Lampjes in de studio.. leuk :-)

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.006
Locatie
-
Wegens een feestje in de prive sferen heb ik me de afgelopen dagen een beetje gestort in de wereld van de lasers en de moonflowers. Er was wat extra kleur en sfeer gewenst en aangezien ik in een grijs verleden weleens als lightjokey heb gehobbied ben ik op onderzoek uitgegaan. :)

Uiteindelijk heb ik voor 2 derby's gekozen en had daarbij wat ledparren.. De Derby's (soort moonflower)gaf een nice effect had ze doorgelust via DMX wat ze synchroon liet bewegen op de muziek..
De par lampen (30 watt COB) gaven ook een aparte mood.. mooi mint-achtig licht. Mooier dan die lampen met 200 losse ledjes.

Vond het wel weer even interessant om allemaal te zien.. en ben soort van her-besmet met een licht virus. :D Wat een leuke lampjes zijn er tegenwoordig en ook de laser behoort tegenwoordig tot een betaalbare optie.. :)
De videootjes zijn wel altijd met de nodige fog gemaakt dus het effect is in de praktijk wat minder..
Maar om de mood een beetje te bevorderen is er aardig wat mogelijk met leuke all-in-one lampjes tegenwoordig..
Ben benieuwd naar jullie positieve/negatieve (minder zicht op knoppen??) ervaringen hiermee / andere geschikte lampjes voor kleinere ruimtes..
Die hieronder leek me ook wel leuk dus.. zit een lasertje in. Doet geen blauw laserlicht maar zelfs dat is tegenwoordig betaalbaar. 8)
Ik geloof ook dat de ledlamp, die meerdere kleuren kan weergeven, wel een verrijking is. Daar moest je met convetionele lampen toch een gobo of prisma-achtige oplossing voor gebruiken.

 
Laatst gewijzigd:
Herkenbaar.
Ik heb hier een spiegelbol liggen en wou wat kleine pars (hele kleine) maar heb nog steeds niks gekocht. Dus ook geen spiegelbol motor of kleuren wisselaartje.
Ik erger me namelijk dood in lelijk koud led licht. Of in die verlichting met 'n boel kleine ledjes die multi color zijn.
Ik ga al een tijdje mee, destijds werd jb system enz te heet en die lampen sneuvelden voortdurend. Waren duur. Rotzooi eigenlijk.
En inderdaad, zonder wat fog stelt t vaak niks voor... Het is hier ook een woonkamer (nou ja, een mancave studio) met 'n gewoon laag plafond. Dus ik ben benieuwd of er iemand wat meer inbreng heeft dan ik, hier...
 
Herkenbaar.
Ik heb hier een spiegelbol liggen en wou wat kleine pars (hele kleine) maar heb nog steeds niks gekocht. Dus ook geen spiegelbol motor of kleuren wisselaartje.
Ik erger me namelijk dood in lelijk koud led licht. Of in die verlichting met 'n boel kleine ledjes die multi color zijn.
Ik ga al een tijdje mee, destijds werd jb system enz te heet en die lampen sneuvelden voortdurend. Waren duur. Rotzooi eigenlijk.
En inderdaad, zonder wat fog stelt t vaak niks voor... Het is hier ook een woonkamer (nou ja, een mancave studio) met 'n gewoon laag plafond. Dus ik ben benieuwd of er iemand wat meer inbreng heeft dan ik, hier...

De nieuwere 30 watt led lampen bundelen minder. Geeft een mooie sfeer. Hele ruimte is verlicht.. maar als je die gebruikt wordt het contrast tussen de moonflower wel kleiner.
Ze zijn wel dimbaar trouwens. :)
Hoe het met het aantal branduren zit weet ik niet. Er zitten koelvinnen op dus er zal wel warmteontwikkeling zijn.. en vroeg of laat zullen ze ook wel kapot gaan.


 
Hoe het met het aantal branduren zit weet ik niet Er zitten koelvinnen op dus er zal wel warmteontwikkeling zijn maar vroeg of laat zullen ze wel kapot gaan.

Ik heb weinig ervaring met leds maar wat ik wel weet is dat ze 95 % omzetten in licht en maar heel weinig warmte.
Hebben de koelvinnen dan niet te maken met de aansluitingen die wel wat warm worden als ik het ooit goed gelezen heb?
 
Die hele kleine ledjes niet. Maar die grotere, hoger vermogen lampen wel, die zetten toch weer energie om in warmte. Wel stukken minder als een gloeilamp.
 
Heel goed,! Ervaar nu het podium gewoon lekker thuis (dvd's met shots van uitzinnig publiek produceren gaat voor de thuisbeamert met muzikale aspiratie's
 
Het is gewoon een compleet andere wereld waarin je je waant ja. :)

Deze is al wat ouder maar super cool en instant disco effect :D.. geen bewegende delen (geen herrie dus) en zonder rook zeer effectief. (Hoge lichtopbrengst).
En je kunt met software ook eigen patronen/ bewegingen maken en dit via midi laten meelopen :mega:


 
Wat kunnen ze toch leuke lampjes maken in China.. :D
Die op de grond staan zijn wel een beetje te groot voor de studio maar die cuty kleintjes zijn wel sfeermakertjes.. :)

Net binnen.. ff testen.. :mega: Geen rook gebruikt.. dat ga ik later doen.. nu ff n puur natural videootje.. :)

 
Ha ha, GAAF 8)
 
Hehe.. ja zeker vet tripje :).. Helemaal als je erbij bent.. dan ziet alles er nog scherper en dieper gekleurd uit..
Heb dit met de telefoon gefilmt.. maakt het wat blurry ofzo.. ook door de overbelichting denk ik. Ik zou ze dan met de computer moeten aansturen/proggen en dan dimmen.

Nog een videootje met de kleinere lampjes.. solo

 
Laatst gewijzigd:
:) Die laatste is idd wel een heel vettig plaatje.. (Delorean Dynamite - Todd Terje ;))

Maar het leuke aan die lampjes is waar DMX (besturings protocol voor licht) en midi samenkomen. Je kunt met het stukje sofware FreestylerDMX en een simpel DMX interface alles aansturen met een willekeurige midi controller. (keyboard of iets met schuiven..) als het maar CC of note nr uitstuurt.
In Freestyler kun je daarmee sequences programmeren of cue's maken (voorgeprogrammeerde setting) en deze weer oproepen via midi.
Sequences afspelen binnen de software kan desgewenst getriggered worden door een externe midi clock.

Freestyler is donateware. Een DMX interface heb je voor +/- 100 euro.. het enige wat (het) echt veel kost is vrije tijd.. ok.. en sommige lampjes :D
 
Laatst gewijzigd:
Leuk Patrick, je bent helemaal ready to party als ik het zo zie!
Licht ziet er goed uit en ik herken in het eerste clipje een muziekje met een bekende stem....volgens mij heb jij zelf even een muziekje in elkaar geknutseld;)
Goed idee om jezelf te verhuren en als ze een zanger zoeken doe je jezelf erbij...dan vang je dubbel!:okdan:
 
Dank je Willem :) Die lampjes zorgen wel voor een erg leuke sfeer..

Eerste clipje is trouwens van D-train: 'Music'. Heb er jaren terug wel een soort eigen versie van gemaakt.. https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=72197&d=1313952472 Ik denk dat ik wel geïnspireerd ben door hem. :)

Het verhuren van licht lukt me nog niet echt.. :D maakt niet uit.. maar met de sax+stem combi gaat het steeds beter. Ik zing (en speel) regelmatig de inzending voor de SF contest 2016 nog. ;)
 
Eerste clipje is trouwens van D-train: 'Music'. Heb er jaren terug wel een soort eigen versie van gemaakt..

Ik moet zeggen dat jouw stem en die van de zanger D-train wel enige overeenkomsten hebben,
ik bedoel: ik zeg het niet voor niets.
En ik heb de 2 versies achter elkaar beluisterd en het is wat lastig omdat dat clipje natuurlijk van een andere kwaliteit is maar ik vind jouw versie wel aangenamer.
Mooie open mix, goed to the point en niet vermoeiend daarmee bedoel ik dat je in ieder geval zoals bij veel moderne muziek niet veel compressie hebt gebruikt.
De andere versie heeft iets meer een prince achtig tintje, misschien klinkt daarom jouw versie voor mij wat aangenamer en origineler?
Da's mijn bescheiden mening dan. :)
 
Herkenbaar.
Ik erger me namelijk dood in lelijk koud led licht. Of in die verlichting met 'n boel kleine ledjes die multi color zijn.
Het zijn inderdaad altijd dezelfde kleuren, ook als je kunt "mengen", je ziet meteen dat het ledlicht is. Dat vind ik ook wel jammer.
 
100% agree wat betreft led vs gloeilamp. Ik heb het ergens op SF ook VCOVCA een keer heel mooi zien verwoorden. :) iets als: 'Led licht buigt niet om iets heen zoals gloei/halogeenlicht wel doet'. En zo is het.. en dan is er ook nog het kleurverschil.
Toch vind ik die mint-achtige kleurtinten uit een LED par op een manier ook wel weer wat hebben.. Ik heb zo een kleurfade programmaatje voor de COB parren, heel nice als rondje als je het voorbij ziet komen.
Deze werken met de primaire kleuren + wit (RGBW). Ze missen eigenlijk gewoon het warme diepe wit-gele licht. Geel-wit licht uit een led heeft altijd zo een surrealistisch tintje ofzo.. :D Maar als je het overdrijft naar echt geel of je mengt blauw en groen, geeft het wel een aparte sfeer.. een soort mint-moody ambiance wanneer je een hele ruimte ermee belicht.. Ik heb in mijn zondige leven nog nooit LSD gebruikt (*D) maar ik bemerk met LED, en bepaalde kleur sequences toch wel dat het trippy effect van bepaalde muziek wordt versterkt.. :)

@ Willem: Dank.. :) 't gaat wel een beetje off-topic dit maar qua productie valt D-train niet te overtreffen.. die groove en swing.. zo geweldig!
Deze stijl is redelijk debet geweest aan mijn interesse in synths.. maar heeft ook wel zijn sporen nagelaten qua interesse in lampjes die kleurtjes hadden.. werd destijds in de winkel een lichtorgel genoemd. :D edit: en de discobol niet te vergeten natuurlijk..

Maar we leven nu in een mooie tijd wat dat betreft. Mijn kleine neefje vind het super amusant ook.. heb ooit het lampje hieronder bij de Action eens voor em meegenomen.. behoorlijke rib uit mijn lijf (lol) maar voor hem was het een mega kado.. :)

 
Ik heb nog ergens een RGB LED strip weggewerkt achter de balk, maar ik laat nu gewoon de gear voor zich spreken :D

lampies.jpg
 
Hehe.. ja zeker vet tripje :).. Helemaal als je erbij bent.. dan ziet alles er nog scherper en dieper gekleurd uit..
Heb dit met de telefoon gefilmt.. maakt het wat blurry ofzo.. ook door de overbelichting denk ik. Ik zou ze dan met de computer moeten aansturen/proggen en dan dimmen.

Nog een videootje met de kleinere lampjes.. solo

https://www.youtube.com/watch?v=98C-B-FTuKw
Cool, ready to party :dj: :mega: Geef me alleen nog even je adres voor a.s. zaterdag. ;)
 
Back
Top