Extreem zeldzame synthesizers

Ook een Synton Syrinx, vond er niets aan, :D geruild voor een Elka Synthex (ik dacht met Syntiaks?, dat moet dus dezelfde zwarte synton Syrinx in zijn lijstje zijn), daar vond ik ook niets aan, snel verkocht. :D Prijzen waren toen voor beide rond de 2.000. Het meeste wat ik ooit voor een synth betaald heb. Ik had ze beter gehouden als investering zie ik nu. :stupid
 
Laatst gewijzigd:
'k Heb begin jaren 80 voor een periode een ACE-TONE "SY5 MultiString" en een "PS1000" monosynth mogen lenen. De eerste klonk beter dan een Farfisa of Solina string. Heb hem nooit meer ergens tegen gekomen ;{. De PS1000 was te vergelijken met een Roland SH3A maar dan van de voorganger van Roland. Over de SY5 is zo goed als niets op het net te vinden dus écht wel zeldzaam. De PS1000 is ietwat bekender maar toch ook niet veel voorkomend.

Fotootjes:

ACE-Tone SY5 MultiStrings
MultiString.jpg



ACE-Tone PS1000 monosynth
AceTone.jpg


:doei:

Danny
 

Attachments

  • MultiString.jpg
    MultiString.jpg
    45,9 KB · Bekeken: 64
  • AceTone.jpg
    AceTone.jpg
    45,3 KB · Bekeken: 66
'k Heb begin jaren 80 voor een periode een ACE-TONE "SY5 MultiString" en een "PS1000" monosynth mogen lenen. De eerste klonk beter dan een Farfisa of Solina string.

Danny

Mooi die multistring. Zat daar een chorus op? Heb je geluid?
 
Hilltree, ik jheb beide;de cts1000 en de cts 400

ik heb ook een cts1000. Hangt hier als rackvulling, wel aangesloten maar al heel lang niet meer aangezet.
Ooit bij een (voormalig ?) forumlid gekocht, die van beide types nog meerdere nieuw in de doos had staan.
Echt zeldzaam zullen die dingen niet zijn.
 
777 silvereditie staat hier waar van er 2 of 3 zijn.
 
Deze heb ik niet en nooit gehad Waldorf Microwave 1 Mean green [h=1][/h]
 
Mooi die multistring. Zat daar een chorus op? Heb je geluid?

Als ik het me nog goed herinner, zaten er 3 verschillende chorussen op én je had de mogelijkheid om het geluid zonder chorus te gebruiken. Deze schakelmogelijkheden waren apart voor de rode (zwart-witte toetsen) en de gele presets (wit-zwarte toetsen). Er zat ook nog een filter op waardoor je ook externe geluidsbronnen kon sturen. Als die filter via de LFO gemoduleerd werden, kon je daar knappe baslijnen mee maken.

Ik heb wel mijn songs uit de jaren 80 nog op cassette staan maar dan moet ik die eerst nog digitaliseren. Als je dat echt graag wil, wil ik in de loop van de komende weken wel eens een aantal snippets uitzoeken, omzetten en hier posten.

:doei:

Danny
 
Ooit had ik een Yamaha CS80 en een Sequential Circuits Prophet T8 en ik heb ook geprobeerd om als een idioot in bezit te komen van een Zyklus Midi Performance System, maar daar zijn er maar 40 van verkocht volgens een van de makers dus dat is helaas niet gelukt.
Tegenwoordig doe ik alles "in the box". Vanwege gezinsuitbreiding was er geen plek meer voor alle hardware en je moet uiteindelijk toch een keuze maken.
Waar ik wel heel benieuwd naar ben is de Behringer DS80. Als ze de poly-AT, de controllers en het keybed goed maken dan ga ik er zeker een aanschaffen:)
 
Apollo82 : je vroeg om geluidsvoorbeelden van de Ace Tone SY5 MultiStrings? Wel, ik heb wat snippets voor jou van cassette over gezet.

Ter info: dit zijn dus geluidsfragmenten van liedjes die ik tussen 1983 en 1985 in mekaar knutselde :mega:. Let dus niet op de muziekstijl, ook niet op de mix of de speelfouten a.u.b. :smeris:.


Ik zal trachten een 8 tal fragmentjes te posten met wat uitleg er bij:

In alle fragmenten komt de baslijn/sequence van een Roland System 100 - model 101 aan een CSQ600 sequencer gekoppeld. De audio out van de 101 gaat door de chorus van de Ace Tone MultiStrings.
Drums komen uit een TR808.
Hoge, typische string-melodieën zijn dus de SY5.
Aanvullende synthgeluiden komen uit een Crumar Trilogy en ARP AXXE.
Alle delay werd door een Evans Echopet EP 100 gegenereerd.

Geen van deze instrumenten zijn nog in mijn bezit.


image_134643.mp3
Melodieën en stabs komen uit de bovenste sectie van de SY5 met chorus I switch aan. Laag gedeelte komt van de inverse toetsensectie met een chorus II aan.

image_134640.mp3
Zelfde opzet als fragment 1


Fragment3.mp3
Zelfde opzet als hierboven


Fragment5.mp3
Melodie wordt nu met de gefilterde sectie van de MultiStrings gespeeld. Dit gaf best "stoere" geluiden :luv:.


Fragment6.mp3
Baslijn door de chorus-sectie van de SY5 én door de filtersectie daarvan (door de interne LFO gecontroleerd). Dit vond ik toen een super cool effect :{. Melodie is door de bovenste sectie zonder filter maar met chorus I.


Fragment7.mp3
Melodie gespeeld op bovenste sectie. Eén gele preset dóór chorus I, een tweede zonder chorus. Dit was een flexibele manier voor het spelen van deuntjes. Vooral omdat er ook een oscillator LFO met wat delay de sound wat opvrolijkte.


Fragment8.mp3
Inleidende sequence weer door de chorus met een manuele filtersweep door de SY5. Melodie en akkoorden op respectievelijk bovenste en onderste sectie gespeeld.


Fragment9.mp3
Melodie eerst in de bovenste sectie door chorus I, zonder filter. Herneming met filter.


Dit geeft een aardig voorbeeld van wat die Ace Tone allemaal kon. In de anderhalf jaar dat ik hem te leen had, heeft ie me veel inspiratie gegeven. Net zoals zovele instrumenten van toen was alles hands-on. Gewoon aanzetten en beginnen spelen. Dat waren nog eens tijden :beard:.

Zoals ik al aangaf in mijn eerste antwoord in deze thread, was de Ace Tone SY5 Multistrings veel veelzijdiger en naar mijn persoonlijke smaak beter klinkend dan de meest courante stringmachines uit die tijd (Solina, Crumar, zelfs Rolands RS202).
 

Attachments

  • image_134640.mp3
    613,3 KB · Bekeken: 81
  • image_134641.mp3
    585,6 KB · Bekeken: 77
  • image_134642.mp3
    461,7 KB · Bekeken: 89
  • image_134643.mp3
    1,7 MB · Bekeken: 97
  • image_134644.mp3
    968,9 KB · Bekeken: 89
  • image_134645.mp3
    1,8 MB · Bekeken: 88
  • image_134646.mp3
    1,2 MB · Bekeken: 82
  • image_134647.mp3
    2,1 MB · Bekeken: 90
Laatst gewijzigd:
Ik heb hier een Crumar Stratus staan... was me eerste synth, uit 1982... zie ik ook niet vaak voorbij komen... leuk met fx eraan gehangen :P
 
Ik heb zelf geen echte zeldzame synth. Maar een vriend van me werkt bij een bedrijf dat al erg lang in de muziekindustrie zit, en die stuurde me een filmpje en foto's door van wat hij daar in de opslag had gevonden. Solina string ensemble onder andere, maar da's niet zo bijzonder (nouja, het is wel de originele Eminent, geen ARP kloon). Wat wel erg bijzonder was was deze unit:
Click image for larger version  Name:	2018-07-10 19.34.08.jpg Views:	0 Size:	63,8 KB ID:	3753022

Click image for larger version  Name:	2018-07-10 19.02.33.jpg Views:	0 Size:	49,5 KB ID:	3753025
Click image for larger version  Name:	2018-07-10 19.02.07.jpg Views:	0 Size:	55,7 KB ID:	3753023


Dit is een Yamaha GS-1. Hoeveel er hier nog van zijn weet niemand natuurlijk. En deze werkt nog! Staat dus ergens in Nederland vrijwel ongebruikt in een opslag...
 

Attachments

  • 2018-07-10 19.02.33.jpg
    2018-07-10 19.02.33.jpg
    49,5 KB · Bekeken: 61
  • 2018-07-10 19.02.07.jpg
    2018-07-10 19.02.07.jpg
    55,7 KB · Bekeken: 64
  • 2018-07-10 19.01.18.jpg
    2018-07-10 19.01.18.jpg
    69,6 KB · Bekeken: 57
Laatst gewijzigd:
De Technos Axcel Resynthesizer heb ik ooit gezien en gehoord in Alkmaar bij Studio de Dijk (Peter)
was volgens mij in 1989, geen idee wat er op het prijskaartje stond.
 
Ik heb ergens nog een Multivox sequencer liggen, geen idee hoeveel er van gemaakt zijn maar ben hem slechts 1 keer in mijn leven tegen gekomen (toen ik hem overnam), dus mogelijk niet zo heel veel van gemaakt. Werkt, maar ziet er verder leuker uit dan dat je er nog wat aan hebt.

http://synthmuseum.com/multivox/mulmxs10001.html
 
Mijn excuses, ik keek verkeerd. Die andere unit was een String Synthesizer. Ook super zeldzaam, wederom nog geen 100 van gemaakt en deze staat veilig doch ongebruikt in een opslag.

Ik vraag het me af, ben hem relatief vaak tegengekomen voor een synth waar maar 100 van zijn gemaakt.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top