dikte roland voices: noob vraag

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

DRe

SSM spacestation
Lid sinds
20 oktober 2004
Berichten
4.952
Locatie
Hilversum
is 1 voice van een sh-101 (hèhè) even dik klinkend als 1 voice van een jupiter 8. ik heb nooit een jup8 gehad of in het echt mee gespeeld dus ik stel hem maar.
 
De SH-101 heeft 1 oscillator + een suboscillator die afgeleid is van de hoofdoscillator via een frequentiedeler. Deze is dus altijd in stemming met de hoofdoscillator.

De Jupiter-8 heeft twee VCO's per voice, deze twee VCO's zijn onafhankelijk en kunnen ten opzichte van elkaar verstemd worden. Je kunt de 8 voices van de jup8 ook nog eens unison laten spelen, dan heb je 16 oscillatoren onder 1 toets zitten. Daar wordt het geluid dik en breed van maar het bonkt niet zo gruwelijk als een SH-101/MC-202.
 
Ja, een SH101 is meer één stem van een juno 6/60 ipv een jupiter.
 
De SH-101 heeft 1 oscillator + een suboscillator die afgeleid is van de hoofdoscillator via een frequentiedeler. Deze is dus altijd in stemming met de hoofdoscillator.

De Jupiter-8 heeft twee VCO's per voice, deze twee VCO's zijn onafhankelijk en kunnen ten opzichte van elkaar verstemd worden. Je kunt de 8 voices van de jup8 ook nog eens unison laten spelen, dan heb je 16 oscillatoren onder 1 toets zitten. Daar wordt het geluid dik en breed van maar het bonkt niet zo gruwelijk als een SH-101/MC-202.



Ja, een SH101 is meer één stem van een juno 6/60 ipv een jupiter.

zeggen jullie dus Sh-101 is in bass sounds wel dikker "diversiteit van een juno6", een jupiter 8 is veelzijdiger maar wel een fractie minder dik . ik heb zelf alleen een sh-101, en was benieuwd naar de dikheid van een baseline en dus het verschil daar in. thanks voor reactie.
 
Geen idee over dikheid (wat dat ook moge zijn). Ik sprak gewoon over architectuur van de stem (1 OSC + subOsc, 1 envelope, gate of envelope voor VCA) een 101 is qua synthese m.i. vrijwel identiek aan een stem van een juno 6.
 
101 heeft ook een VCO ipv DCO in de Juno en niet zo heel veel de zelfde componenten kennelijk (filterchip wel). Een jupiter nog wel iets anders is met twee VCOs, 2 Envelopes, etc. Soit, appelen en peren.
 
Als je deze demo luistert dan is dat echt zelfde vetsigheid als een sh-101 met baselines. waarbij de jupiter daarna even in die range ook nog ff leuk poly is ..wow ik vind ze in de bass ook wel het zelfde karakter hebben.


ff op mijn Kerst verlanglijstje zetten. dear santa !!!
 
Laatst gewijzigd:
Een SH101 heeft een CEM osc en een IR filter, een JP8 heeft een discrete osc en een IR filter (maar een ander model)

Als je dan toch wil vergelijken is een Jupiter 6 een betere vergelijking, maar eigenlijk is dat ook geen vergelijking; sub-oscillators zitten "vast" aan de hoofdoscillator en zelfs bij 2 perfect gestemde VCOs heb je dat niet (oftewel, de fase gaat altijd subtiel verschillen). Ook heb je met 1 oscillator een heel voorspelbare headroom, dus werkt de mixer op een andere manier. Als je 6 stemmen door een mixer jaagt heb je een hoger volume dan dat je er maar 1 door jaagt, dus is daar de headroom op aangepast.

Als je een 1 voice JP8 wil hebben kun je die bouwen met wat modules. Moet je wel zelf de filter/osc chips regelen. Ook dan geldt; resultaten verschillen van the real thing.

Ik meen me nog een oude thread te herinneren waar iemand 2500 euro neer wilde tellen voor een JP8 en toen te horen kreeg dat dat wel erg veel geld was ;).
 
Dan zou dus een stem van een Prophet 08 hetzelfde moeten klinken als een Mopho, zonder sub osc..
 
Een SH101 heeft een CEM osc en een IR filter, een JP8 heeft een discrete osc en een IR filter (maar een ander model)

Als je dan toch wil vergelijken is een Jupiter 6 een betere vergelijking, maar eigenlijk is dat ook geen vergelijking; sub-oscillators zitten "vast" aan de hoofdoscillator en zelfs bij 2 perfect gestemde VCOs heb je dat niet (oftewel, de fase gaat altijd subtiel verschillen). Ook heb je met 1 oscillator een heel voorspelbare headroom, dus werkt de mixer op een andere manier. Als je 6 stemmen door een mixer jaagt heb je een hoger volume dan dat je er maar 1 door jaagt, dus is daar de headroom op aangepast.

Als je een 1 voice JP8 wil hebben kun je die bouwen met wat modules. Moet je wel zelf de filter/osc chips regelen. Ook dan geldt; resultaten verschillen van the real thing.

Ik meen me nog een oude thread te herinneren waar iemand 2500 euro neer wilde tellen voor een JP8 en toen te horen kreeg dat dat wel erg veel geld was ;).

idd dit verhaal klopt meer

de jx3p heeft zelfde chips filter as de juno 60

geloof dat een system 700 aardig in de monoopbouw buurt komt van een jp8 voice;-]
:eureka:
 
idd dit verhaal klopt meer

de jx3p heeft zelfde chips filter as de juno 60

geloof dat een system 700 aardig in de monoopbouw buurt komt van een jp8 voice;-]
:eureka:

Denk ook dat een oudere SH meer klinkt als een Jupiter 8 voice. Welke hadden nou twee voices, de SH2 en de SH5?

Het is dat de Jupiter 8 qua generatie een beetje tussen discreet en geintegreerd in hangt.
 
:okdan:

:slotje:
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top