Bloedstollend slechte muziek die verboden zou moeten worden

Maar da's het hele idee van die roze bril he ... je was jong, muziek was nieuw en spannend en iedere week met rooie oortjes naar de top 40 luisteren. Nu denken we daar weemoedig aan terug en filteren alles wat niet in dat beeld past weg ... totdat je de rauwe data erbij pakt en gewoon blijkt dat 90% van alle muziek toen gewoon OOK al zwaar klote was :D Wat dat betreft is er minder veranderd dan we denken. Nu kijk ik af en toe meewarig als mijn tienerdochter aankomt met een nieuwe hit die een melodie gebruikt van een hitje uit mijn jeugd ... wat een armoede, denk ik dan. Maar mijn ouders zeiden destijds precies hetzelfde over de rotzooi die ik toen luisterde.
 
totdat je de rauwe data erbij pakt en gewoon blijkt dat 90% van alle muziek toen gewoon OOK al zwaar klote was :D.

Nou, ik zeg standaard dat ik ALLE muziek tof vindt, zolang het niet op de radio is, als het op de radio komt is het voor mij in principe kutmuziek. Tuurlijk heb ik ook nostalgische gevoelens, maar dat realiseer ik me donders goed als ik weer eens italo zit te luisteren ofzo
 
Als toen gaat over de jaren '80, dan hoeft dat niet zo te zijn. Kijk hier voor de samenvatting van een studie over dit onderwerp, hier het hele verhaal. In geen enkel decennium leek wat in de hitparade stond zo op elkaar dan in de jaren '80, met het jaar 1983 als positieve uitzondering. In de jaren '90 werd de diversiteit groter, om vervolgens na het jaar 2000 weer wat af te nemen. Kanttekening is wel dat dit gaat over de Amerikaanse hitparade, ik denk dat het goed mogelijk is dat er een verschil is met Europa als je dit in detail zou vergelijken. Maar misschien is het verschil ook niet heel groot, gevoelsmatig het idee dat in de jaren '90 de diversiteit ook bij ons groter was, in vergelijking met de jaren '80.

Vanaf het moment dat hits en commercie hand in hand gingen heb je altijd het imiteren gehad.
Snel scoren en meeprofiteren van wat dan een gouden formule lijkt is van alledag natuurlijk, in de fifties en sixties had je dat al wanneer ik terugdenk aan bijv Motown.
Maar daar waren wel artiesten zoals Marvin Gaye en Stevie Wonder enz dus niemand zal het vele talent wat bij Motown zat ontkennen.



We vergeten ook heel makkelijk dat tenenkrommende acts als BZN, Piet Veerman en Gerard Joling in staat waren de hitlijsten letterlijk wekenlang te domineren, want in de lijst jaren 80 hits die we NU horen worden ze weggelaten. Ga voor de grap de oude Top 40 lijsten maar eens door (ze staan allemaal online) en verbaas je over het aantal gedrochten of liedjes die je je niet eens meer kunt herinneren.

Tuurlijk, ook slechte muziek is van alle tijden en goede ook, maar de big question is; wat is slecht en wat is goed?
Vertel het me maar want waar ligt de grens?
In ieder geval hier een compilatie van wat hits uit de sixties en van sommige krijg je jeuk terwijl andere wel geinig zijn en ik kan me herinneren dat ik als vier jarige het eerrste liedje (rockin' Billy) geweldig vond omdat het begon met loeien van een koe. :)


​​​​​​​
 
Tuurlijk, ook slechte muziek is van alle tijden en goede ook, maar de big question is; wat is slecht en wat is goed?
Vertel het me maar want waar ligt de grens?

Sja altijd lastig ... Ik denk dat 'goede' muziek meestal vanuit overtuiging en met bezieling is gemaakt, en 'slechte' muziek zonder creativiteit volgens de regels van een formule of genre puur om te scoren. Maar ja, als de Toppers avonden na elkaar de ArenA uit kunnen verkopen, kan het dan echt slecht zijn?
 
synthwave, alles wat in de verte maar trekt op Vangelis of JMJ, weg ermee!
Instrumentale muziek, weg ermee!
Alle tracks langer dan 3:44, weg ermee!
Pop van de laatste 10 jaar, weg ermee!
Alle muziek die claimt iets aan shakra's te "doen", weg ermee!
Alle muziek die 'goed' klinkt op een GSM, weg ermee!
Slagers, house, indie pop (WTF), punk rock (wel willen maar niet kunnen - the offspring en Green day), New Beat van na 1990 (het was ervoor als slecht genoeg), weg ermee!
Emotional hardcore, weg ermee! Art punk, weg ermee! Kinderliedjes, ohh god, ver weg ermee! Alle stijlen met 'Glitch' in de naam, weg ermee! Dance punk, echt waar, weg ermee! Industrial folk...
Kerstliedjes, sinterklaas liedjes,... waaahhh, weg! weg! weg!
Alle covers van liedjes van de beatles, weg ermee!
Alles van voor 1900, weg ermee!
Alles van na 1900, weg ermee!
Muziek die zegt wat ik moet doen of niet moet doen, weg ermee!

Muziek als media is dood! Alle media is om zeep!
il faut tout détruire. Oui ! l’anarchie, plus rien, la terre lavée par le sang, purifiée par l’incendie !… Apres on verra.
 
synthwave, alles wat in de verte maar trekt op Vangelis of JMJ, weg ermee!
Instrumentale muziek, weg ermee!
Alle tracks langer dan 3:44, weg ermee!
Pop van de laatste 10 jaar, weg ermee!
Alle muziek die claimt iets aan shakra's te "doen", weg ermee!
Alle muziek die 'goed' klinkt op een GSM, weg ermee!
Slagers, house, indie pop (WTF), punk rock (wel willen maar niet kunnen - the offspring en Green day), New Beat van na 1990 (het was ervoor als slecht genoeg), weg ermee!
Emotional hardcore, weg ermee! Art punk, weg ermee! Kinderliedjes, ohh god, ver weg ermee! Alle stijlen met 'Glitch' in de naam, weg ermee! Dance punk, echt waar, weg ermee! Industrial folk...
Kerstliedjes, sinterklaas liedjes,... waaahhh, weg! weg! weg!
Alle covers van liedjes van de beatles, weg ermee!
Alles van voor 1900, weg ermee!
Alles van na 1900, weg ermee!
Muziek die zegt wat ik moet doen of niet moet doen, weg ermee!

Muziek als media is dood! Alle media is om zeep!
il faut tout détruire. Oui ! l’anarchie, plus rien, la terre lavée par le sang, purifiée par l’incendie !… Apres on verra.

Hahahaha... hulde! :D

Ik wil daar nog aan toevoegen, gitaarliedjes die over gitaren gaan... bleh!
 
Toch verbaast het me dat ik hier veel reacties zie waaruit een voor mij onbegrijpelijke kortzichtigheid blijkt. "muzikanten' die jazz en reggae gewoon wegzetten als herrie maakt je voor mij als muzikant volkomen ongeloofwaardig. Dat je het niet leuk vindt, dat kan. Maar het hele genre wegzetten als inferieure muziek vind ik echt beneden peil voor iemand die zich op wat voor manier dan ook met muziek bezig houdt. Maar het is ook wel een beetje deze moderne tijd denk ik, dat alles waar jij niet voor gaat maar afgezeken moet worden.
En natuurlijk dat iedereen tegenwoordig 'muziek' kan maken. Of nou ja, beats,want muziek is het vaak niet te noemen. Geef een kleuter een laptop en een uur later heeft ie een beat gemaakt. Maar echte muziek ? dat maken niet zo veel hoor. Zeker niet met electronische instrumenten en computers want dat is gewoon lastig om echt muziek met gevoel, emotie en muzikaal intellect, bezieling en virtuositeit te maken door te programmeren. Dat kunnen maar weinigen, maar dat zal dan wel weer te ingewikkeld zijn voor sommigen en dus baggermuziek.
Dat is makkelijker als je een instrument goed beheerst en dan lekker gaat jammen. Maar jazz en reggae en andere 'ingewikkelde muziek' afzeiken, ik vind het (zeker voor mensen die zichzelf muzikant noemen) zeer ongepast en neem er aanstoot aan. Als jij iets niet begrijpt is het niet gelijk slecht hoor. Misschien ben jij het wel wat gewoon slecht is.
Dat vind ik ergerlijk, alles wat jij niet geweldig vindt af lopen zeiken. Hoe moeilijk is het om te begrijpen dat je niet alles mooi hoeft te vinden en dus gewoon respect kunt hebben voor dingen ook al is het niet jou stijl ?

Er zijn wel grenzen hoor., Ik vind nogmaals de toppers en alles van dat level en in die stijl echt tenenkrommend kut. Maar tegelijk weet ik ook dat er veel mensen zijn die ( hoe jammer ik het ook vind dat ze zich niet verder hebben weten te ontwikkelen muzikaal gezien) daar wel van genieten. En voor die mensen hoor je ook respect te hebben want ieder zijn eigen levensweg, en niet iedereen heeft een zelfde muzikale interesse en dus ontwikkeling als een ander.

Maar hele genres over één kam scheren is echt kortzichtig en een kunstenaar/muzikant onwaardig.
 
Maar het hele genre wegzetten als inferieure muziek vind ik echt beneden peil voor iemand die zich op wat voor manier dan ook met muziek bezig houdt. Maar het is ook wel een beetje deze moderne tijd denk ik, dat alles waar jij niet voor gaat maar afgezeken moet worden.
En natuurlijk dat iedereen tegenwoordig 'muziek' kan maken. Of nou ja, beats,want muziek is het vaak niet te noemen. Geef een kleuter een laptop en een uur later heeft ie een beat gemaakt. Maar echte muziek ?

I love the smell of irony in the morning :D
 
Maar hele genres over één kam scheren is echt kortzichtig

Inderdaad is er een genre in het bijzonder dat ik over één kam scheer, ik denk niet dat het kortzichtig is, dat komt simpelweg omdat ik het eerste nummer van dat genre nog moet horen dat me niet irriteert. Ik zou dat genre zeker niet inferieur noemen, er zal vele getalenteerde muzikanten die deze muziek maken en respect voor dat. Maar het is niet mijn kop thee.
 
Maar hele genres over één kam scheren is echt kortzichtig en een kunstenaar/muzikant onwaardig.

Don't worry, het zijn voornamelijk 12 <-> 20 jarige... Wellicht op een bepaald punt in hun leven zien ze het licht :)
Ben het verder wel met je eens...

beats, drumloops en een gejatte sample waar de akkoord progressie sample in zit. Daar is een hele groep van die dat doen.
Toch ken ik ook in dat genre mensen die echt 'vette muziek maken'.
 
Inderdaad is er een genre in het bijzonder dat ik over één kam scheer, ik denk niet dat het kortzichtig is, dat komt simpelweg omdat ik het eerste nummer van dat genre nog moet horen dat me niet irriteert. Ik zou dat genre zeker niet inferieur noemen, er zal vele getalenteerde muzikanten die deze muziek maken en respect voor dat. Maar het is niet mijn kop thee.


Welk genre dan?

Bedoel ik houd echt niet van 'EDM' maar er zijn echt wel tracks gemaakt met gevoel en die toch iets mooi hebben ook in 'EDM'
 
flyweight : Blues. Daar kan ik echt niet tegen. Jarenlang hadden we hier een Blues & Jazz-nacht, bijna alle horeca-gelegenheden deden mee. Heb ik altijd als de pest vermeden, maar toch een keer laten overhalen door vrienden om mee gaan, voor de "gezelligheid". Weer een ervaring rijker, ik weet nu hoe het eraan toegaat in de hel op een zaterdagavond.
 
flyweight : Blues. Daar kan ik echt niet tegen. Jarenlang hadden we hier een Blues & Jazz-nacht, bijna alle horeca-gelegenheden deden mee. Heb ik altijd als de pest vermeden, maar toch een keer laten overhalen door vrienden om mee gaan, voor de "gezelligheid". Weer een ervaring rijker, ik weet nu hoe het eraan toegaat in de hel op een zaterdagavond.

Ok dat kan, maar ben er vrij zeker van dat je naar muziek luistert met zijn roots in de blues.
Al is het de blues toonladder in een buchla synth arpeggiator :)
 
Ik had een poosje een Unlimited-pas van de bioscoop. Een keer ben ik naar een musical-film geweest, een genre waar ik van gruwel. En ik vond het echt tof! Had ik nooit verwacht.

Sindsdien lees ik zo weinig mogelijk vooraf over een film en kijk ik bij voorkeur geen trailer. Dat werkt bij muziek ook goed. Als iets écht goed is maakt het genre mij zelden uit.
 
Ik had een poosje een Unlimited-pas van de bioscoop. Een keer ben ik naar een musical-film geweest, een genre waar ik van gruwel. En ik vond het echt tof! Had ik nooit verwacht.

The hills are alive with the sound of music! :D
De meest bekeken film aller tijden en verschrikkelijk zoetsappig maar hele volksstammen hebben 'm gezien en ik ook als klein jochie, ik vond het prachtig toen.
En het grappige is dat veel songwriters echt geen koekenbakkers zijn maar vaak hele goede muzikanten naast hun compositorische kwaliteiten, soms zitten er echt hele goede composities tussen.
Zowiezo vind ik het knap als iemand een verhaal neerzet in een aantal nummers die heel goed de sfeer van het verhaal weergeven, da's toch een talent.
Ik heb zelf niets met André Rieu maar als ik ziet hoeveel plezier de mensen hebben die er bij zitten dan doet hij iets ontzettend goed.
Er is voor mij wel een verschil of je iets slecht vind omdat het echt niets is of dat het een kwestie van smaak is.
Ik hou bijv niet zo van het songfestival, soms zitten er aardige songs tussen maar ik volg het al jaren niet meer.
Maar één van de vele verschrikkelijke voorbeelden is zoiets voor mij;




En zoiets wordt gezien als oubollig en ouderwets maar om zo'n lied te maken qua tekst en muziek moet je wel wat kunnen, misschien niet je smaak maar daarom nog niet slecht;

 
Ik denk een beetje Jarre / Mike Oldfield achtig en anders early-mid 90s techno. Zo niet, dan kun je het wel schudden.
 
Back
Top