Pakkende songs (die je raken)

KatieMusic

"Why! ..."
Lid sinds
24 september 2016
Berichten
1.827
Locatie
Garden of Earthly Delights
Plaats hier je YouTube video's met liedjes die een gevoelige snaar bij je raken. Dat kan muziek met een mooie melodie (of tekst) zijn waar je vrolijk van wordt (of waarbij je gaat lachen, huilen, gillen, dansen, enz.). Een mooi liedje van vroeger waarbij je (nog steeds) een brok in je keel krijgt. Een klassiek concert die je in tranen brengt. Een liedje dat je met warme gevoelens aan je grote liefde doet denken. Songs waarvan je vindt dat die mensen (extra sterk) verbindt. Protestliedjes en liedjes voor een betere wereld. Liedjes die positivisme en/of idealisme in zich hebben. Muziek waarvan je vindt dat die je dichter bij jezelf gebracht heeft. Inspirerende liedjes...

Het zou leuk zijn als je er even - in het kort - bijzet waarom je voor een bepaald liedje gekozen hebt!

Ik trap af met "A Change Is Gonna Come" van Sam Cooke (uit 1964), omdat de betekenis van dit lied na meer dan 50 jaar nog onveranderd krachtig is. Een tijdloos thema: het wordt beter, maar met pijn en moeite.



Het nummer "A Change Is Gonna Come" werd in 1963 door R & B singer-songwriter Sam Cooke geschreven. Hij schreef het nummer nadat hij "Blowin’ in the Wind" van Bob Dylan gehoord had. Dit aangrijpende lied over racisme in Amerika had hem zeer geraakt omdat het van iemand kwam die niet zwart is.

"A Change Is Gonna Come" reflecteert ook de eigen innerlijke strijd van Sam Cooke met racisme. Het nummer werd direct gesteund door de African American Civil Rights Movement, de beweging die streed voor rassengelijkheid in Amerika. Helaas heeft Sam Cooke het succes van "A Change Is Gonna Come" nooit meegemaakt. 11 dagen voordat het nummer in december 1964 op single verscheen werd hij neergeschoten in een hotel. Nog steeds zijn de feiten over dat incident niet helemaal duidelijk. Maar zijn dood gaf het toch al indrukwekkende lied nog meer lading.

"A Change Is Gonna Come" is vele malen door anderen gecoverd.
 
Die is makkelijk, Tout Petit Moineau van Igorrr. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat de achtergrond van het nummer is of waar het over gaat, mn Frans is belabberd. Maar de zang raakt me en de opbouw in het nummer vind ik geweldig. Het duurt even voor het nummer op gang komt.


Live kunnen ze het ook;
 


Goeie, confronterende lyrics.
 
Laatst gewijzigd:
ik hou het dan maar bij een "liedje" voordat ik nu weer allemaal progrock epics van 20 a 30 minuten ga plakken.....
de franse trompetteur eric truffaz een jaar of 8 geleden live mogen bewonderen op een jazz festival in lyon met de franse chansonsmarlappique zanger christophe
 
Ja jeetje, zoals velen op dit forum kan je wel ik weet niet hoeveel nummers hier neer zetten die een speciale betekenis hebben of je op de een of andere manier raken.
Maar deze lp kocht ik toen hij net uit was nadat ik de titelsong 2 tellen gehoord had, alles klopte gewoon in dit nummer.
In het kort; dit gaat over hemzelf waarin hij een visioen krijgt waarin hij op een tweesprong staat en kiest hij de rustige vertrouwde weg of de onbekende weg waarvan hij niet weet waar hij naartoe leidt?
Hij doet het laatste en zo werd z'n visioen z'n verlossing.



Nog eentje; het nummer deja vu is voor velen een oude bekende en op de een of andere manier had ik altijd wel iets met dit nummer.
Maar toen ik deze uitvoering in 2 meter sessies zag van David Crosby met z'n eigen band met een lange uitgesponnen versie was ik toch echt onder de indruk van de beleving die deze mannen hier ten toon spreiden.
Vooral de gitarist Jeff Pevar steelt hier de show wat mij betreft.

 
Laatst gewijzigd:
Er zijn er zoveel. Eentje over gemis.



Het openingsnummer van Antichrist.

Nog nooit werd ik zo gepakt door geluid:

 
Er zijn inderdaad heel veel mooie songs (met of zonder betekenis) die je hier neer zou kunnen zetten. Ik vind wel dat dit draadje een extra dimensie krijgt als iemand er - in het kort - bijzet waarom hij/zij voor een song gekozen heeft. Maar iedereen staat daar uiteraard vrij in.

Ik heb al heel veel mooie songs voorbij zien komen, hoewel (uiteraard) niet alles mijn smaak is. Dat geldt natuurlijk voor iedereen.
Maar ik haak even in op het album "Some People Have Real Problems" van Sia dat door demian genoemd is. Ook de albums die daarna verschenen zijn - "We Are Born", "Forms Of Fear" en "This Is Acting" - vind ik bijzonder mooi. Ze heeft een erg fraaie stem en het is ongekend wat zij als songwriter presteert - ook voor andere artiesten. Zo heeft zij o.a. meegeschreven aan het nummer "Diamond" van Rihanna. Maar er zijn denk ik wel honderd artiesten waar zij nummers voor geschreven heeft.

Titanium
(David Guetta & Sia) uit 2011 heeft voor mij nog steeds een hele speciale betekenis - waar ik geen nadere toelichting op zal geven.
Ik vind het nog steeds een geweldig mooi nummer, vooral m.n. door de tekst...Met Titanium op mijn oortjes durf ik zelfs met een raket naar Mars te vliegen.



"Brothers in Arms" van de Dire Straits, vanwege de betekenis van dit nummer en de live-uitvoering daarvan in 1996 bij een concert in Londen. Voor mij de mooiste uitvoering van dit nummer ooit, waarbij de tranen in je ogen komen. Mark Knopfler speelt het nummer op zijn Gibson Les Paul - een van mijn favoriete instrumenten - met de voor hem bekende finger picking techniek. Finger picking is tokkelen met de vingers i.p.v. met een plectrum. Dit geeft een meer akoestisch / klassiek effect, waardoor het zachter / warmer klinkt. Bovendien kun je met finger picking sneller spelen dan met een plectrum.

Mark Knopfler schreef het nummer in 1982 tijdens de Falklandoorlog waarbij 649 Argentijnen en 258 Britten het leven lieten. "Brothers in Arms" wil duidelijk maken dat oorlogvoeren eigenlijk heel merkwaardig is en dat het ook dom is om dit te doen.

 
"Another brick in The Wall (part 2)" van Pink Floyd.

Dit nummer, het dubbelalbum en het werk van Roger Waters is zeer fel tegen onderdrukking. Ik zat op de lagere school en ik haatte het. Ik deed het op school niet slecht, niet goed. Ik werd niet gepest en ik had de beste en aardigste leraar die ik ook heb gehad. Toch kon - en kan - ik me niet voorstellen dat een mens een ander mens verplicht om stil te zitten, te luisteren naar een ander, te lezen wat een ander schrijft en te doen wat een ander zegt. Vooral de gymles bestond - en bestaat - uit louter achter elkaar aan lopen en, letterlijk, een keertje opspringen als een "autoriteit" dat zegt ("I say jump you say how high"). Leren lezen, schrijven en rekenen is van groot belang: dat begreep ik als kind ook nog wel. Maar ik zie aan de kinderen van mijn vrienden dat school voor 90% nog steeds bestaat uit meelopen en een kritiekloze volger worden. Alles wordt er in gehamerd. Daarom is de hamer een belangrijk thema in 'The Wall'.

De tekenfilmpjes die je in de videoclip op Top Pop zag zijn gemaakt door Gerald Scarfe, een geroemd cartoonist uit de UK. Roger Waters besprak tijdens het opnemen van het album met Scarfe wat de thema's en de cartoon-typetjes zouden worden. Want alles moest af zijn voor de live shows (daar zijn die tekenfilms eigenlijk voor bedoeld). Artwork en muziek zitten bij 'The Wall' innig in elkaar verweven en kunnen niet apart van elkaar gezien worden. De video clip van "Another brick in The Wall" is dan ook de meest ideale introductie van Waters' werk, het album en de thema's ervan. Alles zit in die videoclip.

Zonder Roger Waters/Pink Floys had ik het niet volgehouden op lagere en middelbare school. Dan was ik gek geworden. Al die lui die volhouden dat het echt niet een onderdrukkingssysteem is maar goed is voor later. Lariekoek. Vooral "literatuur" is "thought control". Wat wij onze kinderen (soms pas 15) dwingen te lezen voor het vak Nederlands is het opzadelen met WO II trauma's waar ze niets aan hebben. Gekmakend was het om niet de geestelijke vrijheid te hebben om die idiote schrijfsels naast je neer te mogen leggen. Zoals leraren (of de autoriteit die ze met de beste bedoelingen vertegenwoordigen) in je hoofd probeerden te komen is eenvoudigweg ziekelijk.

Mijn God wat was ik blij toen ik op TV zag dat tenminste 1 volwassene het met me eens was. School heeft niets, maar dan ook helemaal niets, te maken met educatie. Krijgen de kinderen tegenwoordig nog zwemles? Neen. Laat ze maar verdrinken in de sloot. Als ik hoor hoe men verdedigt dat een kind 5 dagen in de week op school zit en nog niet eens kan zwemmen als hij er vandaan komt maakt mij onbeschrijfelijk woedend. Schofterig is het. Creatief macrameeën kan hij wel, het volkslied kent 'ie uit zijn hoofd maar in het water vallen en dood is 'ie.

En dan kijk en luister ik naar 'The Wall' en denk ik aan het Milgram experiment. En dan scheelt het. Word ik rustig van. Muziek en (echte) kunst zijn tien keer beter dan "gepraat".

Bedankt voor je bijtende commentaar op de samenleving Roger! :luv:

 
en het raakt in iedergeval iedereen..

Kolere zeg, goeie keus!
Is het niet je hart dan zijn het wel je oren in ieder geval.

Beetje humor daar hield Zappa wel van maar tegelijk was hij ook maatschappijkritisch en nu met Trump is deze song actueler dan ooit in ieder geval.

 
Ik kan er eindeloos veel posten, maar ik hou het bij twee:





Met name sinds hij blazers voor strijkers heeft ingeruild is dit voor mij de top.
 
1k0.jpg


wtf :D ... dát kan toch ook heel anders...

1k0.jpg
 
Katie; je hebt dit topic geopend en dan zal je het weten ook. :D
Je wilt graag horen hoe en waarom en behalve dat deze heren heel goed weten hoe ze songs moeten schrijven vind ik het altijd heerlijk als ik een stuk beleving zie en de zangers in deze 2 songs geven zich in ieder geval.



 
uit de pop discografie van Ennio, versta de dame niet maar ze zingt wel echt als een nachtegaal vind ik, en de orchestratie is uitmuntend in mijn ogen/oren. dikke tranentrekker die nergens overdone klinkt, bijnaaaaaaaa maar dan toch net niet.
geniaal!!

 
Back
Top