Opzetten Controlroom in Cubase 10.5 voor Sonarworks

vipal

Ouwe rot
Lid sinds
27 april 2005
Berichten
1.266
Locatie
west gelderland
Ik loop vast met het opzetten van de Controlroom in Cubase voor het gebruiken van Sonarworks. Ik heb verschillende instructievideo's bekeken waarin dit wordt uitgelegd maar het lukt me hiermee niet. Het gaat om het routinggedeelte dat eerst goed moet staan voordat ik met de instructies uit de video's aan de slag kan. Momenteel zitten de inserts op wat in Controlroom Monitor heet gewoon in het MAIN signaalpad dus dan moet ik nog steeds Sonarworks aan en uitzetten.

Volgens mij komt dat omdat die video's niet ingaan op de benodigde routing om ervoor te zorgen dat Main en Monitor verschillen. Is hier iemand die met RME Totalmix en de Controlroom in Cubase en Sonarworks of ander correctie EQ werkt die kan helpen?
 
In Cubase 12 werkt het als volgt:

Studio -> Audio Connections -> Tabblad Control Room
Dan in de kolom "bus" -> rechtermuisklik -> add monitor (stereo configuration) (bijvoorbeeld de naam van je speakers geven)
Dan in de kolom "audio device" je audio interface kiezen en dan de outputs toewijzen onder device port (als dat niet vanzelf gaat)
Klaar

Bij Audio Connections -> Tabblad Outputs zie je nu als het goed is dat de bus "Stereo Out" geen connectie meer heeft met je audio interface (audio device: not connected) en dat komt dus omdat de Control Room er nu als extra laagje tussen zit.
 
In Cubase 12 werkt het als volgt:

Studio -> Audio Connections -> Tabblad Control Room
Dan in de kolom "bus" -> rechtermuisklik -> add monitor (stereo configuration) (bijvoorbeeld de naam van je speakers geven)
Dan in de kolom "audio device" je audio interface kiezen en dan de outputs toewijzen onder device port (als dat niet vanzelf gaat)
Klaar

Bij Audio Connections -> Tabblad Outputs zie je nu als het goed is dat de bus "Stereo Out" geen connectie meer heeft met je audio interface (audio device: not connected) en dat komt dus omdat de Control Room er nu als extra laagje tussen zit.
Ok bedankt, ja dit had ik al voor elkaar. Zo gaan de video's ook. Maar dan blijkt dat een insert op de Controlroom Monitor (Speakers) gewoon in het signaalpad zit. Ik heb de vraag uitgezet op het Steinberg forum daar zitten ook veel totalmix gebruikers dus dat zal wel wat opleveren. Ik snap de routings in totalmix gewoon nog niet goed genoeg. Ik zoek het in de hoek van: de stereo out 1/2 naar Main (wellicht standaard routing in Cubase) plus een Send vandaar naar de Monitors waarbij het dan voor bouncen niet uitmaakt welke plugins op die Send zitten. Lukt me alleen niet om deze gedachte om te zetten in Totalmix. Maar ik kan gewoon op oude manier verder tot ik geholpen ben.
 
Back
Top