Apollo82 : je vroeg om geluidsvoorbeelden van de Ace Tone SY5 MultiStrings? Wel, ik heb wat snippets voor jou van cassette over gezet.
Ter info: dit zijn dus geluidsfragmenten van liedjes die ik tussen 1983 en 1985 in mekaar knutselde . Let dus niet op de muziekstijl, ook niet op de mix of de speelfouten a.u.b. .
Ik zal trachten een 8 tal fragmentjes te posten met wat uitleg er bij:
In alle fragmenten komt de baslijn/sequence van een Roland System 100 - model 101 aan een CSQ600 sequencer gekoppeld. De audio
out van de 101 gaat door de chorus van de Ace Tone MultiStrings.
Drums komen uit een TR808.
Hoge, typische string-melodieën zijn dus de SY5.
Aanvullende synthgeluiden komen uit een Crumar Trilogy en ARP AXXE.
Alle delay werd door een Evans Echopet EP 100 gegenereerd.
Geen van deze instrumenten zijn nog in mijn bezit.
image_134643.mp3
Melodieën en stabs komen uit de bovenste sectie van de SY5 met chorus I switch aan. Laag gedeelte komt van de inverse toetsensectie met een chorus II aan.
image_134640.mp3
Zelfde opzet als fragment 1
Fragment3.mp3
Zelfde opzet als hierboven
Fragment5.mp3
Melodie wordt nu met de gefilterde sectie van de MultiStrings gespeeld. Dit gaf best "stoere" geluiden
.
Fragment6.mp3
Baslijn door de chorus-sectie van de SY5 én door de filtersectie daarvan (door de interne LFO gecontroleerd). Dit vond ik toen een super cool effect
. Melodie is door de bovenste sectie zonder filter maar met chorus I.
Fragment7.mp3
Melodie gespeeld op bovenste sectie. Eén gele preset dóór chorus I, een tweede zonder chorus. Dit was een flexibele manier voor het spelen van deuntjes. Vooral omdat er ook een oscillator LFO met wat delay de sound wat opvrolijkte.
Fragment8.mp3
Inleidende sequence weer door de chorus met een manuele filtersweep door de SY5. Melodie en akkoorden op respectievelijk bovenste en onderste sectie gespeeld.
Fragment9.mp3
Melodie eerst in de bovenste sectie door chorus I, zonder filter. Herneming met filter.
Dit geeft een aardig voorbeeld van wat die Ace Tone allemaal kon. In de anderhalf jaar dat ik hem te leen had, heeft ie me veel inspiratie gegeven. Net zoals zovele instrumenten van toen was alles hands-on. Gewoon aanzetten en beginnen spelen. Dat waren nog eens tijden
.
Zoals ik al aangaf in mijn eerste antwoord in deze thread, was de Ace Tone SY5 Multistrings veel veelzijdiger en naar mijn persoonlijke smaak beter klinkend dan de meest courante stringmachines uit die tijd (Solina, Crumar, zelfs Rolands RS202).