Het valt me iedere keer als ik wat opneem op hoe goed gewone simpele cheape microfoons nog klinken als je iets moois opneemt en hoe rottig een goeie microfoon klinkt als je iets opneemt wat nergens naar klinkt. Voor mij zijn de volgende dingen belangrijk;
1. de bron
2. de ruimte
3. de microfoonopstelling
en dan, met afstand achteraan.
4. de microfoon en voorversterker
'Gewoon goed' is natuurlijk meer dan alleen goed klinken. Cheape chinese mics klinken vaak ok maar gaan vrij snel stuk als je ze iedere avond bij een poppodium gebruikt. Dus als je iets degelijks wil hebben zou ik bijvoorbeeld voor een Shure SM57 of SM58 gaan. Dynamische mics zijn ook wel lekker omdat ze wat minder gevoelig zijn. Dus ze nemen beter op waar je ze vlak voor zet.
Een cheape chinese condensatormic is dan weer iets transparanter maar gaat sneller stuk. Voor in de studio is dat niet zo'n probleem. Dus dan kan je bijvoorbeeld zo'n thomann T-bone ding kopen ofzo.
de bron is altijd mijn stem, met de ruimte heb ik geluk; 700 boeken, perzische tapijtjes, zeer asymetrische ruimte. een zeer droge ruimte. niets voor hoeven doen. wellicht valt door een ekspert meer uit te slepen, maar ik merk dat voor wat ik met mijn stem doe, de nt1a zeer goed reageert.
de nt1a heb ik dus, op een roland MMP-2 pre-amp, niet zo'n bekende pre-amp, heeft een analoog gedeelte, en een digitaal gedeelte, met digitale compressor, modeling (pre-amp of mike, laatste gebruik ik nooit), en eq. en gate. en expander en de-esser.. werkt met patches, erg fijn, ik gebruik er meestal 2, zelf aangepaste patches, een die zeer vol (laag) klinkt, ander fijner, scherper.
ik vind 'm zeer fijn, zo fijn dat ik de pre-amps van mijn motu interface niet gebruik (terwijl die zeer goed zijn, wel geprobeerd, misschien zelfs beter, maar over motu/pre-amps zijn eindeloze diskussies mogelijk).
Ik snap dat goedkopen mic's (best) goed kunnen klinken. maar "we " zijn een beetje verzadigd met zoveel mogenlijk bass sounds. dit is dus precies waar oude microphones niet " shinnen" ze zijn strak van 25 hz tot pak em beet 3000 hz. Dan zit er een helderheid in die je kunt zien als een "gieren oog" de details worden in dit gebied van 120 tot 8000 extreem microscopische weer gegeven waarbij goedkope mics gewoon zijn.
we zijn tenslotte ook van pak hem beet 80 hz 20k hz naar 25 hz 20k hz gegaan , dan hoor je niet meer die details omdat ze over schaduw worden door bass sounds. Mocht je dus denken waar zit het verschil dan precies. extreem gedetailleerde opnamen dus. soms hoor je dat wel en soms hoor je dat niet. verschilt dus per opnemen bron.
de nt1a, heeft zo'n groot bereik. juist het proximity effect vind ik erg goed, in combi met de juiste instelling van de pre-amp.
de mikrofoon en pre-amp zijn dan geen high-end, maar ik kan er mee bereiken wat ik wil en werkt ook voor andere stemmen zeer goed.
maar het grootste geluk is de ruimte. ik weet hoe van belang die is.
wat een uitgebreid verhaal, maar met "weinig" kun je ver komen. zelfs als het in cubase clipt, hoor je dat niet. ik kan erg moeilik de meters zien op de pre-amp, terwijl ik instel. ik stel op cubase in, maar ik word soms meegesleept, en ga harder dan waarop was ingesteld.
ik weet ook hoe ik moet staan, om een bepaald effekt te bewerkstelligen, off-axis, of verder af, etc. dat werkt ook goed.
wellicht een totaal overbodig verhaal... ik ben totaal geen ekspert op dit gebied, wel kennis opgenomen erover, dus de basiskennis is er...