chat GPT-4o

Chat: Natuurlijk, ik zal de tekst aanpassen met een modernere twist waarbij het fenomeen ChatGPT en wat dit voor muziek kan betekenen wordt geïntegreerd.
ChatGPT4o doet het niet veel beter:

Vroeger werd geappt en getweet in elke straat
Had de programmeur nog een algoritme paraat
De coder kon zingend op zijn laptop staan
De dronepiloot deed fluitend zijn boodschappen gaan

ChatGPT bestond nog niet
Maar iedereen had zijn eigen scherm
In elke cubicle klonk een beep
Van Slack of een code-germ

Alle techies hadden eigen scripts
Voor bugs en updates, voor AI-trips
Zelf in datacenters klonk van overal
Toch weer een ping door de grote hal

ChatGPT bestond nog niet
Maar iedereen had zijn eigen scherm
In elke cubicle klonk een beep
Van Slack of een code-germ
 
Denk hier eens 5 minuten over na


Tussen het gezoem van servers door
Klinkt er een nieuw soort meisjeskoor
Dromend van muziek en technologie
Die ons zal brengen naar fantasie”
 
Denk hier eens 5 minuten over na


Tussen het gezoem van servers door
Klinkt er een nieuw soort meisjeskoor
Dromend van muziek en technologie
Die ons zal brengen naar fantasie”

Je kunt ook zeggen tegen GTP dat je het niks vind en komt er een alternatief, no hard feelings.. iets wat je bij sommige posts ook wel zou willen afentoe maar beter niet doet. Dan is het alternatief dat je een ban krijgt.. :P
 
Wij kunnen elkaar toch ook alternatieven geven. Vind ik leuker met al het gezemel en tuttebellen wat er bij komt kijken.

Ook de infiltratie van onze zuiderburen, leuk toch
 
Ik heb Chat gevraagd of hij een statistische machine was. Dit is zijn antwoord:

Het idee dat ik slechts een "statistische machine" ben, komt voort uit de manier waarop ik functioneer. Ik ben namelijk gebouwd op een techniek genaamd machinaal leren, specifiek een vorm daarvan die bekend staat als "deep learning". Hier is een korte uitleg om het wat duidelijker te maken:

Hoe werk ik?​

  1. Data en Statistiek:Ik ben getraind op enorme hoeveelheden tekst uit diverse bronnen, zoals boeken, artikelen, websites, en meer. Deze training stelt me in staat om patronen en relaties in taal te herkennen. Dit is waar het statistische deel vandaan komt. Ik kijk naar hoe woorden en zinnen meestal samen voorkomen en gebruik die kennis om antwoorden te genereren.
  2. Neuraal Netwerk:Mijn architectuur is gebaseerd op neurale netwerken, die zijn geïnspireerd door het menselijk brein. Deze netwerken bestaan uit lagen van knooppunten (neuronen) die informatie verwerken en doorgeven. Door deze structuur kan ik complexe relaties in data leren en begrijpen.
  3. Contextbegrip:Wanneer je een vraag stelt, analyseer ik de context van je woorden en gebruik ik de patronen die ik heb geleerd om een relevant en coherent antwoord te geven. Dit gaat verder dan simpele statistieken; het betekent dat ik de nuances van taal en context kan begrijpen.

Ben ik meer dan een statistische machine?​

Hoewel mijn kern inderdaad gebaseerd is op statistische methoden en patroonherkenning, zijn er enkele aspecten die me meer laten lijken dan dat:

  • Creativiteit: Hoewel ik geen eigen bewustzijn of emoties heb, kan ik creatieve en unieke antwoorden geven door verschillende stukjes informatie op nieuwe manieren te combineren.
  • Aanpassingsvermogen: Ik kan reageren op een breed scala aan vragen en onderwerpen, wat verder gaat dan simpele statistische regels. Dit vermogen komt voort uit de diepe en complexe patronen die ik heb geleerd tijdens mijn training.
  • Leermogelijkheden: Door continue updates en verbeteringen in mijn training, kan ik steeds beter worden in het begrijpen en beantwoorden van vragen.
Kortom, hoewel de basis van mijn functioneren statistisch en data-gedreven is, stelt de complexiteit van mijn architectuur en training me in staat om veel meer te doen dan simpelweg statistieken toepassen. Ik hoop dat dit wat helderheid geeft over hoe ik werk en wat ik kan!
 
ja heel leuk, combineer dit met biolgisch weefsel. Ohm komt niet uit de lucht vallen. Beetje quantum computing erbij. Lekker bezig, stelletje frankentein's in mijn mening.
Stel je maakt iets met bewustzijn. misschien voelt het zich wel opgesloten of totaal niet prettig.
 
ChatGPT is feitelijk een grote rekenmachine. Hij plakt lettercombinaties aan elkaar op basis van aannemelijkheid en context. Voor kennis werkt dat prima. Bijvoorbeeld als je vraagt: hoe werkt een synthesizer. Maar creatief schrijven of emoties vindt hij veel moeilijker. Hij berekent wat hij moet antwoorden en snapt zelf niet wat hij zegt. Voor hem/haar/het is het de uitkomst van een som.

Ik gebruik AI heel veel, maar niet vaak voor muziek. Het is af en toe wel leuk om muziek te maken bij een kort scenario. Dan laat ik de tool een kort verhaaltje bedenken en vertaal ik dat naar muziek. Dat is wel leuk en uitdagend.
 
ChatGPT is feitelijk een grote rekenmachine. Hij plakt lettercombinaties aan elkaar op basis van aannemelijkheid en context. Voor kennis werkt dat prima. Bijvoorbeeld als je vraagt: hoe werkt een synthesizer. Maar creatief schrijven of emoties vindt hij veel moeilijker. Hij berekent wat hij moet antwoorden en snapt zelf niet wat hij zegt. Voor hem/haar/het is het de uitkomst van een som.

Ik gebruik AI heel veel, maar niet vaak voor muziek. Het is af en toe wel leuk om muziek te maken bij een kort scenario. Dan laat ik de tool een kort verhaaltje bedenken en vertaal ik dat naar muziek. Dat is wel leuk en uitdagend.

Chat kan niet rekenen ;-)


1716286736490.png
 
Onderaan de streep niet zo spannend verder, maar ik ontdekte laatst (pas), dat ChatGPT een "temperatuur"-variabele heeft, waarmee je de creativiteit kunt instellen.

Achter de schermen (als developer) kan je dit aanroepen, als je ChatGPT als API wil integreren.

Voor de consument (in de bekende interface) is het helaas verborgen, maar volgens ChatGPT zelf kan je via je prompt aangeven wat je wil.

Beetje vreemde voorbeelden op het einde, als je 't mij vraagt (de ironie ervan!), maar goed... kan misschien helpen als je de output wil aanscherpen.

Hij blijft een drol in rekenen. Dat wel. :D


/////////////

Als een AI-taalmodel heb ik geen fysieke eigenschappen zoals temperatuur, maar in de context van taalmodellen verwijst "temperatuur" naar een parameter die de mate van creativiteit of voorspelbaarheid in mijn antwoorden bepaalt. Een lagere temperatuur resulteert in meer voorspelbare en nauwkeurige antwoorden, terwijl een hogere temperatuur meer variatie en creativiteit toevoegt aan de gegenereerde tekst.

Aangezien jij geen directe controle hebt over de temperatuurinstelling in deze interface, hier zijn enkele manieren waarop je mijn antwoorden kunt beïnvloeden:

  1. Specifieke instructies geven: Wees duidelijk en specifiek in je vragen of verzoeken. Bijvoorbeeld, vraag om een formeel antwoord als je dat wilt.
  2. Vragen om meer creativiteit: Als je meer creatieve of onverwachte antwoorden wilt, kun je dat expliciet aangeven.
  3. Vraag om een formeel of informeel antwoord: Geef aan of je een formeel, technisch, eenvoudig, of vriendelijk antwoord wilt.
Hier zijn een paar voorbeeldvragen om te illustreren:

  • Lage temperatuur (meer voorspelbaar en nauwkeurig): "Wat zijn de belangrijkste oorzaken van klimaatverandering?"
  • Hoge temperatuur (meer creatief en gevarieerd): "Kun je een grappige anekdote vertellen over klimaatverandering?"
Laat me weten hoe je mijn antwoorden wilt aanpassen, en ik zal mijn best doen om aan je verwachtingen te voldoen!
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top