Wat is nu hot in de dance scene?

Sjaak

premonitionfactory.com
Lid sinds
9 Maart 2004
Berichten
2.167
Locatie
Hellevoetsluis
Vraagje: wat is momenteel hot in de dance scene mbt styl, beats en tempo?

De achtergrond van deze vraag is de volgende: een aantal avant-garde muzikanten uit de USA willen dance nummers maken op basis van actuele beats met daarboven op experimentele/avant-garde sounds en soundscapes. Doel is om avant-garde muziek op deze manier toegangelijker te maken voor het algemene publiek.
 
Als jij aangeeft wat hot is in de avant garde ga ik daar wel furore maken?
 
Jij wil avant garde hip maken...ik zie al een hoop mannen met zwarte koltruien en sikjes bedenkelijk aan hun kin trekken...
Wat krijg je dan...euh minimal garde? of avant dubstep ofzo?
 
"De" dance scene bestaat niet. Je hebt kauwgomballenbimbohouse, pikkie poelie mellow, boerenclub, boerenjump, boerenbeuq, kinwrijftechno, duitse klik & fart minimal, electrohouse (zie 1), electro (zie6), ouwe meuk met een nieuwe beat er onder (zie 5).

En ga zo maar door.

Dusss.....

Maar ik denk wel dat het geen wat alle dance scenes op dit moment bindt is de ontstuitbare heropmars van de COWBELL.
 
Ik heb juist meer het idee dat alles steeds meer een Polka beat gaat krijgen en dat het zo dom/plat mogelijk moet zijn.
 
Staan ze overdag in je lokale winkellcentrum te panfluiten, vind je ze 's avonds nog terug in de club ook.....:duivels:

Nee dank u... en hot?!? zoek eens op Wippenberg? of Ricardo Grau (US)
 
Als iemand me dwingt kan ik best naar american natives luisteren....ben alleen bang dat de TS deze bagger bedoelt. Dat mensen met conservatorium deze herrie kunnen maken...ik snap het niet...
 
Volgens mij is er door velen in de Warp hoek al zoiets gedaan, AFX en consorten. ook stond heer Liddell reeds bij het Holland festival. Ik zeg, vooronderzoek. En de kwalificatie "hot"voelt wel wat badinerend in alle eerlijkheid...
 
pff wat een partij herrie, je hebt ook nog van die lui die helemaal kicken op microtonaale shit, dat zijn noten tussen de bestaande noten, oftewel het is dus gewoon vals wat er gespeeld wordt. Of raar uitziende instrumenten gebruiken zoals een glass-harmonica of een chrystal bachet, leuk in de 70's maar gooi het nu alsjeblieft weg !
 
Is het doel van avant-garde juist niet om het zo ontoegankelijk mogelijk te maken? En ook juist op de populaire stijlen vooruit lopen.
 
Volgens mij verkoopt electro-clash best goed momenteel (Digitalism, Klaxons, die richting). Dus daar de beats en baslijnen van jatten en er dan freestyle (of zoiets) overheen zetten? Ik zie niet in hoe dat het populairder maakt: maffe muziek blijft maffe muziek; als mensen door de beat aangetrokken worden, dan luisteren ze wel gewoon electro-clash... (of wat dan ook) Bovendien is hét kenmerk van avant-garde juist dat het anders is. Dan kunnen ze wel (een beetje meer) 'entre-garde' willen worden, maar het lijkt me dat ze dan toch wat meer water bij de wijn zullen moeten doen, totdat dat die zo waterig wordt, dat ze hem zelf niet meer lusten (edit: wat Fuse zegt dus, deels).

Maar misschien zie ik het te zwart-wit (ik behoor noch tot de dance- noch tot de avant-garde-scene, dus mij heb je er niet mee ;) ).

pff wat een partij herrie, je hebt ook nog van die lui die helemaal kicken op microtonaale shit, dat zijn noten tussen de bestaande noten, oftewel het is dus gewoon vals wat er gespeeld wordt. Of raar uitziende instrumenten gebruiken zoals een glass-harmonica of een chrystal bachet, leuk in de 70's maar gooi het nu alsjeblieft weg !

Eerlijk gezegd vind ik er bij 70s-groepen ook al niets aan... :P
 
...en dat het zo dom/plat mogelijk moet zijn.

Dat zeiden ze in de jaren '70 ook al van disco. En die trend van dat het dom/plat moet zijn, is nog steeds actueel. En dat zal wel altijd zo blijven...

Trouwens, de avant-garde jazzfusion uit de jaren '70 vind ik nog steeds erg bijzonder. Is ook ontstaan uit een soort idee van een "actuele beat" met daaroverheen experimentele sounds en soundscapes. Eddie Henderson, Norman Connors, Lonnie Liston Smith, Herbie Hancock etc...
 
tjek de most popular searches op beatport en je hebt een indruk.....

voor de rest is wat bikkel schrijft 100% waar.
 
Zet 538 aan...

Het ver-2008-en van oude (dance)nummers is wel heel erg hip momenteel...
 
Begin jaren negentig house met een Deadmau5-achtig sausje erover in combinatie met een Moog-sound?

Dan ben je al een eind ver denk ik


.
 
Back
Top