Ik wil extreem downscalen - en graag jullie input :)

Led

Stamgast
Lid sinds
20 juli 2007
Berichten
297
Locatie
Amsterdam
Mijn setup momenteel bestaat uit een Squarp Pyramid sequencer,
Tr8 en een boss dr670 voor drums, 2 xoxboxen, een Blofeld en een rocket, Een hele stapel effect pedalen, en een hele fijne soundcraft live mixer met 24 kanalen.
Daarnaast nog een rack met een v-verb, wat compressors en andere lowcost onzin.

Het neemt allemaal heel veel ruimte in, en eerlijk gezegd maak ik er te weinig gebruik van.

Ik maak voornamelijk dub-techno achtige meuk.

Eigenlijk zou ik liever weer teruggaan naar vroeger toen ik een enkele electribe had die ik mee kon nemen op vakantie, maar ik wil nog wel een beetje mn dubtechno sound kunnen maken.. :)


Ik zit er nu over te denken of ik een boel kan verkopen, en dan een octatrack als main rig kan gebruiken, met een kleine mixer, en enkel de blofeld en rocket en 2 of 3 effect pedalen (reverb, delay)..

Ga ik hier spijt van krijgen?
Ik zou het leuk vinden om weer een "portable" kit te hebben die ik gewoon voor een uur of twee mee naar beneden kan nemen om in de woonkeuken te gaan zitten, in plaats van een statische kit die mijn werkkamer niet uit komt.

Kan ik met een octatrack en een of twee externe synths en een of twee fx pedalen nog een beetje uit de voeten, of loop ik dan snel tegen een te beperkt aantal tracks aan?

Ik snap dat dit allemaal nogal subjectief is, maar ik zou toch graag even jullie subjectieve meningen horen...
Het moet allemaal nog een beetje uitkristalliseren in mjin hoofd ;)
 
Als het financieel kan, zou ik dan eerst die nieuwe setup kopen en proberen, en dan pas de huidige spullen verkopen.
 
Dat is helaas geen optie...

Ik vraag me vooral af of ik een externe FX loop kan gebruiken zonder dat het me kanalen kost op de octatrack. Kan ik alle kanalen gebruiken voor audio, en dan nog een externe FX send (of 2?) er aan koppelen?

Ik probeer me in te lezen in de octatrack maar aangezien hij (voor zover ik kan zien) zo uitgebreid is kan ik niet echt tot de essentie komen voor wat ik zoek..

Ik zie op YouTube mensen dubtechno maken met een octatrack waarvan ik denk -"ja, daar zou ik tevreden mee kunnen zijn".
Maar ik zie niet *hoe* het gemaakt is, dus voor hetzelfde geld zijn het geloopte grote samples die met iets anders gemaakt zijn :)

Als ik een tutorial zou kunnen zien om te zien hoe het opgebouwd wordt zou ik kunnen inschatten of het me bevalt, maar ik heb zoiets nog niet kunnen vinden..
 
Ik zou het verkopen van fx pedalen afraden. De blofeld en pulse zijn ook erg bruikbaar. Nou ja probeer gewoon een minimale setup met wat je al hebt. Daar hoef je dus niets voor te verkopen. Dat kan altijd nog.
 
Ik zit te denken aan een setup met octatrack, Blofeld en rocket, en mijn favoriete FX pedalen. 2 reverbs, 2 delays, en een fmr RNC als compressor, en m'n kleine 8 Kanaals Yamaha mixer.

Dan kunnen de tr8, boss Dr, xoxboxen, Korg Volcas en Roland jv880 (had ik nog niet genoemd :)) en de huge Soundcraft mixer en de rack based meuk weg.

Dan hou ik een setup over die in principe in een kleine koffer zou moeten passen..
 
Laptopje met Ableton Live en Push 2, dat gemier op zo'n Octatrack kost je je ogen en je rug :D
 
Novation Circuit is ook een hele toffe aanvulling/vervanging en helemaal niet duur!
Het is een groovebox (met 6 kanelen; 2 synths en 4 drums) die je ook nog kan gebruiken als sequencer in je studio om 3 midi-ontvangers mee aan te sturen.
Als je de Circuit meeneemt uit de studio (batterijen er in) kan je er als Groovebox hele songs mee maken. Novation brengt sinds de lancering van de Circuit regelmatig nieuw firmware uit (vorige week nog versie 1.7!) waarmee er weer nieuwe mogelijkheden geimplementeerd worden.
Bovendien zijn er best veel soundpacks voor de Circuit te krijgen (gratis of betaald), waarmee je weer met allerlei nieuwe sounds kan werken.
De bediening is even wennen, maar heel intuitief, zodat je binnen no-time toffe beats aan het maken bent!
 
ik ben niet slim genoeg voor een octa, de vraag is of jij dat bent en er in wil duiken. Ik zou dat maar eerst testen voor je alles wegdoet...
 
Wat Hevige zegt. Een Circuit is ook minstens zoveel plezier als een Electribe, en werkt goed samen met je Rocket. Ideaal qua handzaamheid en je kunt er samples voor maken. Bovendien hoef je de bank niet te overvallen voor de aanschaf, dus je zou 'm misschien wel kunnen aanschaffen en er een setup mee maken voordat je (te)veel verkoopt.
Heb je die Octatrack echt nodig, is het geen overkill?
(Je wil immers downscalen.)
 
ik ben niet slim genoeg voor een octa, de vraag is of jij dat bent en er in wil duiken. Ik zou dat maar eerst testen voor je alles wegdoet...

Ik heb geen problemen gehad met Yamaha Rs7000, Yamaha Rm1x, Electribes, Blofeld noch de Squarp Pyramid, dus ik denk niet dat de Octatrack opeens een barrière zal vormen :P
 
Wat Hevige zegt. Een Circuit is ook minstens zoveel plezier als een Electribe, en werkt goed samen met je Rocket. Ideaal qua handzaamheid en je kunt er samples voor maken. Bovendien hoef je de bank niet te overvallen voor de aanschaf, dus je zou 'm misschien wel kunnen aanschaffen en er een setup mee maken voordat je (te)veel verkoopt.
Heb je die Octatrack echt nodig, is het geen overkill?
(Je wil immers downscalen.)

Ik wil downscalen qua aantal apparaten en qua deskspace, maar een circuit is wel weer iets te ver downscalen qua features..
 
Dan heb je straks al die kanalen en bijna niks om er aan te hangen. (Ik zou op den duur denk ik wel acht apparaten er aan hebben hangen. Maar jij staat misschien sterker :) )
 
Ik heb geen problemen gehad met Yamaha Rs7000, Yamaha Rm1x, Electribes, Blofeld noch de Squarp Pyramid, dus ik denk niet dat de Octatrack opeens een barrière zal vormen :P
In mijn zoektocht om mijn RS7000 te vervangen heb ik ook een tijdje een Octatrack geprobeerd. Ik vond het een ontzettend gebruiksonvriendelijk apparaat, maar er zijn een hoop mensen die er wel mee uit de voeten kunnen. Ik ben in ieder geval blij dat ik 'm weg heb gedaan, ben veel blijer met mijn MPC X (en Live). Die paar trucjes die de Octatrack wel kan en de MPC niet vind kan ik wel missen, maar vooral het sequencing gedeelte is gewoon veel overzichtelijker. De MPC Live kan (best lang) op batterijen, ik heb 'm er bij genomen om lekker op de bank wat te kunnen pielen.
 
Geen Octatrack (daar ga je nl. spijt van krijgen).
[Morgen al vergeten hoe het ding vandaag werkt en schele ogen van het turen naar een schermpje.]

Een DeLuge is wellicht de beste optie (maar niet een voordelige!) voor een hardware sequencer, maar een laptop met Ableton Live (of Bitwig Studio) en een zo krachtig mogelijke processor (!) vind ik een veel betere keuze. En sowieso dan met Omnisphere, NI Komplete en (zeer voordelig) Valhalla VintageVerb. Als controller zou ik kiezen voor een NI Komplete Kontrol toetsenbord.

Bij drums denk ik voor Techno gelijk aan een 909 (kloon) en aan vintage sample cd's (uit de 90's). En daarna wellicht ook nog bijv. aan Abbey Road 60's Drummer (voor Kontakt).

Voor hardware synth's zijn er meerdere opties, maar veel meer dan bijv. een Prophet 6 (desktop), een SH-101 (kloon) en een JD-990 heb je denk ik niet nodig. Ja, misschien nog een Juno-106 en een 808 (kloon).

Tenslotte nog een 8 of 12-kanaals analoog mengpaneel, een Apollo audio interface (prijzig!) en wat randapparatuur.

Ik heb (tijdelijk) een Circuit Mono Station gehad. Ik vind die best vet. Ik zit er zelfs over te denken om er weer een te kopen, maar dan een 'gewone' Circuit. Met een (studio) hoofdtelefoon op kun je heel simpel beats (op de bank) maken. Je kunt 'm eventueel ook met batterijen gebruiken voor als je op stap / onderweg bent. Er zit een speaker(tje) in, maar daarvan vind ik de frequenties te beperkt om als referentie te kunnen gebruiken.
Ik denk dat je een Circuit moet zien als er extra bij (voor buiten je studio)...

- 2 xoxboxen > verkopen als je toch geen Acid (Dub-) Techno meer gaat maken
- soundcraft live mixer met 24 kanalen > verkopen

Gebruiken:
- 8 Kanaals Yamaha mixer (hoewel ik geen mening over deze mixer heb)
- Squarp Pyramid sequencer (eventueel inruilen voor een DeLuge)
- JV-880 (zolang je niet een beter Roland alternatief hebt, zoals bijv. een JD-990)

De FMR compressor ken ik niet...
Een Blofeld en een Rocket vind ik niet verkeerd (maar zouden niet mijn keuze zijn). Maar ze zijn ook niet erg duur.
Wat je van de rest houdt of eventueel weg doet is vooral een persoonlijke keuze...

En uiteraard heb je een MIDI interface en goede (!!!) studio monitors nodig.

NB: Er zijn ook Techno producers die (al) volledig ITB werken.

(extreem) downscalen ben ik overigens niet heel erg sterk in, dus misschien heb je niet al te veel hulp aan mijn info.
...dus ik denk niet dat de Octatrack opeens een barrière zal vormen :P
Ik zou dat toch niet te gauw onderschatten.
 
Laatst gewijzigd:
ja heb maar argwaan naar die octa, ik krijg al n punthoofd vd rytm en sb six zijn workshop over de octa deed me inzien (en mij niet alleen) dat ik begrijp waarom zo vaak te koop 2e hands.
 
Laatst sprak ik ook iemand die zo nodig een Analog Four MKII moest hebben. 8~ Nou, die heeft er ook niet lang gestaan. :halleluja
 
ja heb maar argwaan naar die octa, ik krijg al n punthoofd vd rytm en sb six zijn workshop over de octa deed me inzien (en mij niet alleen) dat ik begrijp waarom zo vaak te koop 2e hands.

Ha, die workshop was ik ook bij en ik had hetzelfde gevoel :) Toch lijkt de Octatrack me wel een machtig apparaat als je er de tijd en moeite insteekt. Voor mij heeft het weinig toegevoegde waarde omdat ik liever met een DAW werk, maar als standalone unit zonder computer is het wel een van de betere opties lijkt me.
 
Je kan ook nog een Digitakt overwegen als sequencer en (drum) sampler. Tof apparaatje en niet zo'n hoge leercurve. Zelf heb ik door de Digitakt inmiddels ook een Analog Rytm, Keys en Octatrack staan. Afgezien van de Octatrack vind ik de werkwijze van Elektron erg fijn. Je moet er idd wat tijd in steken, maar het is echt geen rocket science.

De Octatrack daarentegen is inderdaad een ander verhaal. De mogelijkheden zijn geweldig, maar gebruiksvriendelijk is het allemaal niet. Ook moet je goed van je eigen idee over hoe iets zou moeten werken af kunnen stappen en het niet erg vinden om de tijd te moeten nemen om eea uit te zoeken. Voor mij is dat onderdeel van de hobby, maar dat geldt niet voor iedereen natuurlijk.
 
Back
Top