Beginner setup

wilkinson

Nieuwkomer
Lid sinds
28 november 2013
Berichten
9
Hoi gasten, nieuw hier!

Ik ben van plan om hardware te kopen om analoge elektronische muziek te maken.
Heb redelijk wat rondgezocht en ben uitgekomen op het volgende (met in gedachte houdende een vrij beperkt budget van ca. 1000e):

drums:mfb522
synth:moog minitaur
sampler/sequencer:korg esx1
midi:alesis q25
en een kleine mackie mixer.
verdere uitbouwing: wellicht een mfb nanozwerg, ms2000, effects e.d.

Het idee is om alles analoog te doen (behalve samples) zonder computer. En qua muziek iets in de richting van detroit (omar s), chicago, ny house (levon vincent), ik begrijp dat deze sounds best ver uit elkaar liggen, ik ga ze dan ook niet proberen na te bootsen.

Nu vraag ik me af of dit een goede setup is om mee te beginnen en of jullie ideetjes of tips hebben met dit budget.

Bedankt!
 
Laatst gewijzigd:
Misschien is een Novation drumstation iets voor je? Dan heb je 909 en 808 klanken in één doos. Fijn dat je het analoog wil aanpakken. Een mackie mixer geeft je allesinds de sound die je zoekt ja. Toch de typische chicago house sound. De ms2000 geeft je wel mooie pads. Check es de Yamaha TX81Z voor lately bass en solid bass, house essentials! Akai samplers zijn je vriend.

:kimono:
 
Die ESX kun je ook voor drums gebruiken, en wat je hoogstwaarschijnlijk bedoelt is "alles out of the box/alles met hardware" te doen, aan een ESX of MS2000 is niks analoogs ;)

Check anders eens wat deze gast doet:



Een MPC is wel meer geld dan een ESX maar kan ook wat meer hooi op z'n vork nemen qua sequencing, minder gepriegel. Echt niet alleen voor hiphop!

Wat je ook doet: koop niet alles in 1 keer! Leer 1 apparaat per keer kennen tot in de diepte. En ja, dat betekent dat je moet beginnen met een sequencer/sampler of met een toetsenbord + module.
 
Wat je ook doet: koop niet alles in 1 keer! Leer 1 apparaat per keer kennen tot in de diepte. En ja, dat betekent dat je moet beginnen met een sequencer/sampler of met een toetsenbord + module.

+1 :okdan:

Heb ik zelf ook moeten ondervinden. Als je een lijstje bij elkaar gaat halen, dan gaan 5/10 instrumenten niet in je flow passen. Wacht af, tast af, bedenk, handel. Begin met een sequencer, mixer, en een drummachine en veelzijdige synth. Kijk wat je al hebt, en wat je dan nodig hebt om het compleet te maken. Ga niet kopen al denkende dat het wel bij elkaar zal passen. Het is een proces die bij mij al 5 jaar bezig is, als het niet meer is. Ik maak zelf house met hardware, met ook voornamelijk de invloeden die jij hebt. Bin there!
 
Welkom! :D
Klinkt goed allemaal!
Zou idd niet alles in één keer kopen maar eerst nog goed rond kijken en uitproberen.
Veel succes met tracks bouwen, ben benieuwd.
 
Hoi gasten, nieuw hier!

Ik ben van plan om hardware te kopen om analoge elektronische muziek te maken.
Heb redelijk wat rondgezocht en ben uitgekomen op het volgende (met in gedachte houdende een vrij beperkt budget van ca. 1000e):

drums:mfb522
synth:moog minitaur
sampler/sequencer:korg esx1
midi:alesis q25
en een kleine mackie mixer.
verdere uitbouwing: wellicht een mfb nanozwerg, ms2000, effects e.d.

Het idee is om alles analoog te doen (behalve samples) zonder computer. En qua muziek iets in de richting van detroit (omar s), chicago, ny house (levon vincent), ik begrijp dat deze sounds best ver uit elkaar liggen, ik ga ze dan ook niet proberen na te bootsen.

Nu vraag ik me af of dit een goede setup is om mee te beginnen en of jullie ideetjes of tips hebben met dit budget.

Bedankt!
En met wat ga je opnemen?
 
Als de TX81Z in de smaak valt, zou je ook kunnen gaan voor een YS-100/200 (circa 75 euro).
Is een stuk goedkoper en dan heb je gelijk een Midi-keyboard. Kan de Q25 van je lijstje af.
In plaats van de MS-2000, zou je een Microkorg (XL) kunnen nemen, of een MS-2000R. De toetsen heb je in ieder geval niet meer nodig. Scheelt ook weer.
De Novation Drumstation (II) vind ik een goeie. Kan de meeste bekende drumklanken aan en je kunt er ook nog lekker aan draaien. Plus, hij zou samen met een MS-2000R mooi in een rack passen.
 
Even doordenkend op het rackje (in plaats van allemaal losse tafelbakjes met verschillende formaten en losse netadapters):
Een mooi rackje zou volgens mij zijn: Novation Drumstation II, Access Virus Rack, Akai S-1100, Novation Bass-Station Rack of Synth-Station Rack en eventueel een Korg MS2000R voor de knopjes. Als je dat aanstuurt met een cheap-ass Yamaha YS-100/200 (daar kun je de Lately Bass in laden en heeft nog een effectprocessor ook), ben je mi. klaar op de sequencer na (of je moet die van de YS-200 willen gebruiken).
 
Bedankt voor jullie tips.

Zover ik weet zijn de tx81z en de novation drumstation (in ieder geval deels) digitaal?
Ben dus op zoek naar een basis (drums en synth) die in ieder geval volledig analoog is. Dat is wel zo met een mfb522 en een minitaur.

Waarmee ik ga opnemen, wellicht een tascam hd recorder?

Qua sampler/sequencer heeft de esx-1 me nog niet helemaal overtuigd. Nog andere aanbevelingen naast een mpc? Misschien een yamaha rm1x? Trouwens, welke mpc lijkt geschikt?
 
Bedankt voor jullie tips.

Zover ik weet zijn de tx81z en de novation drumstation (in ieder geval deels) digitaal?
Ben dus op zoek naar een basis (drums en synth) die in ieder geval volledig analoog is. Dat is wel zo met een mfb522 en een minitaur.

Waarmee ik ga opnemen, wellicht een tascam hd recorder?

Qua sampler/sequencer heeft de esx-1 me nog niet helemaal overtuigd. Nog andere aanbevelingen naast een mpc? Trouwens, welke mpc lijkt geschikt?

Je moet natuurlijk helemaal zelf weten wat je koopt, maar ik zou niet voor analoog gaan omdat het analoog is. Als jij de sound van een digitale FM synth mooi vind klinken en daar mee denkt te kunnen werken, koop het dan gewoon en ga het niet afkeuren omdat het niet analoog is. Is maar even een voorbeeld.

TX81Z is digitaal, zoals het overgrote deel van de apparaten met FM synthese.
Drum Station is virtueel analoog.
ESX-1 kan dienen als sequencer. Houd wel in gedachte dat hij out-of-the-box per part alleen monofone MIDI-noten kan uitsturen en dus geen akkoorden. Ik heb wel eens gelezen over een stukje software dat dit kan omzeilen, maar dan zit je volgens mij weer aan een pc gekoppeld.
MPC500 is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing als je een MPC wilt. Kost ongeveer €200 tot €250 tweedehands. Eén model hoger is geloof ik de MPC1000 (uitgebreider, maar de vraag is of je het wel nodig hebt).
De RM1x word vaak gebruikt als primaire hardware sequencer en kun je meestal wel kopen voor rond de €150 tweedehands.
Kijk eerst eens welke workflow bij je past, want een MPC werkt nu eenmaal anders dan een sequencer in de stijl van de Roland TR drumcomputers.

Een simpele recorder waarmee je in WAV-formaat kunt opnemen is voldoende. Ik heb zelf een Korg SR1 gehad en nu heb ik een Zoom H2n. Beide zijn zeer bruikbaar en simpel te bedienen.
 
Zover ik weet zijn de tx81z en de novation drumstation (in ieder geval deels) digitaal?
Ja, maar staar je niet blind op "alles moet analoog". Cheapo FM bakjes werden voor Detroit ook gebruikt, evenals samplers.

Ben dus op zoek naar een basis (drums en synth) die in ieder geval volledig analoog is. Dat is wel zo met een mfb522 en een minitaur.
Dan kun je ook wat hoger inzetten en een MFB Tanzbar halen.

Qua sampler/sequencer heeft de esx-1 me nog niet helemaal overtuigd.
Dan kijk maar eens naar



en de rest van de filmpjes.

Nog andere aanbevelingen naast een mpc? Misschien een yamaha rm1x? Trouwens, welke mpc lijkt geschikt?

Ik zou zelf niet een MPC500 of MPC1000 meer pakken, een 2ehands 2000XL of een 2500 met JJOS. Die kan dan al wel als een DAW-vervanger fungeren.

RM1x heb ik gehad maar ik heb zelf niet kunnen wennen aan hoe Yamaha het allemaal graag wilt, maar dat kan ook gewenning zijn (en ik was zelf al behoorlijk verwend door de MPC en DAWs).
 
Ik zou voor een hardware sampler gaan. Akai emu yamaha allemaal hebben ze wel iets. En sommige kun je echt voor een appel en een ei kopen.
Bijvoorbeeld een of cd3000xl van akai. Kost niks kan heel veel en klinkt top. Dat in combi met een synth en drum comp Kom je echt al een heel eind.
 
Kan je ook uitleggen waarom je persé alles analoog wilt als beginner? En dan ook echt uitleggen?

Niet per se alles. Maar het lijkt me tof om in ieder geval een drum computer en synthesizer te hebben die een geluid creëren
dat organisch is in de zin van een geluid dat elke keer opnieuw gemaakt gewordt en waarschijnlijk daarom telkens iets anders klinkt.
 
+1 :okdan:

Als je een lijstje bij elkaar gaat halen, dan gaan 5/10 instrumenten niet in je flow passen. Wacht af, tast af, bedenk, handel. Begin met een sequencer, mixer, en een drummachine en veelzijdige synth. Kijk wat je al hebt, en wat je dan nodig hebt om het compleet te maken. Ga niet kopen al denkende dat het wel bij elkaar zal passen. Het is een proces die bij mij al 5 jaar bezig is, als het niet meer is. Ik maak zelf house met hardware, met ook voornamelijk de invloeden die jij hebt. Bin there!
Wat liquidtrust hier zegt is helemaal waar, Wilkinson. Denk goed na voordat je wat aanschaft. Ik kan je vertellen, dat toen ik hiermee wilde beginnen zo'n 5 jaar geleden, dat ik een hele waslijst aan kandidaat apparatuur had voor een setup. Toen ik eindelijk begon met de aanschaf van onderdelen was het helemaal niks van wat op mijn waslijst stond. Research is ongelooflijk belangrijk. En mijn setup is eindelijk klaar na 5 jaar
 
mijn setup is eindelijk klaar

Famous last words ;). Ik ben al 20 jaar bezig en m'n setup is nog steeds niet klaar :P
 
ik zou voor een 2e hands elektron machinedrum uw1 gaan.. best cheap te krijgen en je hebt een hele vette drumdoos EN sampler ineen.. en qua synths misschien wat oudere jaren 80 spullen? korg poly800? iets van casio? geeft wel coole sound! Verder doet Korg erg toffe dingen (volca series, ms20 mini, monotribes, monotrons, etc)
 
Ik ben sinds kort weer erg enthousiast geworden van mijn Waldorf MicroWave I (kuch 2x)... Zou ik ipv minitaur doen...

Minitaur is echt een bass synth... de geluiden die je uit de microwave gaat halen zijn zo divers! Daar kan je wel even mee voort... tis heerlijk digitaal, maar met een analoog filter!

Kurzweil K2000, ook digitaal... maar oh zo Detroit... en ook zooo divers...
 
Back
Top