Dit levert 1 mln Spotify-streams op

Toevallig vandaag in het nieuws
Dan is deze ook interessant, als je nog niet aan je leeslimiet zit.

Spotify is marktleider, en toch schrapt het 17 procent van het personeelsbestand. Hoe kan dat?


‘In het begin wil je markt veroveren en groeien, maar dan gaan de investeerders zeuren dat je geld moet verdienen.’
 
En vanaf volgend jaar dus alleen uitbetaling voor nummers met minimaal 1000 streams.
Niet alleen dat, maar ook 50 verschillende luisteraars:

1701694499872.png


Dan is deze ook interessant, als je nog niet aan je leeslimiet zit.
Ik heb een abonnement, dus geen limiet. ;) Ook interessant idd!
 
‘In het begin wil je markt veroveren en groeien, maar dan gaan de investeerders zeuren dat je geld moet verdienen.’

Zo gek is dat toch niet? Spotify werd opgericht in 2006, dat is alweer wat jaartjes geleden. Je kunt niet eeuwig een startup blijven en degene die geld in het bedrijf heeft gestoken wil op een gegeven moment iets van rendement zien. Kan niet goed plaatsen dat een investeerder dan "zeurt".
 
Zo gek is dat toch niet?

Nee, helemaal niet. Dat is het Westerse model. In het stuk staat ook dat ze FC Barcelona sponsoren voor 300 miljoen euro ofzo. Terwijl daarvoor volgens mij iedere muziekliefhebber al wist wat Spotify is. Voor de naamsbekendheid hoef je het dus - lijkt me - niet te doen.

De concurrentie staat overigens niet stil. Volgens een onderzoek van statista.com had Spotify in 2022 een marktaandeel van 31,1% in de wereldwijde muziekstreaming. Apple Music was de tweede grootste speler met een marktaandeel van 15,5%, gevolgd door Amazon Music met een marktaandeel van 13,6%.
 
In het stuk staat ook dat ze FC Barcelona sponsoren voor 300 miljoen euro ofzo.

Laat dat nou net het bedrag zijn wat bij de club het afgelopen financiële jaar onder de streep overbleef... Als investeerder zou ik grote vraagtekens zetten bij zoiets, heeft verder niks met muziek te maken en om de naamsbekendheid hoeft het inderdaad waarschijnlijk niet zo.
 
In het stuk staat ook dat ze FC Barcelona sponsoren voor 300 miljoen euro ofzo. Terwijl daarvoor volgens mij iedere muziekliefhebber al wist wat Spotify is. Voor de naamsbekendheid hoef je het dus - lijkt me - niet te doen.
Dat is altijd een lastig aspect van de marketing - in hoeverre weegt je investering op tegen wat je aan (extra) inkomsten genereert? Dit is erg moeilijk te meten, maar feit is wel dat mensen gevoelig zijn voor de kracht van herhaling. Een merknaam die je vaak ziet en associeert met iets positiefs zal sneller 'top of mind' zijn op het moment dat je aan iets denkt dat met dat merk te maken heeft. Zelfs als je al klant bent zal het zien van deze naam bij dingen waar je je mee verbonden voelt (zoals voetbal) een goed gevoel geven, waardoor je minder snel over zult stappen naar een ander. In dit geval gaat het er niet om om mensen te overtuigen dat je de beste bent, maar ze te bevestigen dat ze de juiste keuze hebt gemaakt. Bijna iedereen is daar in meer of mindere mate gevoelig voor, zelfs de lui die zeggen dat marketing geen invloed op ze heeft en DUS wat anders kiezen, worden in feite door die marketing beïnvloed.
 
Het is de vraag of dat nu een goede strategie is. Misschien voor een bedrijf als Coca-Cola, maar eentje die nog moet bewijzen dat winstgevendheid iets is dat ook blijft in de toekomst? Zou het qua marketing dichter bij huis houden, bv. iets doen binnen de muziekindustrie. Promoten van live-muziek en daar je marketing op richten, dat trekt wellicht ook nieuwe gebruikers aan. Dat soort dingen.
 
En ik denk dan ... als je in 30 jaar tijd 3 albums maakt heb je het toch wel makkelijk verdiend.

Ik ben wel benieuwd wat airplay op radio/tv oplevert eigenlijk vergeleken met de steaming diensten.
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben wel benieuwd wat airplay op radio/tv oplevert eigenlijk vergeleken met de steaming diensten.
Voorzover ik weet (mijn muziek was niet echt radiovriendelijk...) betaalt Buma een stuk beter.
 
Voorzover ik weet (mijn muziek was niet echt radiovriendelijk...) betaalt Buma een stuk beter.
Het bereik van radio airplay is natuurlijk ook een stuk hoger, je kunt daar uit gaan van het aantal vertoningen x geschat aantal luisteraars. Een stream is in principe altijd 1 op 1 (of het aantal personen in de huiskamer).
 
Het is de vraag of dat nu een goede strategie is. Misschien voor een bedrijf als Coca-Cola, maar eentje die nog moet bewijzen dat winstgevendheid iets is dat ook blijft in de toekomst? Zou het qua marketing dichter bij huis houden, bv. iets doen binnen de muziekindustrie. Promoten van live-muziek en daar je marketing op richten, dat trekt wellicht ook nieuwe gebruikers aan. Dat soort dingen.

Misschien wel, maar je zou ook kunnen redeneren dat de muziekliefhebber na 18 jaar wel spotify kent. Het gaat juist om die groep te bereiken die niet per se regelmatig naar muziek luistert en met voetbal dan toch met Spotify in aanraking komt. Marketing is gek wat dat betreft, je zou ook kunnen afvragen waarom Apple e.d. nog zoveel aan marketing moeten uitgeven, iedereen kent ze al maar toch gebeurt het.

En alles heeft wel een reden, ik denk dat die 300 miljoen wat betreft uitgaven tov wat het gaat opleveren, op zich wel onderbouwt is.
 
Niet als je er bedrijfsmatig gear voor koopt :eureka: of je trekt er een onkostenvergoeding vanaf welke deze verdiensten mogelijk hebben gemaakt, zoals reiskosten van en naar de studio.
10€ per gedane trede van je trap
 
Back
Top