

Haha, ik heb mijn Solina ook aan het roken (en stinken!) gekregen met het volume pedaal. Wat ik precies mis deed weet ik niet meer want ik had niet goed gekeken of de plug wel in de juiste jack gegaan was. Gelukkig kon dhr van Beveren 'm wel weer repareren. Twee dagen spierpijn gehad van het sjouwen van dat ding in z'n koffer door Gouda.

Verder vrijwel dagelijks geblunder met al die patchbays.
 
Ooit eens een stroomadapter gehersoldeerd van een toestel, ik soldeer niet vaak dus was trots op het nette werk dat ik geleverd had.
Plug hem in, steekvlam, ik en de buren zonder stroom.
Ik had, héél netjes, de inputkabel op de output gesoldeerd, en omgekeerd. Ahum.
 
Blunders niet echt. Wel face palms, meerdere per maand, nog steeds. Fucking iConnectMIDI config shit die ik redelijk vaak om zeep help, dat de routing op standje DAW staat of juist niet. En dan nog het mooie USB midi clock spoook. Als je iets via USB aan dat ding hebt hangen, dan ontvangt en zend je USB ding (OP! in dit geval) clock naar alles wat dat ook zend. Kei leuk man. Ga maar zoeken in de 14 apparaten die in de config zitten van die iConnectMIDI. Verder super ding hoor, maar dat zorgt toch zeker 2 keer per maand voor een HUH HOEZO NIET dingetje.
 
En nog eentje... blind je firewire kabel achterin je MAC proppen, maar dan wel goed genoeg drukken dat ie er verkeerd om in zit. Poef Motu Ultralite MK3 dood. Afijn, ik ben heel gelukkig met m'n 828 MK3 met firewire 800. Dat is net wat lastiger drukken :D
 
...of uren lang proberen om Logic Pro X midi clock te laten ontvangen. Doet ie niet heh.. nope.

Of ergens aankomen om te VJen, en er dan achter komen dat je footage, je templates, alles thuis op je harddisk staat. Dan je vrouw bellen en aan de telefoon uit proberen te leggen hoe zij de NAS in het netwerk knoopt met een van de "misschien is het dit wachtwoord" en dat dan 14 keer.Tegen de tijd dat het werkt kom je er achter dat je 3 bout download hebt.

Of jezelf afvragen waarom je CD speler alleen maar aan een kant te horen is via je Xone 92, en VET TERING HARD ook, of tering zacht. Duurt toch weer effe voordat je er achter komt dat L/R naast elkaar zit en niet boven elkaar als bij de Pioneer. Blijkt dat het zwarte tulpje in PHONO zit, en de rooie in LINE, allebij op links.

Of nog mooier, je afvragen waarom NIKS werkt, totdat je ontdekt dat je alles op inserts hebt geprikt i.p.v. op de inputs. We zullen het maar niet gaan hebben over de talloze routing opties van de gemiddelde grotere analoge studiotafel... bandkabels niet terugdrukken na onderhoud.... per ongeluk fase en aarde verwisselen in een chassis van een Juno 60 (hij deed het nog naderhand) of de ontelbaar miljoenen keren dat je vergeet het aandraai deel van je Neutrik op je kabel te doen voordat je de plug eraan soldeert.

Ik kan nog effe doorgaan geloof ik. Meestal is heel erg stoned zijn niet zo bevordelijk voor studio shit.

Of in 013... iedere keer als ik thuis op de tafel sloeg, deed m'n mixer het weer. Totdat ik in 013 moest spelen. Mixer deed niks. Robbie sloeg op de tafel. Niet een keer, maar 100 keer. In begin zacht, aan eind HARD met mixer en al. Toen toch maar een vervanger gevraagd. "Maaruuuh, laat je die wel heel dan?" Thuis kwam ik er achter dat de externe voeding altijd op dezelfde tafel stond als de mixer. Er zat een triac pootje los in de voeding Mixer doet het nu nog :D
 
al mijn weggegooid geld.
mijn usb keyboard van 88 toetsen. (weinig gebruikt weer verkocht).
1 jaar piano lessen (ja ik kan vader jacob spelen). maar daar blijft het ook bij.
mijn 2 dell ultrasharp beeldschermen. (altijd maar 1 gebruikt).
kickstart van nicky romero. (enkele keer gebruikt).
komplete 9 medium versie (eigenlijk alleen maar af en toe massive gebruikt en solid bus comp / eq & dynamics). ik had er zelfs presset pakketen voor gekocht.
nexus + 3 expension pakketen. (af en toe gebruikt).

lala.
 
Back
Top