Compressor advies - waar in mijn (kleine) setup levert mijn compressor het meest op ?

Led

Stamgast
Lid sinds
20 juli 2007
Berichten
297
Locatie
Amsterdam
Compressor advies - waar in mijn (kleine) setup levert mijn compressor het meest op ?

Ik heb
- 1 dedicated drumcomputer voor drums & percussie
- 1 groovebox voor synths, extra drums & percussie en algemene achtergrond geluiden
- 2 x0xb0xen (1 voor bassline, 1 voor "lead" synth)
- Een mixer met 2 effect send / returns
- Een reverb / delay processor
- een 2 channel compressor

En ik maak simpele rechttoe-rechtaan four-to-the-floor acid.

Ik vraag me af waar mijn compressor nou het meest van nut zou zou zijn.
Ik heb 'm momenteel direct tussen mijn drumcomputer en mixer in hangen; ik zat te twijfelen of ik 'm niet beter als effect return aan de mixer kan hangen, maar dan wordt het volgens mij altijd paralelle compress
ie omdat als ik bv. fx 40% opendraai op een kanaal ik vervolgens 100% van het kanaal PLUS 40% van de fx mix krijg, toch ?

Iemand tips over hoe m'n compressor het meest zinvol te gebruiken met mijn beperkte stapel apparatuur ?
 
Betere dynamiek van de drums (dus zou ik 'm in serie achter de drumcomputer gooien), de drums vrijer van de synths (dus zou ik in serie achter de de groovebox gooien, met de drums als sidechain)... Ik heb eigenlijk meer compressors nodig denk ik :)
Maar ik dacht - misschien roept iemand wel "Nee joh, je haalt veel meer uit je compressor als je <DIT> doet !" (Insert magische truuk die alles altijd overal infinitely beter maakt) ;)
 
Goeie vraag, zelfde situatie. Ik heb de alesis 3632.
Ik dacht een daft punk alan braxe setup te proberen, eerst eens zoeken wat ze nu ook weer net doen (alan braxe " intro running" alesis 3630 in youtube geeft vermoedelijk bingo
 
Welke compressor heb je nu?

Naarling, ik noemde expres geen namen ;)
Ik heb een cheap-ass Behringer MDX2100 op de kop getikt voor een paar tientjes (ook al had ik mezelf beloofd nooit meer behringer te kopen) maar eerlijk gezegd vind ik 'm voor 't geld best okee, hij doet precies wat ik ervan verwacht had... nou ja, niet helemaal, ik had verwacht dat ie noisy zou zijn en uit elkaar zou vallen maar daar is tot nog toe geen sprake van :)

Ik vraag me dus gewoon af op welk punt mensen met meer verstand van zaken dan ik denken dat een compressor het meest van nut kan zijn in mijn setup.
Hij hangt nu serieel aan de output van m'n Roland D70, maar ik zit er nu weer over te denken om daarvan de bassdrum te assignen aan een aparte output, en die te gebruiken als sidechain op de compressor.

Wat ik zo vervelend vind aan mijn huidige setup / mixer is dat als ik een unit (compressor of effects unit) aan de effect-send hangt, het dry-signaal van het normale kanaal niet verandert als ik de effect-send omhoog draai en dus altijd 100% post-fade blijft.
Daardoor heeft de compressor daaraan hangen weinig nut want dan bereik ik enkel parallelle compressie volgens mij...

Ik hoop dat ik nog een beetje duidelijk ben en niet te veel onzin verkondig :)
 
Laatst gewijzigd:
Goeie vraag, zelfde situatie. Ik heb de alesis 3632.
Ik dacht een daft punk alan braxe setup te proberen, eerst eens zoeken wat ze nu ook weer net doen (alan braxe " intro running" alesis 3630 in youtube geeft vermoedelijk bingo

http://www.musicradar.com/news/tech/alan-braxe-interview-and-video-studio-tour-566211

Die Fransen pakken de goedkoopste compressor die ze kunnen vinden en gooien die over de master :)
Nou ja, de goedkoopste compressor heb ik al, ik kan het op z'n minst eens proberen :P
 
Laatst gewijzigd:
Meestal plug je een compressor in via de inserts van je mixer en als je hem op een ander kanaal nodig hebt plug je hem gewoon om. Per track is het verschillend welk kanaal het meest een compressor nodig heeft.
 
Back
Top