Royalty-free samples achteraf exclusief verkocht, mag dat?

stevy

Ouwe rot
Lid sinds
1 november 2005
Berichten
661
Locatie
Near Amsterdam
De samples van een elektronisch plaatje van afgelopen jaar met inmiddels miljoenen plays was overal royalty-free te downloaden. Ik stuitte op een blogpost van de maker: Function Loops Vocal Sample Featured in "Mwaki" Global Hit (+ Remixes by Tiësto & Major Lazer) - Function Loops Blog en daar verbaasde het me dat de licentie achteraf toch exclusief was verkocht.

Zijn er SF-ers met enige juridische kennis betreft copyright? Ik ben benieuwd of dat zomaar kan? Je had in theorie die sample in uitgebrachte muziek kunnen gebruiken dat achteraf opeens verkocht is aan een derde partij. Dat zal dan resulteren in take-downs. Dat lijkt me toch juridisch onmogelijk? Iemand een mening of kennis van zaken op dit vlak? Feitelijk is het dan altijd onhandig om royalty-free samples te gebruiken, de maker kan (kennelijk) altijd besluiten toch de licentie te verkopen.
 
Het gebruik van samples is sowieso raar, want zodra je iets van een sample pack gebruikt is het royalty-free, maar als iemand het in een track gebruikt en jij gebruikt het vervolgens ook, kan je opeens alsnog aangeklaagd worden dat je hebt gekopieerd, ik heb hier ooit een YT filmpje over gezien. Juridisch is het totaal niet duidelijk wat nou wel en niet mag.
 
Te gekke track, heb m al weken in m’n hoofd hangen.

Het is het product van ‘de maker’ (hoe dat onderling zit tussen zangeres en sample cd maker is dan onderling geregeld) en hij mag ermee doen wat ie wil lijkt me. Betekend nu dat als je de sample gebruikt, het via team mwaki moet lopen. Zal voor een leuk bedrag zijn afgekocht ;)

Kan me herinneren dat er ook iets was met een sample in fruityloops dat van deadmau5 was, en er gezeik kwam omdat iemand een track uitbracht met die sample. Dat mocht dus niet, ook al kwam Dat uit FL en was t niet van de mau5 zelf geript.
 
Kan me herinneren dat er ook iets was met een sample in fruityloops dat van deadmau5 was, en er gezeik kwam omdat iemand een track uitbracht met die sample. Dat mocht dus niet, ook al kwam Dat uit FL en was t niet van de mau5 zelf geript.

Ze hadden een aantal melodic loops toegevoegd aan de installer. Die bleken later niet gecleared en Deadmau5 dreigde toen een amateur-muzikant aan te klagen. Lekker sympathiek, want hij pikt zelf wat los en vast zit 😆

Over die sample van Function Loops lees ik dit:

"Als je de sample pack al hebt gekocht voordat de sample werd teruggetrokken en exclusief gemaakt, heb je in principe nog steeds het recht om de sample te gebruiken."

Dat lijkt me ook logisch. In de nieuwe versie van de library zit hij niet meer. Veder weet ik niet wat er in de kleine lettertjes staat. Als ze een bepaling opnemen dat de mogelijkheid van exclusiviteit er altijd inzit, heb je denk ik geen poot om op te staan. Daar ga je dan mee akkoord.
 
Het hangt gewoon heel erg af van de overeenkomst die je sluit. Ook als het gratis samples zijn sluit je een overeenkomst als je die download. Je kunt dus niet zomaar die overeenkomst eenzijdig aanpassen als het daarna later exclusief wordt verkocht aan een derde partij.
 
Als ze een bepaling opnemen dat de mogelijkheid van exclusiviteit er altijd inzit, heb je denk ik geen poot om op te staan. Daar ga je dan mee akkoord.

Grote kans dat een rechter dit toch anders ziet. Zo'n bepaling kan behoorlijk vervelende gevolgen hebben voor de koper, onevenredig en onredelijk groot tov. het belang dat de verkoper heeft.
 
Er leeft een algemene, ongeschreven regel in de grote, grote wereld van business: als je kunt stelen in combinatie met een laag risico voor achtervolging, of als je via stelen meer geld kunt binnenslepen dan wat je een rechtszaak mogelijks zou kosten, dan steel je. Je ziet deze regel dag in, dag uit toegepast door massa's firma's.. die "toevallig" eerder groot en machtig zijn.

Klassiek voorbeeld: patenten. Gedetailleerde publieke beschrijvingen van mechanismen die commercieel heel waardevol kunnen zijn. De grote haaien van de wereld checken nieuwe patenten continu, en als de patent eigenaar veel minder middelen heeft dan de haai, dan copieert/steelt de haai gewoon het idee achter het patent, en wacht gewoon de mogelijke rechtszaak af. Met de gigantische marketing/R&D/juridische middelen van de haai, kan de haai veel meer winst maken dan de ultieme prijs van het verliezen van een rechtszaak.

Ongetwijfeld werkt dezelfde "commerciële logica" in de muziekwereld.
 
Het zal aan mij liggen, maar ik vind het vrij triest dat zelfs op de bodem van de creatieve armoedeput nog gevochten wordt om rechten van royalty vrije samples. Alsof iemand een exclusieve relatie probeert af te dwingen met de prostituee waar de halve marine al overheen geweest is zeg maar.
 
Het zal aan mij liggen, maar ik vind het vrij triest dat zelfs op de bodem van de creatieve armoedeput nog gevochten wordt om rechten van royalty vrije samples. Alsof iemand een exclusieve relatie probeert af te dwingen met de prostituee waar de halve marine al overheen geweest is zeg maar.

Misschien is het zo simpel als dat de zangeres uit Kenia komt, en ze ergens heeft bedongen dat als Tiesto, Armin of die leipe fransoos langskomt met een zak geld, ze er eieren voor kan kiezen (tijdens pasen notabene).

Ik gun het zo'n zangeres wel om hiervan te profiteren, ipv uitgebuit te worden. Tiesto en ML hebben ook een mix gemaakt, dus wellicht zit dat hun marketing team achter deze 'kaping' zit om 'hun belangen op lange termijn' te verdedigen. Die Zerb is gewoon een klein Brazilliaans dj-tje met een hit, denk niet dat dit uit zijn koker komt.

Het lijkt mij dat als de maker in z'n lettertjes heeft staan dat rechten op een sample, of zelfs alle samples vervallen als ie het verkoopt aan een andere partij, dan gewoon legit is.
 
Misschien is het zo simpel als dat de zangeres uit Kenia komt, en ze ergens heeft bedongen dat als Tiesto, Armin of die leipe fransoos langskomt met een zak geld, ze er eieren voor kan kiezen (tijdens pasen notabene).

Ik gun het zo'n zangeres wel om hiervan te profiteren, ipv uitgebuit te worden. Tiesto heeft ook een mix gemaakt, dus wellicht zit dat marketing team achter deze 'kaping' om de belangen op lange termijn te verdedigen. Die Zerb is gewoon een klein Brazilliaans dj-tje met een hit, denk niet dat dit uit zijn koker komt.
Dus eigenlijk voelt ze zich gewoon genaaid en kiest ze geld voor haar eieren.. (ofzo..)

maar zoveel mensen die iets online gooien.. en ook gebruikt worden.. in net geen COLLABS zeg maar.. In hoeverre waren die vocals reality free.. zaten ze in een sample pack??
Ik heb die clip bekeken (lekker trackje) maar zag iemand die zong.. is dat niet de zangeres die het heeft ingezongen dan?
 
Ja denk het, ik ken haar verder niet :)
 
Ik gun het zo'n zangeres wel om hiervan te profiteren, ipv uitgebuit te worden.

Dat dacht ik ook meteen! Hopelijk houdt ze hier een dikke zak geld aan over, en niet allemaal tussenpartijen.

Het lijkt mij dat als de maker in z'n lettertjes heeft staan dat rechten op een sample, of zelfs alle samples vervallen als ie het verkoopt aan een andere partij, dan gewoon legit is.

Ja en nee, denk ik. Je kunt volgens mij heel veel in de kleine lettertjes zetten. Maar wat verkoop je dan, als je een bepaling opneemt dat je de licentie elk moment kunt intrekken? En kunnen kopers dan compensatie eisen? Sowieso voor de aanschaf, maar ook voor de (kostbare) tijd die ze al spendeerden en nu in een andere oplossing moeten steken?

Los daarvan: hoe kom je hierachter, als je die library eerder hebt gekocht? Gaan ze iedereen mailen, en kloppen al die mailadressen nog? Kan een leuke rechtszaak worden.
 
Laatst gewijzigd:
Ja goede vragen. Het is complex ja. Daarom breng ik maar niks uit, ook geen gedoe :)
 
Het is geloof ik meer een gebaar van producer Mwaki aan de zangeres als tegenprestatie voor het ooit beschikbaar stellen van de audio... dus het valt allemaal wel mee.. :D


Maar ze is er dus gelukkig wel blij mee.. :) Had ook nog gekunt natuurlijk.. als je achteraf totaal niet tevreden bent.. of helemaal kotsmisselijk van je eigen zang wordt doordat ze het compleet vermandeld hebben met formant settings waarmee zang ineens als holle bolle Gijs klinkt.. of nog erger.. kapot ge-auto-tuned
 
Laatst gewijzigd:
Nou, dat is dan wel weer aardig natuurlijk. Was er eigenlijk vanuit gegaan dat het 100% in de zakken van de samplepack boer zou zijn verdwenen. Overigens was de vergelijking met dames van lichte zeden niet gericht op deze mevrouw maar op (het gebruik van) royalty-free samples in het algemeen, of het nou zang of instrumentaal is.
 
Voor wie het zich nog kan herinneren: vroeger had je de sample cd's.
Voor de meeste betaalde je een flink bedrag en kon je de samples vrij gebruiken.
Maar heb ook weleens een vaag exemplaar in handen gehad waarop stond dat de
rechten bij de makers bleven.
 
Ja, ik heb nog ergens zo'n dubbel CD van de V&D, "Geluidseffecten voor film en video" of iets van die strekking :D Van vertrekkende vliegtuigen tot vogels in het bos en allerlei dieren. Er zit een hele typische katmiauw op die je vroeger vaak terug hoorde komen op TV ook, die herkende ik meteen :D

Ik heb ook wel wat soundpacks, soms kunnen vooral drumloops (met name akoestische) nog weleens goed van pas komen. Echt herkenbare loops (vocal of instrumentaal) gebruik ik eigenlijk nooit.
 
Voor wie het zich nog kan herinneren: vroeger had je de sample cd's.
Voor de meeste betaalde je een flink bedrag en kon je de samples vrij gebruiken.
Maar heb ook weleens een vaag exemplaar in handen gehad waarop stond dat de
rechten bij de makers bleven.
Idd. Ik kocht ooit een 4 cd-pack met drumloops van een toen best gerenommeerde partij en verbaasde me over het aantal loops dat ik herkende en in tracks terughoorde van namen als Ben Sims, Oscar Mulero etc. Dus zelfs de grote jongens maken het zich 'gemakkelijk' en releasen hun tracks gewoon met vrij verkrijgbare samples.
Ik zou samples gebruiken waarvan duidelijk is dat je ze door je aankoop vrij kan gebruiken. In het geval van die CDs stond er een verklaring achterop de hoes.
 
Back
Top