Mic Shootout 2k vs 14k mic, pre EN Interface

DRe

SSM spacestation
Lid sinds
20 oktober 2004
Berichten
4.941
Locatie
Hilversum
ook lekker vaag allemaal, gaat goed he? :D
 
ook lekker vaag allemaal, gaat goed he? :D


Het gaat er om of je het hoort en of je het prijs verschil waard vind.
 
en dat gaan we aan de hand hiervan beoordelen denk ik?
 
Betreft: Sm7b origineel vs vintage U47Tube geheel origineel (M7 )
 

Attachments

  • 7AEA7417-7224-438E-9684-9452DBD325A5.jpg
    7AEA7417-7224-438E-9684-9452DBD325A5.jpg
    40,7 KB · Bekeken: 39
Hier nog een leuke shootout met oa een SMb7 en een Neumann U87.. Misschien is de ene Neumann de andere niet maar die cheap 22dollar mic is zo slecht nog niet eens :D

 
waarom staat ie zo ver van de u87 af te zingen
die gaat shinen als je closer gaat
combi u87 en preamp is ook errug van belang
wij hebben ze met tubetech pres en optocomps nu
supahlekkah
 
Hier nog een leuke shootout met oa een SMb7 en een Neumann U87.. Misschien is de ene Neumann de andere niet maar die cheap 22dollar mic is zo slecht nog niet eens :D

https://www.youtube.com/watch?v=XMiuElvxEFw

Als ik t hier doorluister, steekt die neumann er toch wel met kop en schouder boven uit hoor. Ik geef toe dat gouden microfoontje is niet heel erg slecht maar er zit wel een enorme deuk in n aantal frequentie gebieden.

Iedereen vergeet altijd dat je pre amp minimaal net zo belangrijk is...

Ach, ieder zn keuze he! Gebruik hier ook wel eens opzettelijk een sm7b in plaats van mijn normale go-to mic...
 
Ik weet nog goed toen ik mijn Neumann U87 (1973) net had, dat ik ook aardig wat problemen had met het neuzig klinken.. maar ik stond toen er toen ook dicht mee tegen zo'n reflectiescherm en ik had ook een andere pre-amp..
Tegenwoordig heb ik er een LA610MKII achter en vrij in de ruimte geplaatst klinkt het zeer ok.. maar ik maak ergens anders voor een fractie van de aanschafwaarde ook prima opnames..

Die 18 dollar mic klinkt idd wel een beetje gekleurd.. n randje.. maar is dat ook niet waar de U87 bekend om staat? :D
tja.. een definitieve opname maken doe je maar een keer.. en dan tast je graag wat dieper in de buidel.. Sommige merken vertegenwoordigen nu eenmaal een waarde.. maar of die meerwaarde ook de geluidskwaliteit in prijs garandeert tov iets wat minder dan 1% ervan kost.. (???)

Een pre-amp is ook een belangrijke keten in de schakel idd.. en als ik nog geen mic had denk ik toch dat ik ook voor een iets duurdere mic zou kijken.. maar het zit natuurlijk gewoon in je hoofd dat een 18 euro mic gewoon niet goed kan zijn..
Een beetje zoals die audiofielen, die bergen geld pompen in een hifi set omdat het dan vooral 'tussen de oren' beter klinkt.. :) http://matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm
 
Laatst gewijzigd:
Eerst wilde ik de stomme vraag stellen "Wat is een pre-amp precies? Zit die in je mixer/audio interface?". Het antwoord is nl. : "Ja.". Een Midas pre-amp is toch best redelijk? Zit o.a. in de goedkope Behringer audio interfaces uit de U-Phoria reeks (link).

Anyway, afgezien van extreem duur en extreem goedkoop, is er een microfoon die "gewoon goed" is? Voor, pak 'm beet, tussen de 20 en 50 Euri? Of is dat die Neewer NW-800 (die niet bij Thomann te koop is...)?
 
Anyway, afgezien van extreem duur en extreem goedkoop, is er een microfoon die "gewoon goed" is? Voor, pak 'm beet, tussen de 20 en 50 Euri? Of is dat die Neewer NW-800 (die niet bij Thomann te koop is...)?

Het valt me iedere keer als ik wat opneem op hoe goed gewone simpele cheape microfoons nog klinken als je iets moois opneemt en hoe rottig een goeie microfoon klinkt als je iets opneemt wat nergens naar klinkt. Voor mij zijn de volgende dingen belangrijk;

1. de bron
2. de ruimte
3. de microfoonopstelling

en dan, met afstand achteraan.
4. de microfoon en voorversterker

'Gewoon goed' is natuurlijk meer dan alleen goed klinken. Cheape chinese mics klinken vaak ok maar gaan vrij snel stuk als je ze iedere avond bij een poppodium gebruikt. Dus als je iets degelijks wil hebben zou ik bijvoorbeeld voor een Shure SM57 of SM58 gaan. Dynamische mics zijn ook wel lekker omdat ze wat minder gevoelig zijn. Dus ze nemen beter op waar je ze vlak voor zet.

Een cheape chinese condensatormic is dan weer iets transparanter maar gaat sneller stuk. Voor in de studio is dat niet zo'n probleem. Dus dan kan je bijvoorbeeld zo'n thomann T-bone ding kopen ofzo.
 
Ik snap dat goedkopen mic's (best) goed kunnen klinken. maar "we " zijn een beetje verzadigd met zoveel mogenlijk bass sounds. dit is dus precies waar oude microphones niet " shinnen" ze zijn strak van 25 hz tot pak em beet 3000 hz. Dan zit er een helderheid in die je kunt zien als een "gieren oog" de details worden in dit gebied van 120 tot 8000 extreem microscopische weer gegeven waarbij goedkope mics gewoon zijn.
we zijn tenslotte ook van pak hem beet 80 hz 20k hz naar 25 hz 20k hz gegaan , dan hoor je niet meer die details omdat ze over schaduw worden door bass sounds. Mocht je dus denken waar zit het verschil dan precies. extreem gedetailleerde opnamen dus. soms hoor je dat wel en soms hoor je dat niet. verschilt dus per opnemen bron.
 
Het valt me iedere keer als ik wat opneem op hoe goed gewone simpele cheape microfoons nog klinken als je iets moois opneemt en hoe rottig een goeie microfoon klinkt als je iets opneemt wat nergens naar klinkt. Voor mij zijn de volgende dingen belangrijk;

1. de bron
2. de ruimte
3. de microfoonopstelling

en dan, met afstand achteraan.
4. de microfoon en voorversterker

'Gewoon goed' is natuurlijk meer dan alleen goed klinken. Cheape chinese mics klinken vaak ok maar gaan vrij snel stuk als je ze iedere avond bij een poppodium gebruikt. Dus als je iets degelijks wil hebben zou ik bijvoorbeeld voor een Shure SM57 of SM58 gaan. Dynamische mics zijn ook wel lekker omdat ze wat minder gevoelig zijn. Dus ze nemen beter op waar je ze vlak voor zet.

Een cheape chinese condensatormic is dan weer iets transparanter maar gaat sneller stuk. Voor in de studio is dat niet zo'n probleem. Dus dan kan je bijvoorbeeld zo'n thomann T-bone ding kopen ofzo.

de bron is altijd mijn stem, met de ruimte heb ik geluk; 700 boeken, perzische tapijtjes, zeer asymetrische ruimte. een zeer droge ruimte. niets voor hoeven doen. wellicht valt door een ekspert meer uit te slepen, maar ik merk dat voor wat ik met mijn stem doe, de nt1a zeer goed reageert.

de nt1a heb ik dus, op een roland MMP-2 pre-amp, niet zo'n bekende pre-amp, heeft een analoog gedeelte, en een digitaal gedeelte, met digitale compressor, modeling (pre-amp of mike, laatste gebruik ik nooit), en eq. en gate. en expander en de-esser.. werkt met patches, erg fijn, ik gebruik er meestal 2, zelf aangepaste patches, een die zeer vol (laag) klinkt, ander fijner, scherper.

ik vind 'm zeer fijn, zo fijn dat ik de pre-amps van mijn motu interface niet gebruik (terwijl die zeer goed zijn, wel geprobeerd, misschien zelfs beter, maar over motu/pre-amps zijn eindeloze diskussies mogelijk).

Ik snap dat goedkopen mic's (best) goed kunnen klinken. maar "we " zijn een beetje verzadigd met zoveel mogenlijk bass sounds. dit is dus precies waar oude microphones niet " shinnen" ze zijn strak van 25 hz tot pak em beet 3000 hz. Dan zit er een helderheid in die je kunt zien als een "gieren oog" de details worden in dit gebied van 120 tot 8000 extreem microscopische weer gegeven waarbij goedkope mics gewoon zijn.
we zijn tenslotte ook van pak hem beet 80 hz 20k hz naar 25 hz 20k hz gegaan , dan hoor je niet meer die details omdat ze over schaduw worden door bass sounds. Mocht je dus denken waar zit het verschil dan precies. extreem gedetailleerde opnamen dus. soms hoor je dat wel en soms hoor je dat niet. verschilt dus per opnemen bron.

de nt1a, heeft zo'n groot bereik. juist het proximity effect vind ik erg goed, in combi met de juiste instelling van de pre-amp.

de mikrofoon en pre-amp zijn dan geen high-end, maar ik kan er mee bereiken wat ik wil en werkt ook voor andere stemmen zeer goed.

maar het grootste geluk is de ruimte. ik weet hoe van belang die is.

wat een uitgebreid verhaal, maar met "weinig" kun je ver komen. zelfs als het in cubase clipt, hoor je dat niet. ik kan erg moeilik de meters zien op de pre-amp, terwijl ik instel. ik stel op cubase in, maar ik word soms meegesleept, en ga harder dan waarop was ingesteld.

ik weet ook hoe ik moet staan, om een bepaald effekt te bewerkstelligen, off-axis, of verder af, etc. dat werkt ook goed.

wellicht een totaal overbodig verhaal... ik ben totaal geen ekspert op dit gebied, wel kennis opgenomen erover, dus de basiskennis is er...
 
Misschien omdat die goedkopere wat gratis crunch weggeeft van dichtbij? :D

https://www.youtube.com/watch?v=2JjRZ-yct3U
Ik zit met fatsoenlijke cans te luisteren hier, en snap eerlijk gezegd niet dat men nog zo (relatief) lovend is over die $20 mic.
Brittle hoog, vervorming, vreemde frequency dips en peaks... de C12 klinkt zoveel rustiger, uniformer, warmer en tegelijkertijd opener.


Een hoop mensen lijken -volgens mij- de mist in te gaan door dat gehypete tophoog van die $20 mic te zien als helderheid en definitie.
Er is een reden dat ik mijn Studio Projects C1 en SE Electronics SE2200A verkocht heb, ten faveure van o.a. een TLM102 & een AT4047SV. En dan zijn dat nog mid-level mics.
 
Back
Top