Motor-fader knoppen - plastic/metaal?

clintrubber

Ouwe rot
Lid sinds
5 oktober 2005
Berichten
2.149
Locatie
N Brabant
Vraagje over motor-faders (bijv Behringer x-touch) waar je dus eerst de fader-cap moet aanraken voordat je ze kunt bewegen.

Voor wie een apparaat heeft dat dergelijke faders gebruikt, moet dat materiaal vd fader-cap perse metaal zijn? Of zijn ze sowieso vaak van plastic? Of wellicht plastic met geleidende verf...?

(Achtergrond vd vraag is dat ik een apparaat (dat ik nog niet heb) van andere fader-caps zou gaan willen voorzien, en dan goed te weten of het gewoon kunststof kan zijn).


Dank!
 
Iemand die een van die Behringers heeft met motor-faders? X-Touch etc.... zijn de fader-caps van metaal, of kunststof?
't Lijkt geverfd plastic, maar geen idee hoe 't echt zit.

Dank!
1552384902X32fader-01.jpg
 
Ik denk dat er bij touch sensitive faders altijd wel iets van een geleidende verf /chrome op moet zitten .
 
Ik denk dat er bij touch sensitive faders altijd wel iets van een geleidende verf /chrome op moet zitten .

Bedank voor de reactie :okdan: , ja zo zou ik het dan kunnen snappen.
Ik had een bepaalde kleurcodering in gedachten voor vervangende caps, maar dat zou dan niet zomaar kunnen (doorzichtige geleidende verf... :? )

(Ik zal ook eens bij de Push controller (Ableton) kijken, dat zijn weliswaar rotating encoders, maar ook die reageren bij aanraking-zonder-bewegen.)
 
Aanraakgevoeligheid werkt ook wel door een laagje plastic, daar heb je geen metaal voor nodig, anders zouden touchscreens ook niet kunnen werken. Bij de x-touch werk het iig beter dan bijvoorbeeld een platform m van Icon. Die platform faders moest ik echt goed bovenop aanraken om te kunnen bewegen, waarbij ik ook moest oppassen dat ik niet ook de behuizing aanraakte. Bij de x-touch, die ik nu heb, werkt dat veel fijner, kan makkelijk een fader een klein tikje aan de onderkant van de faderknop geven om te bewegen. Als ik echt de waarde wil zien vóór het bewegen moet ik hem wel bovenop aanraken.

Ik kan eventueel vanavond nog wel ff checken of ik de faders bv ook met een pen kan verzetten, dan weet je zeker dat de knoppen niet uitmaken op de x-touch.
 
Aanraakgevoeligheid werkt ook wel door een laagje plastic, daar heb je geen metaal voor nodig, anders zouden touchscreens ook niet kunnen werken.
Op de x-touch moet je toch wel echt met je vinger de fadercap aanraken om bv in Ableton de volume waarde op het scribble schermpje te zien. Als ik er een papiertje tussen hou laat ie de waarde niet zien. Lijkt er dus op dat de fadercap toch wel nodig is voor het capacitieve deel. Daarentegen kan je de fader prima bewegen met een stuk plastic of met een papiertje tussen je vinger en de fadercap, dus daar is de aanraakgevoeligheid niet voor nodig. Vergeet ook niet goed te checken hoe de fadercap bevestigd moet worden, weet niet of dit standaard is zo...

IMG_5740.JPG
 
Bedankt voor het testen! Aha, dus m'n plan voor vervangende (kunststof) caps gaat niet werken.

Die cap die je eraf hebt gehaald is kunststof als basismateriaal + geleidende verf begrijp ik?

Aha, ook goed om die faderbevestiging te zien. Wat ik in gedachten had was ook voor een motorfader van Behringer, dat zal dan wrsch dezelfde bevestiging zijn.

Ik begreep daar echter van de manual (het gaat om zo'n Motor-keyboard) dat je de fader-cap eerst moet aanraken voor te gaan bewegen,
anders moet je tegen de motor in gaan vechten. Gaat dat op die X-Touch anders?
 
Die cap die je eraf hebt gehaald is kunststof als basismateriaal + geleidende verf begrijp ik?
zou goed kunnen, cap is erg licht.
Ik begreep daar echter van de manual (het gaat om zo'n Motor-keyboard) dat je de fader-cap eerst moet aanraken voor te gaan bewegen,
anders moet je tegen de motor in gaan vechten. Gaat dat op die X-Touch anders?
Lijkt er dus wel op, aangezien ik de fadercap niet met mijn vingers hoef aan te raken om de fader te kunnen bewegen.
 
Dank nogmaals voor de info. Goed te weten in elk geval dat het bij deze twee apparaten verschillend blijkt te werken qua armpjedrukken met de motor.

Ik realizeer me dat het twee verschillende types motorfader betreft (60mm vs 100mm)
maar had voorheen identiek gedrag aangenomen - goed te weten in elk geval dat het toch anders zit.

Hier zoals bij die Motor-keyboard-controller:

M49_motorfader.JPG
 
Aanraakgevoeligheid werkt ook wel door een laagje plastic, daar heb je geen metaal voor nodig, anders zouden touchscreens ook niet kunnen werken.

Dat heet "projected capacitive" voor een reden. Bij motorfaders is dat meer scap achtig als je het dan toch met touchscreens wil vergelijken.
 
surface capacitive ... Je verandert in beide gevallen een capaciteitswaarde tis alleen de manier waarop dat het verschilt. Motorfader touchsense is dan meer scap achtig. Je touchsense koperspoor op de printplaat heeft een bepaalde capaciteitswaarde, raak je dit fysiek aan verandert die waarde. Meestal is die C dan onderdeel van een RC oscillator. Die frequentie verandert bij aanraken daar de C verandert ...
 
De eerste Google-hit op 'scap' geeft SpeciaalClub Afrikaanse Prachtvinken 8o) , en ook de erop volgende hits lijken niet de juiste. Hoe is die term 'scap' hier bedoeld?

Aja, die fader-knop hoeft bij die benadering niet geleidend te zijn. Anders gezegd, een Theremin werkt ook zonder aanraking.
Bij een stel faders bij elkaar is er dan wel enige selectiviteit vereist in die cap-sensing (da's doable), als in: dat nadering van een bepaalde fader niet de buurfader loskoppelt vd motor, al zou dat trouwens geen ramp zijn.
 
Aja, die fader-knop hoeft bij die benadering niet geleidend te zijn. Anders gezegd, een Theremin werkt ook zonder aanraking.
Mwa mijn vergelijking met scap was misschien niet zo goed. De grootte van de capcitieve touchsensor heeft ook wel invloed op hoe goed die werkt. Een geleidende fadercap zorgt voor een betere/grotere sensor lijkt mij. Moest het je intereseren, in deze note wordt het allemaal wat beter uitgelegd

https://www.silabs.com/documents/public/application-notes/AN0040.pdf
 
Hi, ja kan me voorstellen dat het met grotere sensor beter/selectiever kan werken
(related: ondertussen schotelt m'n brein me ongevraagd in gedachten een foto van die Maestro Theremin voor, die met die ruitachtige vlakke antennes).

Qua Behringer motor-faders nog, ik zag dat ze reserve-parts aanbieden, bijv. die 60mm types in sets van 5. Da's sort van amusing danwel komt wat minder overtuigend over; het doelapparaat heeft er 9, dus ze laten je ook maar meteen 1 als reserve kopen.

BTW, kun je me nog even verlossen waar 'scap' voor staat, kon het uit de context en/of via google zo snel nog niet opmaken.

Groet!
 
Back
Top