De snare drum van een 808

MeneerJansen

Ouwe rot
Lid sinds
6 januari 2017
Berichten
1.448
Locatie
Lokatie
Ik ben de laatste tijd een beetje geobsedeerd door elektronische snare drums. Die van de 808 vind ik echt heel anders dan de meeste andere. Kan zijn dat "normale" mensen het verschil niet zo groot vinden.

Ik weet dat een elektronische snare meestal niet meer is dan (witte) ruis met een ADSR envelope. Maar die van de 808 lijkt een beetje galm erop te hebben of iets dergelijks. Het is geen sample (uiteraard) en je kunt twee parameters instellen: snappy en tone. Ik denk dat nappy de A(ttack) is. Tone, tja wat zou dat zijn? Een filter?

Misschien dat ik die snare na kan maken in een Patchblock.

Weten jullie hoe precies de snare v/e 808 opgewekt wordt?
 
Is idd witte ruise maar als je echt als een 808 wil laten klinken moet wel de zelfde noise/ruis hebben zoals de originele 808 (SC828 transistor).

Snappy is de decay van de noise.
helemaal dicht is geen noise
 
Is idd witte ruise maar als je echt als een 808 wil laten klinken moet wel de zelfde noise/ruis hebben zoals de originele 808 (SC828 transistor).

Snappy is de decay van de noise.
helemaal dicht is geen noise
Aha, zo dus. Maar als er geen noise is, wat blijft er dan over v/d snare drum op een 808? Want er zit dus meer in de snare v/e 808 dan alleen witte ruis, toch?
 
Over de TR808 "achtige" Snare/Bassdrum/Toms

De Snare (en de Bassdrum en de Toms) zijn te emuleren met een apparaat dat in elk geval een forse pitch sweep ondersteund. Simpel gezegd heel snel van heel hoog naar heel laag met een Sinus (of ander beetje kale golf). En Noise.

De snelheid, curve en diepte van de pitch sweep/modulatie is erg bepalend.
Dan is er nog de AMP envelope, Van kort plopje tot een secondenlange BOOOOOOOM.
Dan is er nog de Noise component. Die kan naar smaak bijgemixt worden. Zowel in de de attack (vaak meer als "witte" ruis) als in de tail (meer als "roze/rode" ruis.)
De Snare bevat de meeste Noise, de Bassdrum minder of geen in attack en/of tail, de Toms nagenoeg niks of niks.

Liefst nog wat filter / resonance mogelijkheden.

Je kunt er eens lekker mee experimenteren met een gratis Drum synthesizer:

E-Phonic - Drumatic 3 (32-bit, de laatste gratis versie)
https://www.kvraudio.com/product/drumatic-3-by-e-phonic

drumatic.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Over de TR808 "achtige" Snare/Bassdrum/Toms

De Snare (en de Bassdrum en de Toms) zijn te emuleren met een apparaat dat in elk geval een forse pitch sweep ondersteund. Simpel gezegd heel snel van heel hoog naar heel laag met een Sinus (of ander beetje kale golf). En Noise.

De snelheid, curve en diepte van de pitch sweep/modulatie is erg bepalend.
Dan is er nog de AMP envelope, Van kort plopje tot een secondenlange BOOOOOOOM.
Dan is er nog de Noise component. Die kan naar smaak bijgemixt worden. Zowel in de de attack (vaak meer als "witte" ruis) als in de tail (meer als "roze/rode" ruis.)
De Snare bevat de meeste Noise, de Bassdrum minder of geen in attack en/of tail, de Toms nagenoeg niks of niks.

Liefst nog wat filter / resonance mogelijkheden.

Je kunt er eens lekker mee experimenteren met een gratis Drum synthesizer:

E-Phonic - Drumatic 3 (32-bit, de laatste gratis versie)
https://www.kvraudio.com/product/drumatic-3-by-e-phonic

drumatic.jpg

Bij een 808 is eigenlijk enkel de attack (pulse) en bij de bassdrum de manier van Boooooom belangrijk , er gebeuren geen echte heel snelle pitchsweeps dacht ik (wel bij een 909)... het zijn vnl. zuivere sinussen met een speciale attack en clipper die het hem hier doen ... bij de snare en hihats worden de filters en clippers wel belangrijker , kan je een beetje bereiken door lichte distortion te gebruiken ...

808 snare =

sinus 340 hz korte decay
sinus 170 hz langere decay
noise LPF 3,4 khz HPF 2,4 Khz (banddoorlaat dus, te bereiken door lpf en hpf in serie te zetten)

speel hier wat mee en je kan dicht in de buurt komen van een echte

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=164601&highlight=808
 
@Kwurqx en @Toon: thanks. Ik ga eens experimenteren met Drumatic en de door jullie voorgestelde instellingen. :)
 
Bij een 808 is eigenlijk enkel de attack (pulse) en bij de bassdrum de manier van Boooooom belangrijk , er gebeuren geen echte heel snelle pitchsweeps dacht ik (wel bij een 909)... het zijn vnl. zuivere sinussen met een speciale attack en clipper die het hem hier doen ... bij de snare en hihats worden de filters en clippers wel belangrijker , kan je een beetje bereiken door lichte distortion te gebruiken ...

808 snare =

sinus 340 hz korte decay
sinus 170 hz langere decay
noise LPF 3,4 khz HPF 2,4 Khz (banddoorlaat dus, te bereiken door lpf en hpf in serie te zetten)

speel hier wat mee en je kan dicht in de buurt komen van een echte

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=164601&highlight=808


Maar eens kijken wat er gebeurt met een pitch sweep van 340 Hz (attack) naar 170 Hz (tail) dus....
Drumatic heeft een bandpass filter voor de noise. En eventueel een HPF en LPF in serie.
Echter: 1 filter op de Noise en 1 filter op het gehele signaal (dus inclusief de sine en eventuele distortion)

Voor de Pietje Precies frequenties kun je er een Spectrum/Frequency Analyzer achter hangen.
Want de knopjes / schuifjes van Drumatic hebben wat dat betreft geen afleesbare schaal of waarde.

Gratis Spectrum/Frequency Analyzers

Voxengo - SPAN
https://www.kvraudio.com/product/span-by-voxengo

Melda Production - MAnalyzer
https://www.kvraudio.com/product/manalyzer-by-meldaproduction

Blue Cat - FreqAnalyst
https://www.kvraudio.com/product/blue-cats-freqanalyst-by-blue-cat-audio
 
Ik heb een gratis sample pack v/d 808 gedownload van hier. De sample genaamd "808-Snare02.wav" vind ik wel lekker klinken. Ik heb ook uit de Drumatic 3 presets de 808 snare genaamd "808_snare.di" geladen en het filter dat helemaal onderin staat uitgezet (stond op band pass). Beter krijg ik het (nog) niet na pielen met Drumatic. Maar het klinkt toch niet helemaal lekker als je 'm vergelijkt met de sample v/e origineel. Zie:

https://soundcloud.com/user-719598673/drumatic-808-snare-no-filter
https://soundcloud.com/user-719598673/snare-drum-from-an-808

Ik kan in Drumatic ook niet zien welke exacte frequenties gebruikt worden (om @Toon's gegevens uit post #11 in te voeren). Of ligt dat aan mij?



[edit] @Kwurqx, je was me te snel af met post #16. Ik was nog wav-jes aan het maken en naar Soundcloud aan het uploaden. Wordt dus nog een hele klus om die 808 snare na te bouwen... :)
 
Laatst gewijzigd:
Maar eens kijken wat er gebeurt met een pitch sweep van 340 Hz (attack) naar 170 Hz (tail) dus....
Drumatic heeft een bandpass filter voor de noise. En eventueel een HPF en LPF in serie.
Echter: 1 filter op de Noise en 1 filter op het gehele signaal (dus inclusief de sine en eventuele distortion)

De 808 heeft echt 2 aparte bridge T sinus oscillatoren (en noise) voor de snare (kijk naar de synth secrets artikelen en al de andere artikelen hierover) dit in tegenstelling met de 606 die er maar 1 heeft. De tone knob controleert de verhouding tussen die 2 tonen , snappy de noise level ...

Meneer Janssens, als je een gratis 808 VST hebt (bv. Marvin Pavilion tromine gt) kan je duidelijk de verschillen horen in settings (ook de toonhoogte van de sinussen met tone knob dicht of open en snappy toe). Dat werkt gemakkelijk bij het namaken ... In je voorbeeld is de noise denk ik niet luid genoeg en de bandpass van de noise misschien eens bijna laten resoneren of nog scherper maken ... ook de sinus verhoudingen komen eigenlijk redelijk nauw ... klinkt echt onder heel strikte grenzen maar als een 808 ...

tromine gt http://marvinpavilion.ojaru.jp/en/sound/vst.html
 
I
https://soundcloud.com/user-719598673/drumatic-808-snare-no-filter

Bovenstaande versie klinkt een heel eind in de richting van de snare van de standaard Drumatic TR808 Preset. Alleen de decay tijd van de noise is in je soundcloud voorbeeld een stuk langer en in de Drumatic versie een stuk korter. Maar dat is eenvoudig te verlengen...door in Drumatic de Speed van de Noise Amplitude Envelope een beetje "met de klok mee" te draaien.

Om meer bij je soundcloud voorbeeld te komen moet ook het filter op de noise in Drumatic iets verder "open", denk ik (Cutoff van de Bandpass Filter met de klok mee). En misschien iets minder Resonance waardoor de bandbreedte van het bandpass filter wat breder wordt.
 
Back
Top