Advies voor een 7-jarige?

Nikita

Nieuwkomer
Lid sinds
24 november 2013
Berichten
13
Niet gehinderd door enige kennis van zaken wil ik jullie, arme lezers, lastig vallen met een waarschijnlijk even overbodige als irritante vraag, ik ben voor mijn 7-jarig zoontje op zoek naar een keyboard/synthesizer. (*zucht* ja daar heb je d'r weer één) :gaap:

Mijn zoontje Nikita heeft tot op heden nooit enige interesse getoond in het bespelen van een instrument TOT hij binnen kwam vallen terwijl ik op 1:50 in het volgende filmpje zat
PAPPAAAA!!! dat wil ik ook leren!!!

En ik kan het me wel voorstellen, ook ik was aangenaam verrast.

Gelijk kijken, wat een Moog Prodigy (of een Polivoks) mag kosten *schriksmiley!* sorry jongen, dan moeten we eerst je moeder verkopen op de blanke slavinnenmarkt, en die wil dat vast niet.
(Not) so far, (not) so good, kijken op Marktplaats, en al snel zie je door het bos... enz.

Eerst wat basic-info opgedaan (helaas is dit forum mij daarbij ontgaan).. en tot de conclusie gekomen dat het vooralsnog mss beter is om héél basic te beginnen, sowieso om te kijken of het geen bevlieging is (al is die kans met mij in de buurt niet al te groot, als je ergens aan begint, dan moet je het "afmaken" ook, probeer ik hem bij te brengen).

Enniewee, na wat speurwerk ben ik (bij marktplaats) uitgekomen op een:

Yamaha PSR-6300
Yamaha PSR-730
Roland JW 50
Gem GK 330
Roland E16
Yamaha PSS380

De prijzen lopen af van 100,- (de bovenste ) tot 35,- (de laatste).

En nu wil ik niet overkomen als een cheap bastard, maar het lijkt mij verstandig dat hij eerst even een maandje gaat pielen met 1 van bovenstaanden, in plaats van Rutte ("Kóóp toch die Moog, kóóp toch die Polivoks") een plezier te doen, dat zou ik trouwens ook een belediging vinden voor een stukje erfgoed als de 2 voornoemde instrumenten.

Dus voor de lezer die zich door dit verhaal heeft weten te worstelen, wat doen we?

BVD
 
Whahahahah, je brengt het i.i.g. wel kei grappig :D

Waar woon je? Voor keyboards, wat dit eigenlijk allemaal is, zou ik je willen verwijzen naar Mark-T. Ik zal hem er effe bij halen. Die jongen zit redelijk in die wereld. Ik heb hem al een berichtje gestuurd, hij zal zo wel opduiken.
 


Denk dat als ik 7 was ik niet zo blij met een keyboard zal zijn geweest.........filmpje laat een redelijk simpel te bedienen moog zien/horen met als beloning een dikke sound.

Dan is een monotribe best wel een dikke start.
 
Wederom dank VCOVCA, naast A'dam, maar vóór de hele synthesizer-wereld gemobiliseerd gaat worden; we/hij (Nikita) wil eerst even voorzichtig aanklooien, beetje low profile dus.

Het zijn toch keyboards met synthesizer "trekjes"? een soort synthesizer-light?
(je mag me trouwens slaan wanneer ik té domme dingen zeg).
 
KORG monotribe 3 - YouTube

Denk dat als ik 7 was ik niet zo blij met een keyboard zal zijn geweest.........filmpje laat een redelijk simpel te bedienen moog zien/horen met als beloning een dikke sound.

Dan is een monotribe best wel een dikke start.

Daar heb je een punt. Maar ik denk dat de papa in kwestie wel eerst zegt tegen zoonlief "Probeer het hier maar eens op"
 
DJX lijkt me een leuke keuze. Want als het een analoge knoppendoos moet zijn, gaat goedkoper dan een Microbrute niet lukken en dan zit je alweer 300€ verder... Een CS1X of AN1X lijken me op 7 jaar ook niet heel toegankelijk. Een DJX geeft je veel plezier en mogelijkheden en kost weinig. En dan weet hij over een paar jaar of hij verder wil met een serieuzer keyboard, serieuzere synth, of niet verder wil. Ideaal eigenlijk op deze leeftijd.

Ook niet onbelangrijk: hij leert meteen polyfoon met full size keys spelen.
 
Ik denk dat een 7-jarige heel veel lol kan beleven aan een DJX. Alles zit erin, tot een sampler aan toe en hij leert meteen toetsen spelen, ipv. patroontjes te programmeren.
 
Een keyboard is geen synth.....als die jongen kickt op analoge borrel sounds (en geef hem ongelijk) zadel hem dan niet op met een keyboard.

Zo een Korg is redelijk cheap te vinden en nieuw kost het nog niet zoveel, maar het is wel iets wat je kan behouden als je meer interesse krijgt, wat ik bij een keyboard betwijfel.
 
Een DJX heeft synthesizertrekjes. Je kan filter cutoff en resonance rechtstreeks bedienen met een draaiknop, erg synth achtig dus. En je hebt er ook een A/R envelope in, ook leuk om klanken helemaal op z'n synths aan te passen. Daarvoor moet je wel even een menuutje in dacht ik.
 
Als jij nu zal kunnen kiezen tussen een DJX en een monotribe, welke zal je dan nemen?
 
Een DJX heeft synthesizertrekjes. Je kan filter cutoff en resonance rechtstreeks bedienen met een draaiknop, erg synth achtig dus. En je hebt er ook een A/R envelope in, ook leuk om klanken helemaal op z'n synths aan te passen. Daarvoor moet je wel even een menuutje in dacht ik.

Ik denk niet dat een 7-jarige onderscheid maakt tussen analoog, digitaal, keyboard of synthesizer. Die wil gewoon knopjes om mee te spelen.
Een DJX is gewoon een ideaal startpunt om mee te leren en blijft daarna altijd handig als controller-keyboard. Als zoonlief later alsnog analoge borrelsounds wil, kun je er eenvoudig een module via Midi achter hangen.
 
Als jij nu zal kunnen kiezen tussen een DJX en een monotribe, welke zal je dan nemen?

Mijn posts doen ongetwijfeld het tegendeel uitschijnen, maar ik ben geen 7. Die DJX natuurlijk, die is groot en heeft echte toetsen. Of niet, want ik ben geen 7 en niet elke zevenjarige denkt hetzelfde.
 
Het is gewoon een ideaal startpunt om mee te leren. Als zoonlief later alsnog analoge borrelsounds wil, kun je er eenvoudig een module via Midi achter hangen.

Of hij verkoopt hem tegen dan en doet in het meest negatieve geval er een whopping 75€ verlies (leergeld) op, dus wat mij betreft een ideale start om zowel de synthwereld als de keyboardwereld te leren kennen.

Als 7 jarige vond ik de GM klankenbank trouwens leuk. Want op het einde van je nummer moet er wel applaus komen he. ;) DJX dus. 8) En daag je zoon dan maar lekker uit: neem een piano, jaag ze door een dichtgeknepen filter, geef er een envelope aan, en je leert synthese door van een piano een sfeerpad te maken.
 
Ik zie in het begin filmpje een analoge monofone synth, met daarin uitgelegd dat die jongen dat vet vind klinken....dan snap ik persoonlijk niet dat je daarna iemand een keyboard wilt adviseren.

Voelt een beetje als een vader die een skateboard voor je gaat halen en dan terugkomt met zo een dikke plank op wielen........
 
Maar een DJX kan je toch ook niet gewoon "een keyboard" noemen alsof het een Bontempi is? Zowel qua soort klanken als qua interface (rechtstreekse filtercontrol) zit daar toch een stevig synth element in.

Papa kan zoonlief natuurlijk een demo van de DJX tonen en het vragen...

Want het is ook niet omdat de zoon getriggerd wordt op een Prodigy dat het meteen een analoge bak met deze en gene functie moet zijn. Zo denken wij, maar daarom denk je nog niet per se op je zevende zo. Die filterknoppen zijn misschien ruim voldoende, en misschien zou hij wel teleurgesteld als hij later hoort dat een Prodigy de meer realistische klanken niet kan maken. Ik kan niet in de geest van Nikita kijken.
 
VCOVCA, die Yamaha DJX is iig lekker dichtbij waar ik woon.
brz, die Korg, daar gaat ie ook zeker van uit z'n dak, maar dat lijkt wat minder plug 'n play (heb 'm wel gelijk bij de favo's staan) .
Mark-t, je hebt ons helemaal door, knoppen, daar doen we 't voor.

Aan allen: ik zie al dat er veel te le(z)(r)en valt, moet nu weg, maar ga vannacht hier verder kijken, topforum, THANX :halleluja
 
Als knoppen belangrijk zijn, zou ik toch ook even naar de Yamaha CS1X kijken. Ietsje duurder dan een DJX, maar weer wat meer "synthesizer". Knoppen zijn duur, dus als je meer knoppen wilt gaan de prijzen al snel omhoog.

Maar misschien wordt een CS1X of bv ook een Casio XW-P1 of XW-G1 al een beetje ingewikkeld? De DJX is lekker eenvoudig.
 
Back
Top