Bloedstollend slechte muziek die verboden zou moeten worden

Met de jaren ben ik in muzikaal opzicht een stuk toleranter geworden, maar Two Princes en Oomphacumbu (oid - iets met pissing the night away) kan ik nog steeds niet uitstaan. The horror... :bekdicht::bekdicht::bekdicht:
 
Snap trouwens niet helemaal wat er mis zou zijn met een draaiorgel. Goed, misschien qua klank is het niet van je het, maar qua werking heeft het toch veel gemeen met datgene waar veel mensen hier op het forum mee werken. Een draaiorgel is ook een soort sequencer en het werkt met een pianorol, diezelfde weergave zie je ook terug in software.
 
qua werking heeft het toch veel gemeen met datgene waar veel mensen hier op het forum mee werken. Een draaiorgel is ook een soort sequencer en het werkt met een pianorol, diezelfde weergave zie je ook terug in software.

:D hahaha dus logisch. want je eigen slechte eigenschappen tollereer je vaak niet bij een ander :)

Lijkt me wel cool als je een vette akkoord progressie en beat in papier kan zetten en daarna opnemen van een draaiorgel.
 
Nee hoor, ik vind het heerlijk :D John Denver ook trouwens, helemaal niets mis mee. Of dit complete concert van The Carpenters uit 1976. Kijk naar het intro, om je vingers bij af te likken



Maar het ging om slechte muziek. Die Nederlandse hiphop met van die Autotune-stemmen, daar kan ik ook erg slecht tegen. :r


Het ging inderdaad om slechte muziek in dit topic dus ik zal het kort houden; als het om zingen gaat dan kunnen nog veel zangeressen iets van Karen leren en het arrangeren van Richard was echt top.
Als je verder kijkt dan je vooringenomenheid je vertelt dan kan je van veel muziek genieten.
 
Muziek gemaakt door bands waarvan de afzonderlijke leden zich ver verheven voelen tov medemuzikanten. Van die liedjes waar ieder lid in de song even zijn dingetje moet doen. En dan vaak van die moeilijke loopjes of lastige drumritmes ofzo. Kortom, muziek wat gemaakt wordt met een veel te serieus uitgangspunt.n Haalt de ziel uit muziek.

Noem er eens een paar want ik kan er werkelijk niet één bedenken.
Wat betreft ziel uit de muziek: dat vind ik nog het vaakst juist met electronische muziek het geval. Doordat je niet aan het jammen bent met een instrument zul je al je bezieling moeten programmeren. En dat is vele malen moeilijker dan het zelf inspelen. Juist die dingen mis ik in de meeste electronische muziek. En het is volgens mij ook de reden dat er zoveel electronische zielloze bagger bestaat. Niet dat er geen akoustische bagger bestaat natuurlijk. Plenty 'muzikanten' die hun instrument niet beheersen.
Ik denk juist dat het al die technische innovaties zijn die de ziel uit muziek halen. Want je wordt doodgegooid met mogelijkheden, en creativiteit komt over het algemeen voort uit beperkingen. Kijk (luister) naar de hitlijsten van anno nu en 30-40 jaar geleden, dan weet je genoeg.
Anyway, zo goed als alle Nederlandstalige muziek is wat mij betreft kut, (spinvis en enkele anderen daargelaten want ze zijn er wel natuurlijk ) Maar alles uit Volendam wat geen vis is kan wat mij betreft per direct van de aardbodem verdwijnen.
Snollebollekes en joling en gordon etc. zijn wel echt het trieste summum van muzikale wansmaak wat mij betreft. Sommige van die zogenaamde Nederlandse 'rappers' die je helaas soms tegenkomt mogen ook dood wat mij betreft.
 
Snap trouwens niet helemaal wat er mis zou zijn met een draaiorgel. Goed, misschien qua klank is het niet van je het, maar qua werking heeft het toch veel gemeen met datgene waar veel mensen hier op het forum mee werken. Een draaiorgel is ook een soort sequencer en het werkt met een pianorol, diezelfde weergave zie je ook terug in software.

Dit is precies hoe ik mensen die er niets van weten uitleg wat een sequencer is. Op de één of andere manier weet iedereen hoe een draaiorgel werkt.
 
Anyway, zo goed als alle Nederlandstalige muziek is wat mij betreft kut, (spinvis en enkele anderen daargelaten want ze zijn er wel natuurlijk ) Maar alles uit Volendam wat geen vis is kan wat mij betreft per direct van de aardbodem verdwijnen.

Hmmm. Kijk, dat is muziek als product. Ik ben daar ooit in Volendam in de studio geweest en ze wegen echt wel wat ze doen. Maar erg creatief is het zelden en ze geven het volk wat ze willen. Doet niet elke succesvolle ondernemer dat? Wat overigens niet wil zeggen dat je volkomen k*t kunt vinden :D

Ik ben zelf wel fan van Nederlandstalige muziek. En er is veel meer, waar je nooit van hoort en dat wordt weggestopt op Radio 5 enzo. Wat mij betreft zouden we daar best wat trotser op mogen zijn. Elke Amerikaanse scheet wordt een hit. En de top 40 is volstrekt inwisselbaar. Dan doen die trotse Fransen en eigenzinnige Belgen het beter :okdan:

P.S. Weet niet wie het zei, maar Steely Dan is tegelijk nerdy, virtuoos en toegankelijk. Dat is echt een geniale band, complex en uniek. Daar wil ik juist wel meer van, in plaats van alle eenheidsworst.
 
man-T : Ja, de meeste mensen zullen ongeveer wel weten hoe een draaiorgel werkt. Wat betreft de bagger en elektronische muziek, dat innovaties ook een negatieve impact hebben zal vast een rol spelen. Maar ik denk ook dat er tegenwoordig gewoon veel meer mensen bezig zijn met vooral elektronische muziek, het aanbod van geproduceerde muziek is vandaag de dag veel groter en het is allemaal niet even fraai.

Hmmm. Kijk, dat is muziek als product. Ik ben daar ooit in Volendam in de studio geweest en ze wegen echt wel wat ze doen. Maar erg creatief is het zelden en ze geven het volk wat ze willen. Doet niet elke succesvolle ondernemer dat? Wat overigens niet wil zeggen dat je volkomen k*t kunt vinden :D

Niet dat ik het wil opnemen voor Volendamse muziek an sich, maar als je het zo bekijkt is het eigenlijk best knap dat die Volendamse drol elke keer weer een net iets andere verpakking krijgt en het geld in het laatje brengt. Begrippen als artistiek of kunstzinng zijn natuurlijk niet van toepassing, maar als middel om de schoorstenen in Volendam te laten roken is het een aardig succes en dat al jaren.
 
Laatst gewijzigd:
Elke Amerikaanse scheet wordt een hit

Je bedoelt daar wordt een hit van gemaakt! Je wil niet weten wat voor marketingmachine daar achter hangt. Met een dergelijke machine kan je elk baggernummer populair maken. De hele top 40 wordt gedomineerd door maatschappijen die ervoor zorgen dat hun spul gedraaid wordt en de rest niet. Radio DJ's hebben, uitzondering daargelaten, geen enkele inspraak over wat er gedraaid wordt. En daar gaat een hele meute mensen gewoon in mee. Te lui om naar andere muziek te zoeken/luisteren.

Grappig genoeg wordt de echte Nederlandstalige bagger niet gedraaid op de radio, maar heeft toch een grote following. Simpele muziek voor het simpele volk. Ik kijk er elke keer met verbazing naar, het is bijna vermaak geworden.

Je ziet het veel, artiesten zie uit ideologie beginnen maar omdat het niet genoeg oplevert toch commerciële bende moeten maken. Ik zou dat echt niet kunnen. Vandaar dat ik ook geen muzikale carrière heb gekozen.
 
Muziek gemaakt door bands waarvan de afzonderlijke leden zich ver verheven voelen tov medemuzikanten. Van die liedjes waar ieder lid in de song even zijn dingetje moet doen. En dan vaak van die moeilijke loopjes of lastige drumritmes ofzo. Kortom, muziek wat gemaakt wordt met een veel te serieus uitgangspunt.n Haalt de ziel uit muziek.

Beetje vreemde opmerking toch?
In de jazz is het sinds jaar en dag wel de gewoonte dat ze in een live setting elkaar ruimte geven om te soleren en te improviseren.
Dat is bij uitstek de manier om juist je ziel in de muziek te leggen omdat je het zelf gaat invullen, je geeft de noten een plaats in tijd en ruimte.
Dat geeft aan dat je juist in het moment moet acteren, meer beleving is er niet lijkt me?
Het wordt wat anders als het een beetje een egospelletje wordt maar toch...
 
Beetje vreemde opmerking toch?
In de jazz is het sinds jaar en dag wel de gewoonte dat ze in een live setting elkaar ruimte geven om te soleren en te improviseren.
Dat is bij uitstek de manier om juist je ziel in de muziek te leggen omdat je het zelf gaat invullen, je geeft de noten een plaats in tijd en ruimte.
Dat geeft aan dat je juist in het moment moet acteren, meer beleving is er niet lijkt me?
Het wordt wat anders als het een beetje een egospelletje wordt maar toch...

Doet me denken aan Coltrane’s Giant Steps, daar zet meneer zo’n complexe progressie neer dat de pianist er in zijn solo niet meer uitkwam. Dat had toch ook wel iets met ego te maken...
 
Volendam viel meerdere keren in dit draadje, moest denken aan een parodie van lang geleden waarin BZN op de hak werd genomen. En die is nog te zien op YT, "BZN 20 jaar hetzelfde liedje":

 
Doet me denken aan Coltrane’s Giant Steps, daar zet meneer zo’n complexe progressie neer dat de pianist er in zijn solo niet meer uitkwam. Dat had toch ook wel iets met ego te maken...

:D:D:D
Ja, goeie van je.
Nou moet ik zeggen dat giant steps voor mij ook een paar stappen teveel was, het moet wel leuk blijven...
 
P.S. Hoor nu "What about us" van Pink op de radio. Niet dat het me wat doet, maar commerciële muziek vandaag de dag is zooooooo verschrikkelijk veel beter dan die jaren '80 rotzooi.
Dat vind jij maar toen was pop complexer en afwisselender, zowel qua muziek als lyrics. Nu is pop veel meer een snelle consumenten hap (vind ik).
 
Dat vind jij maar toen was pop complexer en afwisselender, zowel qua muziek als lyrics.

Als toen gaat over de jaren '80, dan hoeft dat niet zo te zijn. Kijk hier voor de samenvatting van een studie over dit onderwerp, hier het hele verhaal. In geen enkel decennium leek wat in de hitparade stond zo op elkaar dan in de jaren '80, met het jaar 1983 als positieve uitzondering. In de jaren '90 werd de diversiteit groter, om vervolgens na het jaar 2000 weer wat af te nemen. Kanttekening is wel dat dit gaat over de Amerikaanse hitparade, ik denk dat het goed mogelijk is dat er een verschil is met Europa als je dit in detail zou vergelijken. Maar misschien is het verschil ook niet heel groot, gevoelsmatig het idee dat in de jaren '90 de diversiteit ook bij ons groter was, in vergelijking met de jaren '80.
 
Helemaal mee eens.

Het is verleidelijk om op commerciële muziek af te geven. En het ligt er vaak enorm dik bovenop. Maar neem de Snollebollekes, die doen wel wat goed. En het zit ook echt gehaaid in elkaar. Of Sky Radio-rock. Ik krijg er kriebeljeuk van, maar echt slechte liedjes hoor je zelden. Nee, niet origineel. En vaak veel te glad en 13 in een dozijn geproduceerd. Maar volgens mij kun je luisteraars niet compleet voor de gek houden. En zelfs uit het vreselijkste liedje haal ik vaak nog wel iets.

P.S. Muziek kan natuurlijk ook gewoon een product zijn. En als ik moest kiezen tussen de lopende band en optreden wist ik het wel. Ik lees net dat Nance na haar gestopte TV-carriere maar weer als 24/7 de Bühne op gaat. De producer achter die act heeft wereldwijd 18 miljoen platen verkocht. Dan zou ik ook niet zoveel principes hebben :D
 
We vergeten ook heel makkelijk dat tenenkrommende acts als BZN, Piet Veerman en Gerard Joling in staat waren de hitlijsten letterlijk wekenlang te domineren, want in de lijst jaren 80 hits die we NU horen worden ze weggelaten. Ga voor de grap de oude Top 40 lijsten maar eens door (ze staan allemaal online) en verbaas je over het aantal gedrochten of liedjes die je je niet eens meer kunt herinneren.
 
Back
Top