Dorian Urac
Cozy stay-at-home rock star
Geen idee of er überhaupt forumleden zijn die net als ik lyrics schrijven bij hun muziek en dit inzingen (dus het zou hier wel eens heel stil kunnen blijven
Maar zo ja, dan is het misschien leuk om wat tips uit te wisselen.
Ikzelf heb er een HAAT-LIEFDE verhouding mee. Een song begint bij mij altijd met een melodie en wat akkoorden op een gitaar (heel soms toetsen). Ik neem de basis daarvan op met een eenmalig ingezongen lulkoek tekst in een soort nep-Engels. Het zijn woorden die tijdens de opname per direct spontaan in me opkomen, gebaseerd op klanken, melodie en ritme, niet op inhoud of context. Meestal betekenen de woorden niks. Je krijgt dan rare zinnen als:
The time has come to wake it in the fields
of
Wonder of the secret flies I may
Totale lulkoek dus. Ik bouw de rest van de song op rondom die basis en mix het af.
Voor zover de LIEFDE
Vervolgens komt de HAAT om ook maar iets met zang of lyrics te gaan doen, en blijft het weken of zelf jaren liggen. Intussen bouw ik tientallen andere songs op dezelfde manier. Allemaal met van die onzin teksten.
Als een song me na weken of maanden nog steeds bekoort, dan ga ik op zoek naar een onderwerp om over te zingen, met zinnen die qua ritme en klank samenvallen met de onzin-tekst. Soms zitten er al pareltjes in de onzin-tekst, zoals laatst bijvoorbeeld de frase “I’m truly sorry’. Dan komt er een tekst omheen die gaat over spijt hebben.
Dat schrijven is voor mij tijdrovend, want in de basis is er aversie. Ik heb niks inhoudelijks te melden wat anderen niet al gemeld hebben en heb het eigenlijk niet zo op songteksten. Als je het vergelijkt met proza (romans/essays/journalistiek), dan zijn songteksten te beperkt om met een onderwerp de diepte in te gaan (want je zit met de tijdsduur en het moet in een melodie passen). (Het enige pluspunt is wellicht dat je die paar zinnen kracht bij kan zetten met emotie in de muziek). Maar goed, uiteindelijk is er dus een tekst. Die zing ik vervolgens 20 x in en de beste frases belanden in de eindmix.
Ben benieuwd hoe anderen dit doen en of we tips kunnen uitwisselen.
Maar zo ja, dan is het misschien leuk om wat tips uit te wisselen.
Ikzelf heb er een HAAT-LIEFDE verhouding mee. Een song begint bij mij altijd met een melodie en wat akkoorden op een gitaar (heel soms toetsen). Ik neem de basis daarvan op met een eenmalig ingezongen lulkoek tekst in een soort nep-Engels. Het zijn woorden die tijdens de opname per direct spontaan in me opkomen, gebaseerd op klanken, melodie en ritme, niet op inhoud of context. Meestal betekenen de woorden niks. Je krijgt dan rare zinnen als:
The time has come to wake it in the fields
of
Wonder of the secret flies I may
Totale lulkoek dus. Ik bouw de rest van de song op rondom die basis en mix het af.
Voor zover de LIEFDE
Vervolgens komt de HAAT om ook maar iets met zang of lyrics te gaan doen, en blijft het weken of zelf jaren liggen. Intussen bouw ik tientallen andere songs op dezelfde manier. Allemaal met van die onzin teksten.
Als een song me na weken of maanden nog steeds bekoort, dan ga ik op zoek naar een onderwerp om over te zingen, met zinnen die qua ritme en klank samenvallen met de onzin-tekst. Soms zitten er al pareltjes in de onzin-tekst, zoals laatst bijvoorbeeld de frase “I’m truly sorry’. Dan komt er een tekst omheen die gaat over spijt hebben.
Dat schrijven is voor mij tijdrovend, want in de basis is er aversie. Ik heb niks inhoudelijks te melden wat anderen niet al gemeld hebben en heb het eigenlijk niet zo op songteksten. Als je het vergelijkt met proza (romans/essays/journalistiek), dan zijn songteksten te beperkt om met een onderwerp de diepte in te gaan (want je zit met de tijdsduur en het moet in een melodie passen). (Het enige pluspunt is wellicht dat je die paar zinnen kracht bij kan zetten met emotie in de muziek). Maar goed, uiteindelijk is er dus een tekst. Die zing ik vervolgens 20 x in en de beste frases belanden in de eindmix.
Ben benieuwd hoe anderen dit doen en of we tips kunnen uitwisselen.