Ableton - Warping

Rutger

Continuous Learning
Lid sinds
2 april 2002
Berichten
550
Locatie
Mierlo
Ligt het nu aan mij of is Ableton gewoon niet in staat om op basis van zijn eigen transient markers te warpen?
Ik laad het nummer Pump Up The Jam (album versie) van Technotronic in een clip slot met Warp aan.
Positie 1.1.1 bepaal ik en ik klik op warp from here. Een drum rack snare laad ik in een andere clip slot.
De eerste 17 bars gaan redelijk, maar aan het einde van die 17 raakt het nummer al uit de maat (zie screenshot).
Het maakt niet uit welke warp mode ik gebruik, maar Ableton negeert zijn transient markers bij het warpen.

Ik kan me niet voorstellen dat software dit anno 2024 niet voor elkaar kan krijgen.
Of is Ableton tegenwoordig beter in andere dingen dan waar ze ooit mee begonnen zijn?
I'm lost!
 

Attachments

  • Ableton Warping.png
    Ableton Warping.png
    121,2 KB · Bekeken: 51
Snelste is (voor mij zover): alle evt aanwezige warp points verwijderen, warp point 1:1:1 goed zetten, warp point op 9:1:1 (of eerder wanneer sync al helemaal weg is) controleren en evt setten (inzoomen), Dan door naar 65:1:1, enz ...
 
Nou ik heb wellicht een verband gevonden maar kan dit nog niet onderbouwen. Wellicht hoe hoger de sample rate des te fijner het kunnen bepalen van de transients. Wat is de sample rate van de track?
 
Gisteren 90 minuten bezig geweest om het aangegeven nummer volledig synchroon te laten lopen met een snare sample.
Dat zou toch beter moeten kunnen anno 2024?
Joh ik was soms een week (part time) bezig om een dj set strak te trekken en voor te bereiden in Ableton. Ben wel snel geworden in manual warpen haha. Maar ja in tegenstelling tot het zweet op m’n voorhoofd met vinyl vond ik het draaien met een biertje in m’n hand wel relaxt 😎
 
Snelste is (voor mij zover): alle evt aanwezige warp points verwijderen, warp point 1:1:1 goed zetten, warp point op 9:1:1 (of eerder wanneer sync al helemaal weg is) controleren en evt setten (inzoomen), Dan door naar 65:1:1, enz ...
Zo ga ik normaal gesproken ook te werk, alleen zit dit specifieke nummer nu zo in elkaar dat het eigenlijk een electronisch nummer is die aan elkaar geknipt en geplakt is.
Dus dan heb je bijvoorbeeld tussen 64.1.1 en 65.1.1 een overgang met een vertraging en elders misschien juist andersom. Zo blijf je warp markers inbouwen :)
 
Hou rekening met de luidheid van het bronmateriaal. Da's een algemene tip, want je screenshot in de openingspost ziet er niet zacht uit.

Wat kan, is dat die 1.1.1-bepaling en dan vanaf daar warpen roet in het eten gooit, omdat 'ie wat er links van staat nog meeneemt in de tempo-bepaling. Niet zeker. Maar heb dat zelf wel eens gehad, dat ik twee warp-punten goed neer had gezet, en dat 'ie dan de rest van het spoor verkeerd "afbuigt".

Mijn work-around is om de eerste (paar) tel(len) goed te zetten, en dan helemaal achteraan hetzelfde te doen. Wat daar tussen zit zou dan (nagenoeg) sync moeten zijn.

En probeer 't eens met een modernere track. Pump Up the Jam heeft waarschijnlijk niet een 100% strak tempo, waar het warp-algoritme misschien last van heeft. Shot in the dark, misschien heb ik het fout.
 
Even snel, er is ook een algoritme waar het soms beter kan zijn om de warp markers niet geel te maken.. dus wat @stoter zegt maar dan alleen de eerste geel maken. Dus wel (slepen naar transient) corrigeren maar niet activeren.

Zijn weinig tracks echt 100% strak hoor, vandaar het vele werk. Tis dat ik me hou bij Ableton maar volgens mij deed traktor dit beter.
 
Back
Top