korg ms 20 mini of minibrute

spoyy

Ingeburgerd
Lid sinds
11 september 2013
Berichten
33
Locatie
brugge
hallo ik ben al efkes op zoek naar een analoge syntheziser. ben ondertussen al efkes bezig met drumcomputers en rack effecten maar ne synthesizer heb ik nog niet . het is gewoon niet makkelijk beslissen. zoveel keuze maar na efkes onderzoeken heb ik vernomen dat de ms 20 mini niet slecht is en de minibrute ook niet! voor even te verduidelijken ik maak techno/tekno/hardcore.

mss iemand enige ervaring of uitleg rondom mijn vraag


gtrz spoyy







https://soundcloud.com/nom-is:okdan:
 
ik heb beiden. Ik vind de minibrute niet zo fraai klinken, zeker als je 'm gaat doen 'bruten' maar ook zonder dat vind ik 'm er over. Hij is compact, ook een midi keyboard (handig) en goede kwaliteit. De arpegiator is echt een geriefke.
De ms 20 klinkt heerlijk. Is mooi. Ik zie me eerder de minibrute wegdoen dan de korg.
Deze nacht zag een collega een desktop foto van mijn gear. Hij zei over de minibrute 'wat voor oude rommel is dat'
Zo zie je maar wat de leek ervan denkt :)

Moest ik de brute nu wegdoen, kwam er een jp8080 of moog slim - hoewel ik 't compact midi klavier zou missen dat momenteel dient voor de nord rack 2 en virus B
Eigenlijk wil ik een phatty maar is te groot voor erbij. En te weinig knoppen. Ik heb 't opgelost met een mono poly :duivels:
 
Dat is een lastige keuze. Maar hangt ook af van je overige spullen. Heb je bijvoorbeeld een iPad met die MS20 daar op dan lijkt het mij het verstandigste om voor een MiniBrute te gaan.

Dacht in eerste instantie zelf om volgende maand of zo die MS20 mini te halen maar denk ook menig maal aan de Dark Energy. Temeer daar ik die MS20 App op mijn iPad heb.
 
MiniBrute is vet, heerlijke klank en karakter. MS20 heeft ruis(verschilt ook weer per unit), daar moet je van houden.

Kijk ook eens naar de Bass Station II, hiermee kun je ook je patches opslaan wat niet kan met de mb of ms20.
 
dank dank dank :) dus met de minibrute kan je niets opslaan ? dus iederekeer daj opstart moet je opnieuw beginnen?
en met bass statio?tation kan je wel maar is de basssation enkel voor bass of ook voor synth's?
 
MiniBrute heeft idd geen geheugen in de synth, dat klopt. Bij de MiniBrute worden papieren sjablonen geleverd die je over de knoppen kun leggen en waar je je instellingen op kunt schrijven. Al kun je daar ook een fotootje voor gebruiken van je mobieltje. De Bass Station heeft dat wel. En daar kun je ook alles mee hoor, niet alleen bassen.

Is trouwens ook onlangs een MicroBrute uitgekomen, voor €300,-. Op de site van Amazona vindt je daarover ook het één en ander (ook hier op het forum natuurlijk :D):

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=171036
http://www.amazona.de/preview-arturia-microbrute-analogsynthesizer/
http://www.amazona.de/test-arturia-microbrute-analogsynthesizer/

Je kunt hem voor €275,- aanschaffen bij Studio de Dijk in Alkmaar, mits je aan geeft dat je hen hebt gevonden via marktplaats, aldus deze pagina aldaar: http://link.marktplaats.nl/1004586830
 
heb ik ook gezioen maar bij deze kan je dus ook niet opslaan. vind het dus belanhgerijk dat ik mijnb lines kan opslaan.
dus beter de novation bass station dan? je kan er dan ook heel diep en ver mee gaan? (zwaar)
 
vind het dus belanhgerijk dat ik mijnb lines kan opslaan.

Dan blijven alleen de Mopho, SubPhatty en Bass Station 2 over (van de genoemde test). Maar koop zeker geen synth omdat anderen zeggen dat het wel wat is. Ga naar de winkel en probeer ze zelf uit. Ze klinken allemaal verschillend en het soort geluid moet natuurlijk wel passen bij de muziek die je voor ogen hebt.
 
Ik vond de bass station mooier klinken dan de brute. Maar constructie is ook lichter. Meer plastic tov brute.
Ik denk dat, met mijn huidige beetje ervaring, ik misschien na mee opzoekwerk voor de BS zou gaan ipv de MB. Die BS was nog niet uit toen dus dat was geen issue. Idem ms20: was er nog nt
 
Hey Spoyy, voor jouw soort van muziek zou ik zonder nadenken naar de Bass Station grijpen. Is echt ideaal voor zulke klanken!!!
 
Enige nadeel is dat er geen gate en cv patch mogelijkheid is, vind ik, op de BS2
 
hallo ik ben al efkes op zoek naar een analoge syntheziser. ben ondertussen al efkes bezig met drumcomputers en rack effecten maar ne synthesizer heb ik nog niet . het is gewoon niet makkelijk beslissen. zoveel keuze maar na efkes onderzoeken heb ik vernomen dat de ms 20 mini niet slecht is en de minibrute ook niet! voor even te verduidelijken ik maak techno/tekno/hardcore.

mss iemand enige ervaring of uitleg rondom mijn vraag


gtrz spoyy







https://soundcloud.com/nom-is:okdan:

Tja de MS-20 is natuurlijk wel een hele rauwe bak met lekker veel knoppen en opties. En die ruis waar sommige mensen het over hebben is gewoon karakter als je het hebt over tekno en andere harde techno vormen.

Andere machine die wel interessant is is de Moog SubPhatty. Die schreeuwt wat meer als je dat wil doordat je het aantal poles kunt verminderen in het filter en hij heeft ook een suboscillator wat handig is als je strakke baslijntjes wil maken. Maar hoewel het een betere machine is dan de MS-20 mini allround denk ik dat de MS-20 gewoon meer de organische soms een beetje kapotte klank heeft die je zoekt. Meer acid.

Een MiniBrute is zeker een leuke bak maar volgens mij kun je het zo goed een MicroBrute halen. Ik mis helemaal niks van de MiniBrute in de MicroBrute. En die mini sequencer is natuurlijk fantastisch.

Dus afhankelijk van je budget:

MicroBrute - MS-20 mini - SubPhatty
 
Vermits de TS presets wil en opslaan van zijn sound is hij met je advies helemaal niks, vrees ik.
Ik krijg GAS als ik dit filmpje zie. Meet the moog slim phatty

 
Presets schmesets. Zelfs op bakken die wel presets hebben wis ik eerst alles en start ik altijd een sound met een blanco patch. Zat net nog naar een demo te kijken van de Bass Station II (leuk ding op zich wel, zou hem eerder nemen dan de MiniBrute denk ik), wat een voorspelbare baggerpresets zeg.

Gitaren hebben ook geen chord memory voor mensen die niet precies weten hoe dat ding werkt of hoe je er een bepaald akkoord weer uit krijgt. Je moet gewoon een zekere vaardigheid ontwikkelen om er mee om te gaan en er de klank die je zoekt uit te krijgen.

Zo ook met synths.
 
Prima mening maar soms wil je je sounds opslaan en met een knop de volgende sound onder je knoppen hebben, als je live wat zit te prutsen.

Presets op zich zijn voor mij een demo wat een bak kan. In geval vd gaia een loss voor roland.
We wijken af. Ts wil opslag mogelijkheid.
 
geef mij maar de electronische klanken van de minibrite, bassation vind ik net iets te commercieel klinken ondanks dat er wel mogelijkheden inzit maar de minibrute heeft net als de ms-20 best een eigensound door de VCO met meerdere golfvormen+mixer
 
We wijken af. Ts wil opslag mogelijkheid.

Ts is een beginner en denkt dat de klank weg is als hij de synthesizer weer opnieuw opstart. Terwijl een synth zonder geheugens altjid precies het zelfde geluid maakt als je hem weer aan zet.

Een synth met geheugens heeft knoppen in een bepaalde stand staan die geen relatie heeft tot het geluid wat je hoort. Dat is behoorlijk verwarrend. Er zijn maar een paar synthesizers waar dat een beetje goed geregeld is.

Een bak zoals de MiniBrute zit zo simpel in elkaar dat je hem met een weekje spelen gewoon begrijpt en na een maandje weet je precies hoe je alle klanken terug kunt vinden.

Probeer anders eens een Volca Bass of iets anders heel simpels dan heb je ook niet meteen al die angstaanjagende mogelijkheden zoals een MS-20 mini. Kan me nog wel voorstellen dat je daar een beetje in verzuipt als beginner.
 
bij deze heb ik besloten om geen van mijn twee voorgestelde synthesizers te kopen maar tog voor de moog sub phatty te gaan! zal ng efkes doorsparen dan. want zie dat hij tog 940 eurotjes kost.

bedankt voor deze uitgebreide uitleg!

moest er iemand 2dehands weten let me know
 
Back
Top