Vangelis is 75

Bericht door een moderator:
Van harte, maar toch maar even van de voorpagina gehaald
 
Ach ja, men moet er over kunnen discussiëren. :halleluja
Discussie...:okdan:

Natuurlijk ken ik Vangelis wel, maar ik moet ook bekennen dat ik niet veel van zijn muziek weet. Waarschijnlijk omdat ik bij zijn bekendste nummers "Chariots Of Fire" en "Conquest Of Paradise" gelijk al afgehaakt ben.

Is het allemaal - voor mijn gevoel - van die sh*t wat hij gemaakt heeft of heeft hij ander materiaal waar ik wellicht wel enthousiast van zou kunnen worden?

Met welke songs en/of (compilatie) albums kan ik het beste beginnen om beter / anders kennis te maken met Vangelis?

En plaats eens een filmpje van een song waarvan je vindt dat die zonder meer in de Vangelis top-10 behoort te staan.

En vind je dat hij definitief thuis hoort in het rijtje Jean Michel Jarre, Rick Wakeman, Tangerine Dream, Klaus Schulze, Mike Oldfield en Brian Eno?
 
Welke ik wel ok vind zijn o.a. :

Memories of Green
La Petite Fille de la Mer
Bladerunner opening / end

En verder wat ouder werk (Spiral, etc.)
 
Zijn soundtrack voor Blade Runner is wel legendarisch. Voor de rest ben ik geen groot fan. Gek genoeg heb ik hetzelfde met Daft Punk - hun werk doet me hoegenaamd niets, maar de Tron Legacy soundtrack vind ik briljant.
 
Ik vind veel van Vangelis goed, maar lang niet alles is mijn smaak.
Zijn meer recentere werk is niet zo aan mij besteed.

Mijn absolute favorieten zijn Blade Runner en The City.
 
Zoek eens Main Sequence of Nucleogenesis op. Dan vergeef j'm al die latere shit. Mijn favos zijn idd Spiral en Albedo 0.39. En Beaubourg als ik in een rare bui ben.
 
Met welke songs en/of (compilatie) albums kan ik het beste beginnen om beter / anders kennis te maken met Vangelis?

ONgetwijfeld mijn favoriete Vangelis nummer. Misschien ook wel omdat het de begintune was van Wondegge Weggeld.

 
Als je niet van Chariots en Conquest houdt zal dit ook niet helemaal je ding zijn, maar ik hou enorm van Heaven & Hell part 3 subliem:



En L'enfant is wat mij betreft ook een meesterwerkje (maar weerom mogelijk niks als Chariots je niet bevalt):


Zo melodieus met zo weinig melodie.

Verder ook de reeds genoemde la petite fille de la mer en Spiral:



Het hele "Direct album vind ik ook lekker wegluisteren:


Ik heb veel albums van hem. Boeiend op sommige albums zijn de lange versies van thema's die we kennen van singles, bv de uitgesponnen Chariots en Conquest waar sublieme pianostukjes inzitten. De man erg goed improviseren op een thema en veel van zijn muziek zijn single take recordings.

[/En vind je dat hij definitief thuis hoort in het rijtje Jean Michel Jarre, Rick Wakeman, Tangerine Dream, Klaus Schulze, Mike Oldfield en Brian Eno? QUOTE]
Voor zover je dat rijtje kan definiëren...experimentele instrumentale full albums? Wat mij betreft mag hij in ieder geval zeker in dat lijstje staan. Zowel op het vlak van pionier als voor de muziek.
 
De Blade Runner soundtrack vind ik heel goed, met vooral Rachel theme die me wel heel diep kan brengen. Draai deze wel eens tijdens de savasana. Goed voor de muzikale opvoeding van m'n studenten

De rest, nee. Maar dat is persoonlijke smaak.
 
Ik vind OCEANIC en VOICES ook erg mooie albums van Vangelis. Luister ik misschien hooguit twee keer per jaar, maar dan dóen ze het wèl!
Ik vind hem zeker weten in dat rijtje met Jarre thuishoren. Hij is in die stijl van hem gewoon echt de nummer één. N.B.: ik maak zelf terrorhouse, en Vangelis maakt eigenlijk het tegenovergestelde...
Ik ga zometeen ook nog een linkje toevoegen naar de registratie van zijn optreden in Rotterdam, in 1991. Was afsluiting van een of ander 'Eureka project' van de EU. Gratis te bezoeken (dus zo'n 300000 toeschouwers).Dit was echt een WAAN-ZIN-NIG optreden!!! 500 kilowatt geluid op twee enorme pontons in de Maas. Vangelis op een grote drijvende Griekse tempel, eveneens op de Maas. Koor van 500 mensen achter hem...had ik al gezegd dat het WAAN-ZIN-NIG was?!
 
En dit is mijn persoonlijke favoriet: de live-uitvoering van 'Glorianna, Hymn à la Femme'.... dit vind ik echt súperrrmooi:
 
Papa stond vanmorgen al een half uur op het personeelsbusje van het werk te wachten. Toen papa terug naar binnen kwam, zei ik hem Papathanassiou vergeten.
 
Back
Top