Arturia Astrolab: Stage Keyboard met Analog Lab aan boord

Arturia-AstroLab-Black-BGD-2.jpg

Arturia heeft op haar 25e verjaardag de Astrolab uitgebracht: Een stage-keyboard met 34 instrumenten en 1300 presets van Analog Lab Pro aan boord. Ook Pigments is aanwezig. Op het keyboard zelf kun je geen geavanceerd sound-design doen: Er zijn een aantal macro's die je kunt tweaken. Verder zijn er 4 effect-slots, 2 aanwijsbaar en delay en reverb.

De Astrolab heeft een vrij unieke browser, die nog het meest doet denken aan een kruising tussen een smartwatch en een Google Nest thermostaat. Je kunt met een metalen ring browsen door presets, selecteren met een druk op de rand en ook hernoemen. Je kunt ook playlisten aanmaken van presets. Presets tweaken kan wel, als je de volledige versie van een instrument uit Analog Lab hebt

Arturia-AstroLab-Screen-Wheel-1536x848.jpg


Het keyboard heeft 61 semi-gewogen toetsen, twee audio inputs (voor o.a. de vocoder), arp, chords en basic sequencing, is multi-timbraal en polyfonisch tot 48 stemmen. Verder is er usb-c voor data, een usb-host poort, bluetooth verbinding voor connectie met smartphones en zijn er aansluitingen voor 4 pedalen: sustain, expressie en 2 aanwijsbaar. Uiteraard full-size mid in en -uit, hoofdtelefoon aansluiting en stereo uitgangen.

Arturia heeft verder een smartphone-app uitgebracht voor de Astrolab. De Astrolab gaat in de winkel ca. 1599 euro kosten. Loopop heeft 'm uiteraard al op de werkbank:

 
Laatst gewijzigd:
Toen ik jong was en onschuldig, ging ik altijd af op het oordeel van anderen en gevestigde waarden.Ik heb nog nooit zoveel spullen op tweedehands gezet als toen die tijd.
Herkenbaar. Ik koop nu gerichter. Komt ook door de ervaring, en de beschikbare reviews. Je kunt jezelf veel beter informeren nu. Wat kan het ding wel en niet, waar istie voor bedoeld? Om vervolgens de afweging te maken: past het ding in je workflow, hoe steil is de leercurve? Hoe klinkt het? En wat haal je er zelf uit? En wordt je daar blij van of niet? Zo nee, dan verkopen we het weer. En dan kopen we met deze nieuwe inzichten weer iets anders 😂

Aan de andere kant is er nu veel meer keuze dan vroeger. En het kostte toen naar verhouding veel meer. Moet je eens kijken waar je uit kunt kiezen tegenwoordig. Neem nou de Arturia Astrolab, je praat denk al snel over 10-tallen synths concurrerende voor live toepassingen. En als je 2de hands gaat kijken nog meer. Luxe problemen 🙂
 
Vroeger wilde ik vooral 1 ding dat alles kon. En nu zoek ik juist dingen die soms heel weinig kunnen maar dan wel heel erg goed.
 
Als hij zo goed klinkt als de Origin is dat helemaal top. TAE.

(helaas heb ik mijn Origin verkocht omdat de display onvervangbaar bleek en dus in geval van stukken ->> vuilbak)
 
De map "NI Resources" (zoeken in Finder) naar trash verplaatsen en dan vanuit Native Instruments Access 'refresh' doen (cirkel/pijl rechtsboven) om de database opnieuw op te bouwen. In de tussentijd heb ik ook de hele V-Collection opnieuw geinstalleerd en een rescan gedaan vanuit Komplete Kontrol maar weet niet of dat de doorslag gaf.
Bij mij was dat niet voldoende, maar op de native site vond ik een guide hiervoor. Dus voor de mensen die ook plaatjes op hun MK3 willen zien voor andere producten dan van Native zelf, dan is hier de guide te vinden:
https://support.native-instruments....ng-in-the-Komplete-Kontrol-Maschine-2-Browser

Bij mij werkte het nadat ik deze stappen had uitgevoerd, alleen ACID V heeft geen plaatje op de MK3 S88, de rest wel van de arturia producten
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Back
Top