Fijnafstelling potmeters

Dat laatste zou wel interessant zijn want dan hoef ik (als ik het goed begrijp) enkel de knop te vervangen. Maar die knop zit wel behoorlijk vast...
Ik heb ooit eens wat gebouwd met zo'n versnellingsbakknop, zal eens een foto nemen als ik 't appraat tegenkom.Hmm, lastig die knop, maar er zijn tools om knoppen er vanaf te krijgen.... of twee vorken, omgekeerd eronder.
 

(of elders goedkoper, maar dan moet er een CO2-vliegtuig de lucht in, of stinkboot gaan varen)
KNOPF11.jpg
 
Helaas moet ik je teleurstellen, maar ook dit is een knop voor een 10 slag potmeter.
Quote: Robuuste constructie van kunststof voor 10-traps potentiometer

Ik geloof ook niet dat dat bestaat, ik “zit” al ruim 40 jaar in de elektronica en heb nog nooit een knop gezien die een meerslag potmeter maakt van een enkelslags potmeter.
Zou ook onzinnig zijn daar er vele soorten én maten verkrijgbaar zijn.
 
Laatst gewijzigd:
Helaas moet ik je teleurstellen, maar ook dit is een knop voor een 10 slag potmeter.
Quote: Robuuste constructie van kunststof voor 10-traps potentiometer

Ik geloof ook niet dat dat bestaat, ik “zit” al ruim 40 jaar in de elektronica en heb nog nooit een knop gezien die een meerslag potmeter maakt van een enkelslags potmeter.
Zou ook onzinnig zijn daar er vele soorten én maten verkrijgbaar zijn.
Ik denk dat je quote van blz 1 vd datasheet is, je moet blz 2 vd pdf hebben.

Inderdaad kans klein dat je er na 40 jaar nog niet zo eentje gezien hebt, maar dus niet onmogelijk.
Er bestaat er in elk geval toch echt wel minimaal 1 exemplaar, hier destijds toegepast op een DIY gevoelige instelling van een of ander FX apparaat.
(Vraag me niet om een foto, geen idee waar 't nu is, maar dat opzetstuk ziet er dus zo uit als in die afbeelding in die post hier stukje naar boven.)

Maar genoeg zo, the ThreadStarter heeft al een andere oplossing.

KNOPF11_opzetstuk.jpg
 
Ik ben toch redelijk zeker dat er geen overbrenging in die Reichelt knop zit. Ik denk dat het mechanisme erin dient om een 10 turn pot af te kunnen lezen, niet om een 1 turn pot in 10 draaien in te stellen.
 
Ik ben toch redelijk zeker dat er geen overbrenging in die Reichelt knop zit. Ik denk dat het mechanisme erin dient om een 10 turn pot af te kunnen lezen, niet om een 1 turn pot in 10 draaien in te stellen.
Nou, laten we het er dan eens over zijn dat die illustratie mogelijk/wellicht/misschien niet het correcte voorbeeld is
(da's alleen te beoordelen aan iemand die zo'n ding in handen heeft, en dat hebben we momenteel hier geen van allen).

Maar 't is wat mij betreft klaar ermee of er zo'n overbrengingsknop wel of niet bestaat.
Natuurlijk bestaat die, want het is een goed idee en is daarom gemaakt. En ik heb er 1.
 
Maar 't is wat mij betreft klaar ermee of er zo'n overbrengingsknop wel of niet bestaat.
Natuurlijk bestaat die, want het is een goed idee en is daarom gemaakt. En ik heb er 1.

Heb je zelf gezien dat de as van de potmeter een keer rond draait wanneer je die overbrengingsknop tien keer rond draait?

Het probleem van dit topic is al opgelost met mijn zelfgemaakte knijper, maar ik ben nog wel benieuwd of de bedoelde overbrengingsknoppen ook (al) bestaan.
 
Er bestaat er in elk geval toch echt wel minimaal 1 exemplaar, hier destijds toegepast op een DIY gevoelige instelling van een of ander FX apparaat.
(Vraag me niet om een foto, geen idee waar 't nu is, maar dat opzetstuk ziet er dus zo uit als in die afbeelding in die post hier stukje naar boven.)

Heb je zelf gezien dat de as van de potmeter een keer rond draait wanneer je die overbrengingsknop tien keer rond draait?

Yep, da's precies wat 'ie doet, want dat was wat 'ie moest doen. En als dat dan toch niet zo had gewerkt dan had ik het er uiteraard niet op laten zitten.
Ik had dat opzetstuk in m'n rommeldoos liggen, en toen ik een FX-module maakte die een pot met een 'gevoelige' instelling had besloten het daar dan eens aan 'te besteden'.


Het probleem van dit topic is al opgelost met mijn zelfgemaakte knijper, maar ik ben nog wel benieuwd of de bedoelde overbrengingsknoppen ook (al) bestaan.

Ik ben blij dat je een andere oplossing gevonden hebt, want anders waren andere thread-deelnemers me nog gaan verplichten 't bewuste ding nog op te gaan snorren.
Gaan we niet doen, dit weekend is een uur langer, dat zou ik dan dubbel en dwars weer kwijtraken... ;)

Diverse reacties verbazen me hier wel een beetje. I.p.v. "hee handig te horen dat zo iets bestaat, ken 't nog niet" is het meer "ik ken het niet, dus het bestaat niet" 8o)

Groet!
 
Nou, laten we het er dan eens over zijn dat die illustratie mogelijk/wellicht/misschien niet het correcte voorbeeld is
(da's alleen te beoordelen aan iemand die zo'n ding in handen heeft, en dat hebben we momenteel hier geen van allen).
Ik vind het anders vrij duidelijk met deze tekeningen, documentatie van precision potmeters waar ook naar gelinkt wordt vanaf de product pagina en een klein beetje googlen.
 
Ze bestaan zeker, je moet er wel goed achter zoeken. Bijna alles wat je bij de bekende elektronicashops kan kopen is bedoeld om op 10draais potmeters te zetten en heeft zelf geen reductie. Deze reeks bv wel, daarmee maak je van een gewone pot een precisiepot (of mechanische toepassing, want anders is een precisiepot goedkoper...)

 
Zoals op de synthi en deze van AS:RS-95N Oscillator

Of de as van de pot nou 10x rondgaat of 1x met een 1:10 versnellingsbak maakt uieindelijk niet zoveel uit. Het wasknijperexperiment zal uitwijzen of vervanging de moeite waard is

Ik kan al wel zeggen dat een nog nauwkeuriger instelling dan met de mijn knijper nu al lukt geen meerwaarde heeft omdat dat voor de output van de module niet meer uitmaakt. Ik hou het dus maar bij de knijper: If it aint broke don't fix it!
 
Back
Top