X

Technics KN1000 als extra synth

Collapse
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

Technics KN1000 als extra synth

Van de week is mijn Technics KN1000 keyboard binnengekomen. Ik had hem gekocht voor de speciale gitaarklankjes, de directe basklank, de directe bediening en de line-inputs (scheelt een mengpaneel).

Maar wat kan er nog meer mee? De Youtube-filmpjes laten alleen kazige orgelachtige muziekjes, compleet met begeleidingsautomaat horen.
    En ding ben echter vergeten van het bouwjaar 1991: de processoren waren toen nog niet zo krachtig als nu. Ik mag zeggen: zelfs zo traag dat hij de hele begeleidingsautomaat niet eens kan trekken, laat staan een strakke melodie er overheen te spelen. Dat iemand dat ding ooit heeft gekocht als compleet arranger-keyboard komt mij dus als een verrassing over.

Maar goed: voor de begeleidingen heb ik dat ding niet gekocht. Er zitten een paar mooie klanken in en een heleboel beperkingen. De gitaren, bassen, orgels, e. piano's en dergelijke zijn prima. Er zitten geen filters in en vrijwel geen synthklanken. Maar daar zit hem nou net de uitdaging. De programmeerbare synthesizer-sectie beperkt zich tot het combineren van 3 uit de 150 korte sampletjes, tuning en een envelope voor alle 3 de golfvormen. Er zit geen blokgolf in. Maar dan blijkt de Synth-Clarinet uitkomst te bieden. Wil je een warme synth-pad: blijkt hij opgebouwd te zijn uit golfvormen van een panfluit. Samples van bellen zitten er ook niet in. Een belklank is opgebouwd uit een e. piano, synth-voice en een Metal-hit. Dit opent ook mogelijkheden voor andere synthesizers waar bepaalde samples ook niet in zitten (bijvoorbeeld mijn Yamaha S30, waar totaal geen belletjes in zitten).

Na wat uurtjes programmeren, heb ik toch een aantal bruikbare klanken uit de KN1000 kunnen halen die het label Homekeyboard voorbijgaan. De begeleidingsautomaat is, zoals gezegd, onbruikbaar. Dus wat overblijft is een handig te bedienen beperkte synthesizer, met toch de handigheidjes van een homekeyboard zoals de programmeerbare drumpads en de sound-effects van applaus tot aan donderstormen.

Als ik tijd heb, zal ik eens wat klankvoorbeelden plaatsen.
    Zou zomaar kunnen...
Working...
X