de meest wonderbaarlijke ontdekking die je deed op een synth,,

bliepertronic

Vintage kloon
Lid sinds
16 december 2004
Berichten
3.184
Locatie
utrecht en omstreken
1982 ik had toen net de korg ms 20 in huis en was al een paar maanden aan het knoeien met al die effecten knoppen snoertjes en schakelaartjes en toen opeens zag ik het.!!! HEE VERREK ER ZIT OOK EEN TOETSEBORDJE AAN VAST en dat ziet er net zo uit als een echte piano.!!. nou eens kijken of die ook werkt.. ik was eerst nog een halve dag bezig om uit die ms 20 een rechte zuivere toon te krijgen.. dus zonder bwebwebwebwebweb of pwiewiejiewiejie.. of iiieeeeeeewwee *denk hier het geluid van een neerstortend vliegtuig bij).. eerst alle letters op de witte toetsen kalken naar toonsoort maar dan moest je de tune knop wel precies in het midden laten staan.. anders bleef je letters wegpoetsen en er andere neer zetten ik onthield van een gitarist.. EEN AAP DIE GEEN BONEN EET. dus E,A.D.G.B.E. en nu maar al die tonen zien te spelen die je in nummers vaak hoort dat was voor mij het nummer explorer van het duitse trio SCHICKE FÜHRS FRÖHLING ging al snel zeer aardig alleen dat geluid op de plaat wilde maar niet lukken.. dat kwam lang niet in de buurt.. met wat prutsen en een echo apparaatje leek het er al erg aardig op ook het mee spelen.. tot dat diee arpeggio of die snelle riedel kwam dat vonden mij vingers echt niet leuk dat ging na een paar weken opeens ook best wel goed..maar het lukte.. de smaak had ik te pakken. en ik droomde al van een carriere in een lange cape tussen 4 stapels toetsen borden.. maar dat bleek zelfs niet voor iederee weg gelegd.. ik zou toch echt ook op piano les moeten.. ik kwam al snel uit bij een oudbollige muziekschool en kreeg het boek van folk dean mijn eerste piano boek voor mijn neus.. toen dacht ik echt.. oeps.. verkeerde hobby!!! en ook bnog zo,n conservatieveling van in de 90 die zei nu moet je dit foutloos spelen, dan krijg je een snoepje van de baas.. ik vertelde ook dat ik alleen maar 1 toon tegelijk i kon drukken.. toen was het echt einde muziek school.. ik kwam al snel bij een partikulier terecht die gelijk the real book voor mijn neus zette vol abracadabra.. toen moest ik toch echt een gewone piano zien te krijgen.. dat was gelijk bingo bij de eerste de beste kringloop winnkel voor 50 gulden.. een maa thuis.met een hoop gesjauw heb ik er maar een plantenbak van gemaakt..de volgende was al een stuk beter.. moest wel alle hamertjes insmeren met bision kit om er geluid uit te krijgen.. een rick wakeman ben ik nooit geworden maar wel verdienstelijk genoeg om mezelf en anderen te bevredigen.


en een track gemaakt met die bison kit piano



 
Eveneens Korg MS20, bepaalde EG-->OSC setting waardoor hij net na de toetsaanslag de frequentie enorm naar beneden trekt. DAT was een bas. Daarvoor probeerde ik bassen gewoon te maken door van in het begin een zo laag mogelijke frequentie te hebben. Na wat experimenteren met eerder genoemde truc, begreep ik ook waarom je die Pioooew geluiden überhaupt uit een Simmons (die ik niet had) kon halen, da's gewoon dezelfde truc om een basdrum te krijgen, maar dan met (te) lange decay setting. :)

Sustainpedaal. Het heeft geduurd tot ik een echte piano in huis had, voordat ik doorhad waarom mijn (goede) digi piano's toch altijd zo dood klonken. Dat probeerde ik met galm op te vangen, maar je hebt gewoon een sustainpedaal nodig.
 
Ik heb regelmatig wonderbaarlijke ontdekkingen omdat ik nog veel aan t leren ben. Pas bijvoorbeeld ontdekt dat je de sample&hold van de MS-20 als een soort bitcrusher kan gebruiken (audio in square als clock en audio uit). Karplus strong ook een toffe techniek. No-input mixer ook vette geluiden. Of feedback/distortion op een mixer gebruiken zoals Peter Edwards dat doet bijvoorbeed. Synths modden geeft ook veel toffe nieuwe mogelijkheden waar je eerst niet aan dacht. Dat vind ik allemaal ook het leukste, dat er veel te ontdekken en leren valt.
 
Carrier fixed frequency op 0 Hz op mijn Yamaha SY 77. En in combinatie met de fixed phase waarde en een statische modulator. Resulterend in phase distortion en nieuwe statische spectra. En die carrier (en/of de statische modulator) kunnen dan weer verder gemoduleerd worden met "normale" FM.

Die FM blijkt in feite overigens vaak Phase Modulation (PM) te zijn. Die 0 Hz carrier kan zelfs helemaal niet met FM, maar alleen met PM.

0 Hz kan helaas ook niet met een DX7 (of Dexed VST) want die gaan slechts tot 1 Hz terwijl het wel PM machines zijn. Daardoor.gedraagt de carrier zich als een modulerende LFO en blijft de klank met de carrier frequentie moduleren. En dat is lang niet altijd wenselijk.
 
En nog een fase ding. Het statische verschuiven/draaien van de relatieve fase van 2 oscillatoren ten opzichte van elkaar. Daarmee door in en uitfaseren van delen van het spectrum van beide.oscillatoren nieuwe spectra/klanken uit je oscillatoren te halen. Lang niet alle synthesizers kunnen dit overigens.
 
En dat ik op mijn Kurzweil K2000 zelfs bij de oscillator samples kon komen en deze ook manipuleerbaar bleken. Index, start, stop, looppoints etc.
 
Ook op de Kurzweil K2000

PWM door oscillator sync op een totaal overstuurde oscillator (die daardoor uiteindelijk een blokgolf/puls werd.

En PWM door detune / phase modulation van een Saw ten opzichte van een Inverse Saw.

Statische phase shift door een hele kleine en korte pitch modulation op 1 van 2 oscillatoren waarna beide oscillatoren fixed uit fase zijn geraakt ten op zichte van elkaar.
 
Wel wat ik terug heb ontdekt is eigenlijk een soft-synth native Absynth.Een vergane glorie die denk ik voor velen een 'euhh'doet zeggen'Absynth?Nee na m'n herinstallatie op een nieuwe mac en daw heb ik bewust 70% van m'n soft-synths buitengegooid.Dan moet je wel met die overigen beter leren kennen en momenteel is dat de Absynth.Wist niet dat je zoveel dingen kunt ontdekken die op vele moderne synth aanwezig is.
 
Dat ik zelf een alpha juno 2 herstelde ahv een website... display terug verlicht, alle toetsen werkend én velocity werkend... Doet 't nog steeds, zo heerlijk als masterkeyboard...
En ik ken er eigenlijk niks van, sindsdien durf ik allerhande stukke dingen kopen en proberen herstellen, modden... Liep nog maar een keer mis.

Qua geluid vind ik de loop functie vd wasp en polivoks heerlijk.
En dat fx op een synth veel meer zijn dan zout en boter. VEEL MEER :biertje:
 
Kwam in 1980 tot de ontdekking dat er mono en polyfoon bestond toen ik mijn eerste synth aanschafte de MS20,met als gevolg dat er heel snel een taperecorder kwam en toen is het eigenlijk helemaal mis gegaan toen ik ontdekte wat er allemaal mogelijk was.
 
Ik kocht indertijd een Blofeld als eerste synth en dat was niet één wonderbaarlijke ontdekking maar meer een flinke ontdekkingsreis van wat er allemaal mogelijk was met geluid.
 
Als ik op mijn Casio FZ-1 geluiden met enige oversturing samplede op laag volume en dan die retro filters met of zonder resonantie er op losliet, dan krijg je echt underground-waardige stuff. Was een openbaring in mijn zoektocht naar de classic underground House Sound.
 
De Legowelt patches op mijn D50 laden. Was alsof ik een nieuwe synth had. De standaardpresets zijn zo verschrikkelijk (vinden we dat Soundtrack en Fantasia werkelijk mooi?), had m bijna weg gedaan ondanks dat het zo'n beauty is en als wanddecoratie ook al zijn geld waard is.
 
De meest wonderbaarlijke ontdekking? De aan/uit knop :D. En serieus: de resonance i.c.m. de cutoff frequency. Dat was voor mij in 81 hét grote verschil tussen een orgel en een synthesizer en wist ik gelijk waar voor te kiezen.

:doei:

Danny
 
Ik weet niet of het meetelt maar ik had als kind een commodore amiga voor spelletjes, toen ontdekte ik protracker, de allereerste kennismaking met een daw, ik kon er al vrij snel muziek mee maken, en sindsdien eigenlijk nooit meer gestopt met muziek.
 
Ik denk dat mijn tot nu toe opmerkelijkste ontdekking was dat geen enkele van de +/- tien demo's op de floppy van de Roland MV-30 gebruikmaken van de redelijk uitgebreide synthese-mogelijkheden van dat apparaat :?, ondanks dat juist dat één van de sterkste punten van het ding is. Een van de demo-songs demonstreert een ander handigheidje van de MV-30 op een uiterst ongeinspireerde wijze - de MV-30 heeft een phrase sample functie waarmee je korte MIDI-sequenties aan een toets kan koppelen, en heeft ook een drumset waar je alle beschikbare waves aan toe kan kennen - hoe combineren ze die twee dingen in een demosong? Met een korte geloopte standaard drum sequentie die zich pakweg vijf minuten lang herhaalt...:stupidGeen wonder dat het ding een flop was (ondanks dat het een soort desktop D70 met begrijpelijke interface en handleiding is 8)).
 
Het firmware update scherm van de Blofeld.

Capture.JPG
 
Dat als je op de Prophet 6 of OB-6 de spring reverb als effect kiest, je op de rechter zijkant van de synth kunt slaan voor dat typische spring verb geluid.
 
Back
Top