Sociale media, muziek en auteursrechten: mag dit?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.669
Locatie
Zwolle
AI komt er niet uit, maar misschien weet iemand van jullie dit?

Ik wil af en toe via Instagram een toffe track van een andere producer onder de aandacht brengen. Het liefste met de audio erbij. In de meeste gevallen mag dat niet, want je schaadt het auteursrecht. Citeren mag soms wel, maar hoe lang kan AI me niet zeggen.

Nu staat YouTube vol met oude cd's. Mag dat ook niet en wordt dat gewoon gedoogd? En kan ik gewoon 30 seconden uit een oude Detroit Techno-banger knippen en zeggen: dit vond ik vroeger te gek? Of is dat onverstandig en krijg je daar vroeg of laat gezeur mee?

Over muziek praten en het niet laten horen is niet ideaal.
 
In veel van de dingen die ik op Youtube zet zit muziek die op de achtergrond (dus tijdens het filmen) speelt en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.
In één van de dingen die ik afgelopen jaar op Youtube zette heb ik er muziek onder gemonteerd waaronder een flink stuk van John Coltrane en Jarre.
Die eerste was geen enkel probleem (ik vermoed vanwege de leeftijd) maar bij de laatste werd wel een probleem ontdekt en is het betreffende filmpje niet te zien in Rusland.
Met dat laatste kan ik trouwens prima leven. ;)
 
De juridische achtergrond van een van je hoofdvragen wordt hier goed uitgelegd: Influencers en muziekgebruik in video’s – wat mag wel en wat mag niet? - Bureau Brandeis

Je noemt zelf al het citaatrecht. Bij Brandeis gaan ze niet in op het citaatrecht (ook wel de 'citaatexceptie' - een geval waarin je geen toestemming van de rechthebbende nodig hebt). Waarschijnlijk is dat omdat de blogpost gericht is op influencers en dat daarbij sprake zal zijn van een commerciële partij. Commercieel gebruik zal minder snel onder het citaatrecht vallen.

Een geluidscitaat is mogelijk. Dezelfde regels gelden als voor een tekst citaat. Zie o.a.:
En
 
Ik geloof dat Youtube per regio deals heeft met bepaalde copyright houders en andere vallen daar weer buiten. Dus het hangt meestal van de track en de context af en of het monetized is of niet. Het kan ook ineens veranderen, zo verloor TikTok onlangs de rechten op een heleboel muziek waardoor een hoop, ook 'klassieke', filmpjes ineens geen geluid meer hadden.

 
Laatst gewijzigd:
Ik kan mij voorstellen dat iemand eerst wil weten hoe of wat, voordat hij/zij uren in een project steekt dat na 3 minuten offline gehaald wordt 🤔
 
In veel van de dingen die ik op Youtube zet zit muziek die op de achtergrond (dus tijdens het filmen) speelt en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.
In één van de dingen die ik afgelopen jaar op Youtube zette heb ik er muziek onder gemonteerd waaronder een flink stuk van John Coltrane en Jarre.
Die eerste was geen enkel probleem (ik vermoed vanwege de leeftijd) maar bij de laatste werd wel een probleem ontdekt en is het betreffende filmpje niet te zien in Rusland.
Met dat laatste kan ik trouwens prima leven. ;)
Een filmpje op YouTube wat ik maakte op reis in een oude camper (30+ jaar) met een brullende (mb307d) diesel waar soms een vlaag van een Beatle liedje te horen was werd gewoon door Youtube verwijderd.
Evenals een stukje Mozart wat ik met midi op mijn modulaire synthesizer afspeelde werd in eerste instantie geclaimed maar dat heb ik met succes aangevochten.

 
Ik wil af en toe via Instagram een toffe track van een andere producer onder de aandacht brengen. Het liefste met de audio erbij.
Via Instagram Stories kun je het icoontje met het muzieknootje aanklikken. Als het nummer op Spotify en aanverwante platformen staat kun je het daar vinden en invoegen, helemaal officieel en de artiest krijgt er zelfs zijn 0,5 cent voor betaald. Enige wat niet werkt is dit direct vanuit Spotify doen met de "delen" knop; je moet eerst een screenshot maken en het proces dan vanuit de Instagram app starten.
 
Een filmpje op YouTube wat ik maakte op reis in een oude camper (30+ jaar) met een brullende (mb307d) diesel waar soms een vlaag van een Beatle liedje te horen was werd gewoon door Youtube verwijderd.

Ja, dat maakt het allemaal wat schimmig.
Mensen die lyrics en fotocollages onder complete nummers van AꓭBA zetten is blijkbaar geen probleem, maar een vleugje Elvis of Beatles....
 
Allemaal nuttige opmerkingen, dank voor het meedenken. Ik duik er de komende dagen eens goed in 👍

Gewoon doen, met bronvermelding, de intentie is toch goed? Je merkt vanzelf wel of het blijft staan.

Daar ben ik dus een beetje huiverig voor, want zo werkt het officieel niet. Daar zijn genoeg rechtszaken over gevoerd. Nou ja, ik begin gewoon met obscure platen. Dat zal wel loslopen 😀
 
Nu staat YouTube vol met oude cd's. Mag dat ook niet en wordt dat gewoon gedoogd? En kan ik gewoon 30 seconden uit een oude Detroit Techno-banger knippen en zeggen: dit vond ik vroeger te gek? Of is dat onverstandig en krijg je daar vroeg of laat gezeur mee?
Als de track die je zoekt niet al te obscure is, kan je die "legaal" op YT vinden en eventueel dus ook naar verwijzen.
Kijk voor 'artiestennaam - Topic' in de naam van het YT kanaal. Deze zijn blijkbaar de legale versies want meestal auto-generated by YT.

Voorbeeldje;
 
Officieel valt het onder auteursrecht en mag het meestal niet, maar in de praktijk komt het vaak voor dat een artiest (of de eigenaar van de rechten) toestaat dat iemand anders het werk gebruikt. Als hij/zij het dan heeft gemonitized (sorry voor het slechte Engelse woord, maar weet het Nederlandse woord er niet voor) dan krijgt hij/zij inkomsten voor het gebruik.

Op Youtube krijg je dan een copyright claim van of namens de eigenaar. Dit is wat anders van een strike en heeft geen invloed op je kanaal, maar dit zorgt ervoor dat de eigenaar inkomsten genereert met jouw video. Ik weet er het fijne niet precies van, maar hoe langere stukken muziek je gebruikt en hoe prominent deze is in je video krijgt de eigenaar meer betaald. Als je bijv. alleen een audiobestand met de albumart upload krijgt de eigenaar meer dan wanneer je 3 seconden monteert tussen een normale video, dacht ik.

Ik heb dat zelf ook. Als iemand mijn muziek gebruikt op TikTok, Instagram, Youtube, Facebook, enz. krijg ik een (erg klein) bedrag daarvoor. Maar via Youtube verdien ik meer door het gebruik van anderen, dan via mijn eigen kanaal.
 
Ja, dat maakt het allemaal wat schimmig.
Mensen die lyrics en fotocollages onder complete nummers van AꓭBA zetten is blijkbaar geen probleem, maar een vleugje Elvis of Beatles....
Het is ook geen probleem als de eigenaar van de rechten er geen probleem van maakt.
 
Er zijn ook bedrijven die gewoon alles claimen wat ze tegenkomen en terwijl jouw kanaal in de wacht zit tot je verweer geaccepteerd wordt, vangen zij geld van jouw content. En als je dan verweer voert, heffen ze hun claim op vlak voor de einddatum.
🐕🐩 zijn het 🤬
 
Back
Top