Muziek registreren op naam, copyright.

Psykiatrisk

Ivo Hartman
Lid sinds
29 oktober 2003
Berichten
675
Locatie
Eindhoven
Ik ga binnenkort m'n 1e plaat releasen in eigen beheer. Ik had me voorgenomen me niet bezig te gaan houden met Buma / Stemra / Sena / Gema of wat dan ook, maar ik laat de platen persen bij R.A.N.D. in Leipzig en die willen graag dat ik aantoon dat het werk ook echt van mij is.
Nu heb ik al heel veel zitten lezen over betreffende organisaties, maar ik kom er gewoon niet aan uit.
Ik verwacht niet dat inschrijven bij Buma / Stemra mij veel gaat opleveren aangezien ik geen heel commercieel werk maak.

Waar en hoe kan ik nou eigenlijk aangeven / aantonen dat betreffend werk van mij is? En wat kost dat?

De muziek is gemaakt door alleen mij in Ableton en een x0xb0x ;) , wordt geperst door R.A.N.D. in Leipzig en de plaat wordt gedistribueerd door DNP in Berlijn. Oplage is in eerste instantie 300 stuks voor de 1e release.

Alle tips zijn welkom!
 
buma stemra zou ik ook niet doen, is ook niet meer zo fris, en kan altijd nog als het een megahit wordt.
lijkt me dat als jij het uitbrengt het van jou is, je hebt de opnames en zo toch nog...
stuur jezelf een dichte envelop met een exemplaar, aangetekend of zo
 
Tnx voor je reactie, maar de platenperser eist dus een bewijs dat ik de (enige) eigenaar van de muziek ben voor ze beginnen met persen.

Dat klopt. Het hoort ook bij, ik zag ook bij meerdere perserijen dat je de buma apart moet hebben. Ik ken verder geen andere instanties maar je kunt ook bij de kvk terecht gaan (gratis advies geloof ik) voor intellectuele eigendommen/registratie van eigen werk.
 
Ok, voor de volledigheid: Ze willen een officieel document van GEMA of een vergelijkbare Nederlandse organisatie. Maar ik heb begrepen dat je muziek ook kunt registreren bij een belastingkantoor. (Bron). Heeft iemand daar dan ervaring mee?
 
Bureau registratie voor intellectuele eigendomsrechten, gaat je centen kosten.

die willen graag dat ik aantoon dat het werk ook echt van mij is.
Zelfde probleem hier met bijv. youtube. Maak iets schiet een foto van een bloem icm eigen muziek.....youtube gaat zeiken over bewijs maar dat je eigenaar bent van de foto en muziek, oftewel wij oa youtube weigeren =(

ook al kom je met dit
U heeft een nieuw nummer geschreven. Automatisch heeft u hierop het auteursrecht.
erg moeilijk.....gezeik en gezeur dusssss :stupid
 
Polen schijnt erg gewild te zijn wbt persen onder eigen beheer en buma/stemra members voor bijv promo's .
 
Tnx mensen. Nog meer leesvoer, dat is meer iets voor morgen. ;)
Een andere perser vinden is niet echt een optie. Als het voor hun echt moet, wil ik m'n muziek best registreren. M'n vraag is alleen waar, hoe en hoe duur. Tot morgen! :Z
 
Een andere perser vinden is niet echt een optie.

Dan doe je alleen Buma lid worden, reg.forumulier invullen heb jij je bewijs.....Stemra was voor mechanische rechten ofzo niet echt sliem om daar lid van te zijn als je onder eigen beheer gaat uitbrengen. Gaat je geld kosten als je weinig verkoopt, maw moet jezelf ff uitrekenen of het nut heeft om van stemra lid te zijn. Voor alleen promo's bijv. is het geld verspilling wat je dan doet.

Sowieso kost een membership van dat soort organisaties centjes, iets om rekening mee te houden.

De grap is dat registratie bij buma/ stemra of welk andere organisatie geen bewijs van eigendom is.

Denk dat de perserij geen bewijs van eigendom wil hebben maar zij zijn eea verplicht te registeren en af te dragen, zodoende.
 
Laatst gewijzigd:
Indien men een bewijs vraagt moet men ook kunnen aangeven wat door hun geaccepteerd wordt als bewijs. Daar moeten ze richtlijnen voor hebben. Alleen maar een opmerking als "Bewijs dat de het jouw muziek is" is natuurlijk niet voldoende. Indien deze perserij geen richtlijnen heeft hiervoor dan zou ik inderdaad naar een andere perserij gaan zoeken.
 
Maar ik heb begrepen dat je muziek ook kunt registreren bij een belastingkantoor. (Bron). Heeft iemand daar dan ervaring mee?
vroeger heb ik op desbtreffende afdeling gewerkt, registratie (registreren van onderhandse/notariele akte) & successie (erfrecht/schenkingsrecht en kapitaalbelasting). bij de belastingdienst kan je bijna alles op papier, evt met een verzegelde enveloppe als bijlage laten "registreren" dit gebeurd als onderhandse akte volgens Registratiewet 1952, tenzij de wet tussentijds is gewijzigd.

registreren houdt in dat er zekerheid van dagtekening is, namelijk de dag dat het bij de belastingdienst wordt aangeboden en verdere juridische dekking over de inhoud van de muziek wordt niet gegarandeerd. je kan slechts met de registratie (zekerheid van dagtekening) aantonen dat het stuk op de registratiedatum bestond. hetzelfde geldt als je een notariele akte ervoor laat opstellen.

ik begreep dat BUMA voor de muzikant eerlijker is geworden en dat ze met een 'blackbox' werken. deze wordt aangesloten op de pa en alle gespeelde muziek wordt realtime vergeleken met de bij hun bekende muziekdatabase. als er een hit is met de database wordt dit opgeslagen en aan de hand van de gemaakte hits worden de royalties per artiest berekend. vroeger was dit systeem veel oneerlijker.....
 
Ik verwacht niet dat inschrijven bij Buma / Stemra mij veel gaat opleveren aangezien ik geen heel commercieel werk maak.

als het oplevert geven die dat door aan de belastingen,en als blijkt dat je dat dan niet aangegeven hebt heb je nog problemen bij + hou je er geen reet meer aan over.

NIET doen dus, voor de perserij stuur je een brief gehandtekend dat je verklaart dat het jouw matteriaal is.
 
Je kan gewoon bij de belastingdienst registeren. Kost bijna niets en het gaat per akte. Zo kan je 1000 pagina's bij elkaar binden en is het 1 akte.

Betreft het persen wil de perser gewoon een verklaring hebben. Bij de buma een zogenaamd PIEB formulier opvragen invullen en versturen. Hoef je geen lid voor te zijn. Krijg je ook geen rekening voor zolang er niemand meedoet die wel is aangesloten bij een auteursrechten organisatie.
Zo heeft de perser de vrijwaring dat ie niet belast wordt voor reproductie.
 
je kunt gewoon verklren dat je geen lid bent van buma stemra en dat jij de componist bent van de nummers op de plaat. ondertekend moet dat voldoende zijn voor de platenmaatschappij.
er is geen verplichting om lid te moeten zijn van buma.
als je lid bent, dan moet je wel volgens buma's regels werken. iedere keer als je iets wilt uitbrengen. reden temeer om niet lid te worden.
sowieso is buma schandalig bezig bv nu weer tav het inlijven van de onafhankelijke internet muziekzenders.
wij laten waarschijnlijk in tsjechie persen, vorige keer problemen omdat aan de grens de boel werd tegengehouden ivm "bumarechten". na een verklaring , schriftelijk en ondertekend, dat wij geen lid zijn van buma en het alleen ons eigen werk betrof, werd de boel wel gewoon doorgestuurd.
maffiose praktijken om mensen die niets met hun van doen hebben onnidig onder druk te zetten en te dwingen lid te worden ( en te betalen) vraag me af of dat mag van de nma ?
 
Back
Top