Welke charts zijn nog toonaangevend en hoeveel sales doet een chartpostie???

slot

Ingeburgerd
Lid sinds
5 juni 2009
Berichten
28
Ik vraag me al een tijd af welke charts nog toonaangevend zijn en wat bijvoorbeeld een top 10 track aan verkopen doet. Als je een track en de verkoop weet of algemene verkoopcijfers zou dat een mooie aanvullig zijn in deze discussie.

Ik kijk zelf vaak naar www.dance-tunes,com, www.junodownload.com en itunes Dit lijken mij de meest toonaangevende charts maar is er meer?
Graag dit rijtje in je antwoord kopieren en je chart toevoegen. Zo komt er een duidelijk overzicht.. Ik ben benieuwd :)

Welke charts voor welk land?
www.juno.co.uk ( Engeland )

Welke charts voor Dj's?
http://world-dj.net/ ( dj charts voor Europeese landen )

Welke charts als algemene charts?
www.dance-tunes,com
www.junodownload.com
www.itunes.com
 
"Welke charts als algemene charts?" begrijp ik zeker verkeerd? Daar heb je ook weer allemaal dance georienteerde links in staan. Ik denk bij die categorie eerder aan een Nederlandse Top 40 ofzo.
 
al die charts zeggen heel weinig,omdat er veels te weinig betaalde downloads zijn...plus heeft iedereen zijn eigen exclusiviteits regels....

volgens mij is alleen itunes nog enigszins toonaangevend,maar dan alleen voor populaire muziek...

laatste getallen die ik hoorde : 80 stuks in een week verkopen om op 1 te komen op dancetunes of beatport...junodownload nog minder...maar als er iemand is die het beter weet hoor ik dat graag...
 
Waarschijnlijk behoorlijk offtopic..

Imo zijn veel charts niet gebaseerd op daadwerkelijke verkoopcijfers en worden er met deze cijfers gesjoemeld.

Neem Frans Bauer... zijn cd is amper 12 uur na release al een gouden of een platina cd. Je kan er dan vanuit gaan dat het hier om verkoopcijfers van de distribiteur gaat en niet om de cd's die daadwerkelijk de toonbank over zijn gegaan. De bestel aantallen bij de distribiteur liggen velen malen hoger dan de daadwerkelijke verkoopcijfers. Regelmatig dat de schappen met de cd in ieder geval nog helemaal volstaan en worden de cd's in de loop van de tijd drastisch afgeprijsd en/of belanden in het aanbiedingsschap.

Op tv heb je de Kids Top 20. Hier kunnen kinderen zelf wekelijks via internet stemmen wat er in de Top 20 komt. Met deze methode kan je iig meten wat op dat moment het meest aanspreekt.

Sowieso worden de charts door hen die er belang bij hebben beinvloed....

Terugkomend op de vraag van TS:
Actuele exacte verkoopcijfers zal je waarschijnlijk nooit te horen krijgen .....
Alhoewel Buma Stemra dit kan bewaken en vrijgeven. Imo doen ze dan ook eens iets goeds.
 
maar als je dus op vrijdagmiddag om 17.58 op 538 zit? wat vang je dan?
 
Ik vraag me af of dat geruchten, een gevoel is of feit over verkoopcijfers. Dat het geen vetpot meer is mag duidelijk zijn.. Voor het idee 80 verkopen per week om op 1 te komen, is 120 euro omzet voor de nummer 1. voor het gemak maal 100 x 4 zou uitkomen op +- € 40.000.. Daar moet buma en sena nog af. Ook de kosten van de site. Ik reken dan heel ruim.


@ Raphie
De buma inkomsten voor kunstenaars van 2008 per 240sec -- Landelijke radio Nederland..
TV €96 / Radio €24
Daar gaat 12,5 % administratie af
----------------------------------------
TV €85,33 / Radio €21,33

TV €28,44 verdeeld over publisher,tekstdichter en componist (eventueel gaan van het tekstdicht- en componistendeel nog bewerkingsrechten af) =
€0,12 per seconde

RADIO €7,11 verdeeld over publisher,tekstdichter en componist (eventueel gaan van het tekstdicht- en componistendeel nog bewerkingsrechten af) =
€0,029 per seconde
 
[/QUOTE]@ Raphie
De buma inkomsten voor kunstenaars van 2008 per 240sec -- Landelijke radio Nederland..
TV €96 / Radio €24
Daar gaat 12,5 % administratie af
----------------------------------------
TV €85,33 / Radio €21,33

TV €28,44 verdeeld over publisher,tekstdichter en componist (eventueel gaan van het tekstdicht- en componistendeel nog bewerkingsrechten af) =
€0,12 per seconde

RADIO €7,11 verdeeld over publisher,tekstdichter en componist (eventueel gaan van het tekstdicht- en componistendeel nog bewerkingsrechten af) =
€0,029 per seconde[/QUOTE]

Dan zal ik mijn buma afrekeningen eens in de gaten gaan houden! hahaha. Overigens, de top 100, daar sta je met 100 unieke downloads per week gewoon in hoor! Kortom: ik denk niet dat "hitlijsten" nog een daadwerkelijke peiling zijn van wat er leeft onder de mensen. Wel wie commercieel t meeste buffer heeft enzo.

Dat frans Bauer meteen een platinum plaat in ontvangst kan nemen, komt omdat het management zelf de exemplaren laat persen, en bij genoeg persing krijg je m automatisch (kost wel geld overigens) van de perserij. Dat er vervolgens 50.000 cd's in de schuur staan, omdat ze nooit meer verkocht worden, is een ander verhaal. Maar ach, als je zoveel geld krijgt voor een uurtje optreden, kan je best eens in de zoveel tijd een gouden plaat doen voor de media aandacht....
 
Back
Top