a=440 hrz

bliepertronic

Vintage kloon
Lid sinds
16 december 2004
Berichten
3.184
Locatie
utrecht en omstreken
ik heb 30 jaar lang de tune funktie van de minimoog gebruikt en ben daar nooit ziek van geworden.. nu beweren er opeens tal van spirituele koekebakkers dat de 440 hrz a frequentie je dodelijk ziek kan maken... waarschijnlijk bedoelen ze dat ze zelf al dusdanig ziek zijn geworden van hun bespottelijke bedenksels dat ze vinden dat wij (de normale mens) dat dan ook maar moeten gaan worden!



en ik luister nog steeds muziek die de stemming 440 hrz hebben toegepast .. en ik ben nogsteeds niet ziek!!
 
Hebben wij net de afgelopen jaren al die moeite gedaan om een historische vleugel op 440 te krijgen.

Niet teveel waarde hechten aan al die heilige en duivelse stemmingen en al dan niet correcte geschiedenislesjes die erbij worden verteld.
 
Doet me een beetje denken aan de verstokte roker die per se geen Zippo in zijn broekzak wilde bewaren omdat hij dacht dat je ziek kan worden van de benzinedampen zo dicht bij je huid.
 
Gewoon geen A gebruiken in je muziek
 
Hier staat ook nog wat over de 440: http://item.warp.net/interview/aphex-twin-speaks-to-tatsuya-takahashi/
TT: So many things are standardised that you don't really think about because they were there before you started using it. 440 Hz was brought about to standardise the way people play together and, yeah, someone can bring a guitar to a piano and it would work together because of that standard.

It's like how a green light means you can cross the road or if you shake your head sideways it means no. Those two standards will help you through life in many places around the world. But it's dangerous to enforce standards in creativity. I have a son who's started school in Japan, where every kid will paint the sun red. Now that is some fucked up standardisation! Just really messed up on so many levels.

Anyway, I'm not going into that whole 432 Hz vs 440 Hz debate. (BTW: I absolutely love cymatics and I've done some nice workshops for kids with it.) But I will say different frequencies sound different, so why not use that in your music? You got to use whatever feels right and the monologue let's you do exactly that with pitch.
 
Ik heb weleens wat ambient dingetjes in A=432hz gemaakt maar mijn uitslag is nog steeds niet verdwenen.
 
Laatst speelde ik per ongeluk iets in a=432Hz en zag gelijk overal planeten, de natuur kwam me bedanken voor de vriendschap, iedereen begon spontaan yoga-oefeningen te doen en werd veganistisch. Heel in de verte zag ik het hoofd van Boeddha opdoemen begeleidt door keelzang en allerlei mantra's. Toen snel maar een avocado-boerenkool-grapefruit smoothie gedronken, want de LSD trip werd me iets te heftig.
 
Jaja, maak er maar grappen over. Totdat je bij Beelzebub op de stoep staat.
 
Misschien leuk om te horen. Misschien niet. Voordat ik er mijn tijd in ga steken: heeft men het over nazi's en planeten? Stelt men voor om reeds opgenomen muziek van pitch te veranderen? Dan kan ik die minuten nuttiger (of even zinloos maar leuker) besteden. :)
 
Ik had inderdaad beter even een korte samenvatting van de podcast kunnen geven :). Dit heerschap is astronoom. In zijn podcasts bespreekt hij misvattingen en conspircay theories met betrekking tot astronomie op een wetenschappelijke en heel feitelijke manier (met af en toe een sarcastische sneer). Voor deze ene aflevering heeft hij dus een uitstapje gemaakt. Hij heeft ervoor gekozen om juist niet de geschiedenis van A=440 te bespreken maar te focussen op een logische en natuurkundige benadering. Zijn conclusie is in elk geval dezelfde als die hierboven al getrokken is ;).
 
In de tijd van Mozart en consoorten wist men niet eens hoe geluid echt te beschrijven viel, laat staan dat men enig ijkingspunt had om nu net precies 432Hz als maatstaf te nemen. Alle onzin over 432Hz als zijnde de frequentie van het universum of iets dat daar van afgeleid is mag zo de vuilbak in. Stel je eens voor; ik ben muzikant in 1765 en ik weet dat de middelste la op 432Hz moet gestemd worden = 432 trillingen per seconde want ik VOEL dat. Yeah right.
De enige reden waarom 440Hz als standaard is genomen in de jaren 30 en 40 van vorige eeuw is omdat toen ook de radio-communicatie op gang kwam en het wiskundig/elektronisch gewoon de beste manier was om geluid correct te kunnen "ontcijferen" aan de ontvangers kant.
 
Natuurlijk is het wel een mooie manier om mensen met absoluut gehoor te narren. Hebben ze eindelijk geleerd een A op 440 Hz van een E te onderscheiden, veranderen we stiekem het hele systeem!
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top