ghostproducing / co-producing

KatieMusic

"Why! ..."
Lid sinds
24 september 2016
Berichten
1.827
Locatie
Garden of Earthly Delights
De redactie van NOS op 3 sprak met tientallen insiders in de muziekbusiness over ghostproducing en co-producing.

Enkele citaten:
Eén van de grootste ghostproducers ter wereld is Maarten Vorwerk (39). Hij werkt vaak samen met één van de beroemdste dj-duo's ter wereld, Dimitri Vegas & Like Mike. Volgens hem zijn er twee vormen van ghostproducing. "De eerste vorm is dat een dj iemand betaalt om muziekwerk te produceren en tegelijkertijd al zijn rechten wil afkopen." Dat is de meest pure en geheime vorm van ghostproducing, omdat de maker van het nummer dan nergens meer in de kleine lettertjes is terug te vinden.

"In de tweede vorm worden de namen van de makers wel meegenomen in de credits en krijgen ze betaald als het nummer op de radio wordt gedraaid", zegt Maarten. Dit wordt ook wel co-producing genoemd. In databases die muziekrechten bijhouden als Ascap en Buma/Stemra kun je precies zien wie achter de schermen aan een nummer hebben meegewerkt.

"Als je op het hoogste niveau ghostproducet, moet je denken aan 25.000 tot 30.000 euro voor een nummer", zegt hij. "Zit je een niveau daaronder? Tussen de 5000 en 7000 euro. En als je net begint, moet je vaak genoegen nemen met 250 euro en een pizza erbij."

Ghostproducer Albert Harvey (32) werkt vaak samen met David Guetta. "In het verleden heb ik met David heel veel coole platen gemaakt waar ik trots op ben", zegt hij. "Maar we hebben afgesproken dat we daar op dit moment niet over praten."

Maar waarom produceert een dj al zijn of haar tracks niet zelf? Uit gesprekken komen twee redenen naar voren: sommige dj's hebben geen tijd om zelf te produceren. Anderen kunnen het simpelweg niet.

"Als je zo'n belachelijk tourschema hebt, is het heel makkelijk dat je in Nederland iemand hebt zitten die de boel afmaakt", zegt radio-dj Ivo van Breukelen. En dan kan het volgens hem ook nog eens zijn dat dj's geen talent hebben om te produceren: "Dat is niet voor iedereen weggelegd, het moet wel in je vingers zitten."

Beginnende ghostproducers als Axollo bieden hun tracks massaal aan op websites als House of Tracks ( https://houseoftracks.com). Dat is een website waar iedere maand zo'n 500 beats worden geüpload en voor een paar honderd euro worden verkocht.

Bron / Link waar het volledige artikel te vinden is:

https://nos.nl/op3/artikel/2241801-een-deel-van-de-grote-dj-s-bestelt-zijn-muziek-bij-anderen.html

Mocht je iets kwijt willen over ghostproducing / co-producing, dan kan dat in dit draadje. :)
 
Zag het laatst op tv, volgens mij in het journaal zelfs. Niks nieuws aan dat bekende DJ's producers inhuren voor hun tracks. Komkommertijd in Hilversum... :gaap:
 
Zou soms wel graag willen werken met een co-producer. Voor mij is het heel makkelijk om melodieën te maken, maar heb te weinig tijd om deze allemaal uit te werken. Zou mooi zijn om met iemand te werken en zo samen succes te maken. Met 6 track per jaar kom ik er niet (in ervaring). Maar heb melodieën voor 20 track bij wijs van spreken. Geef mee een goede week en heb nog 20 melodieën. Wel trance...
 
Hilversum is altijd komkommertijd.
Zou soms wel graag willen werken met een co-producer. Voor mij is het heel makkelijk om melodieën te maken, maar heb te weinig tijd om deze allemaal uit te werken. Zou mooi zijn om met iemand te werken en zo samen succes te maken. Met 6 track per jaar kom ik er niet (in ervaring). Maar heb melodieën voor 20 track bij wijs van spreken. Geef mee een goede week en heb nog 20 melodieën. Wel trance...


Er is niets mis met co-producen, maar de co-producer moet wel de credits krijgen die hij/zij verdiend.
 
Mocht je iets kwijt willen over ghostproducing / co-producing, dan kan dat in dit draadje.


Er is denk ik (nog) genoeg over te zeggen, hoewel ghostproducing / co-producing natuurlijk niet nieuw is.
En er was nog geen thread van, dus vandaar dat ik deze geopend heb. :okdan:
Ik ben ook eigenlijk best benieuwd naar dingen die ik mogelijk nog niet weet. :)


Slotje dan maar?
Nee, want dan kan er niet gepost worden :D
 
ik kon me er vroeger dik in maken, tot je leert dat B Spears haar hitjes krijgt van dezelfde als Rihanna enz enz. Dus ze zingen 't in, doen n dansje en zijn wereldberoemd. Lijkt wel zoiets als voetbal. Soms de juiste plek de juiste kans krijgen en de wereld ligt aan je voeten, tenminste, als je een mooi snoetje hebt (in 't geval van een zangeres natuurlijk, niet die dj's en al zeker niet die mannen in hun short op de grasmat haha)
Ik heb hier verder niks aan toe te voegen. Ik hekel fake gedoe. Mijn muziek is zo slecht omdat ik 'm zelf maakte en ik kan heel trots zijn als ik 5 mooie comments er over heb. Doe ik 't voor. En voor minder ook.
 
Er is ook nog een andere visie mogelijk:

Ik zou best ghost producer willen zijn.
Want het lijkt me tof muzikaal succes te hebben maar niet om in de schijnwerpers te staan.

Overigens heb ik dat talent niet en vind ik 5 mensen die positief reageren ook succes.
 
Ik zou best ghost producer willen zijn.
Want het lijkt me tof muzikaal succes te hebben maar niet om in de schijnwerpers te staan.


Als je ghost bent, ga je puur alleen voor het zakgeld. Dus succes heb je dan niet en kan je ook niet claimen, aangezien je alle rechten af hebt gestaan.
De enige die dan weten dat dat nummer van jou is, ben jezelf en de dj die op alle grote feesten staat en misschien 100000+ per feest krijgt. ;)
Tis maar van welke kant je het bekijkt...
 
Ik heb dat ook wel, ik moet er niet aan denken om liveshows te spelen of de wereld over te reizen. Lijkt allemaal fantastisch (en is het misschien ook wel als je er het type voor bent), maar als ik voor zakenreizen naar het buitenland moet, ben ik na 3 dagen en 2 nachten vliegvelden, taxi's en hotels al meer dan beu. Ik zit liever achter mijn computertje beats te bakken dan dat ik een zweterige club sta.
 
Spelen is geweldig, het reizen niet zo. Maar uiteindelijk bepaal je zelf hoeveel je reist & niet het management (als je dit hebt). Al zullen sommigen iets anders zeggen 8)
 
De introvert in mij zegt dat ghost producen best voordelen kan hebben. Al lijkt het mij dat als je op dat niveau muziek kan maken, er überhaupt wel een zakcentje uit kunt halen door ze bij een label onder te brengen of iets dergelijks!
 
Ik ken het fenomeen natuurlijk ook wel dus ga hier niet naief over doen.Toch vind ik dat mensen/fans gewoon in de maling worden genomen, zeker als de “sterren” DJ’s niet of nauwelijks hebben bijgedragen aan het tot stand komen van een track. Snap ook niet dat je daar als DJ zelf zo makkelijk over heen stapt, als je van muziek houdt.

Vind het toch een beetje vergelijkbaar met iemand voor jou de Tour de France laten uitrijden, en als hij succesvol is ga jij dan op het podium staan. Dat voelt toch niet OK?

Maar goed, uiteindelijk draait het natuurlijk maar om 1 ding en dat is geld.

Ook ik ga dus liever voor de vijf positieve commentaren. Laatst had ik er zelfs zes! :D
 
Ik bedoelde met succes overigens niet per de geld en credits of aanzien. Het lijkt me al leuk als ik anderen zie genieten van iets wat ik zou hebben gemaakt.

Ik zou overigens die 1000000 euro ook wel willen hebben hoor, maar dan wel liefst zonder dat gedoe wat bij een artiesten bestaan hoort
 
Vergeet niet dat de tussenhandelaren hier ook veel op verdienen, soort van über, zonder er iets voor gedaan te hebben. Zonder deze gasten zouden de "dj's" deze muziek niet eens kunnen kopen.
 
Touren ("all over the world") zoals bijv. de dames Wilson van Heart deden is het mooiste (imo). En dan 2-3x per week 2 uurtjes 's avonds (live spelen met de band) in kleine zaaltjes (voor ca. 2000 personen / fans). En dan heb je nog 22 uur (per dag) over om nieuwe tracks (achterin de tourbus) te maken (waar je onderweg ook zat inspiratie voor hebt).
En dan "at home" de demo tracks die je on tour gemaakt hebt afmaken in je studio.

Ghost producen zou ik nooit doen, het zou mij nl. frustreren als een ander mijn muziek speelt.

Co-producen wel, mits partijen elkaar op gelijkwaardig niveau (goed) weten aan te vullen.

Enne, ik heb er niets op tegen als iemand muziek koopt voor zichzelf óf verkoopt aan een ander. Het is alleen niet mijn ding...
 
interessante nieuwsreportage! Dank voor het delen, mooi om de diverse zienswijzen te lezen. Het is mijns inziens naïef te denken dat de top het in z'n eentje kan.

Bolland en Bolland waren co- of ghostproducers voor Falco. Geweldige tracks!
 
kleine zaaltjes (voor ca. 2000 personen / fans).
Dat vind je kleine zaaltjes? Ik vraag me af in wat voor zaaltjes ik dan altijd gespeeld heb... :D
Mijn ervaring met touren is wat minder romantisch. Wel erg leuk om te doen, maar om dat nou veel te willen doen, mwah...
 
Dat alle rechten afstaan zou ik dus ook nooit doen. Stel je maakt (per ongeluk) een tophit. Dan loopt de DJ er mee weg, verdient tonnen en jij wordt afgescheept met 40k.

Ik zou toch altijd wel credits willen. Tenzij ik enorme commerciële bagger zou moeten maken. Daar wil ik mijn naam niet aan verbonden hebben. :P

Maar uiteindelijk bepaal je zelf hoeveel je reist & niet het management

Vertel dat Avicii maar eens.... oh nee wacht dat is al te laat.....
 
Back
Top