Yamaha FGDP-50 en FGDP-30

Lid sinds
12 oktober 2016
Berichten
6.359
Al eerder genoemd op het forum, even een draadje voor deze nieuwe drumdoosjes van Yamaha.

Meer info over de FGDP-50, waarschijnlijk de meest interessante van deze twee:



Filmpjes, de tweede is een beetje kazig, maar het is dan ook van Gearfacts.








En eentje met "eigen" geluiden:




MIDI via Micro-USB, tja. :erm:
 
Ik vind ze leuk, maar USB-MIDI :r

Ja...

Iets anders, ik vraag me af of je ingespeelde patterns kunt bewaren. Ik heb dat nog niet gevonden. Wel kun je wegschrijven naar audio, maar je wil de patterns zelf toch op een later moment elders kunnen bewerken.
 
Schijnt dat vingerdrummer flink wat oefening vergt.

Dat vind ik eigenlijk niet echt een verrassing.
Ik vind het er in de diverse demo's ook niet direct gemakkelijk uitzien.
Bij dit wil ik daar de energie en tijd wel insteken denk ik.
 
vinger drummen kan op van alles maar waar ik het meest tegen aanloop is dat pads niet gevoelig genoeg zijn,
Bij deze doosje lijken die wel zo gevoelig dat je heel zacht dingen kan aantikken.

Denk dat iets als vingerdrummen hetzelfde is als drummen en als je het goed oefent gaat je gevoel voor ritme er echt op vooruit.

Daarnaast kun je dan ook beats met gevoel inspelen in je daw.

Handgemaakte muziek yeah!

Dit ding lijkt me prima om op te oefenen of bv in een live sessie met een looper en instrumenten.
 
Ik heb de sprong gewaagd en gisteren werd mijn FGDP-50 bezorgd.

Zoals verwacht is vingerdrummen niet eenvoudig, maar na enig oefenen lukte het me wel een basisbeat te drummen.
De klank valt niet tegen, maar daar was het mij niet primair om te doen.
Er zit een soort van TR-808 kit in, maar daar ben ik niet van onder de indruk.
Als MIDI controller op mijn Fantom functioneert hij prima en ik verwacht geen problemen met andere combinaties (o.a. TR-8S)

Ik heb weinig ervaring met het drummen met de vingers, maar ik vind de pad layout wel heel prettig.
Ik moet nog feeling kweken, maar het lijkt allemaal wat natuurlijker aan te voelen als bij de 4x4 layout.
Over de gevoeligheid van de pads zijn de meningen verdeeld, maar ik vind die prima.

Zoals altijd valt er weer veel te ontdekken, maar mijn eerste indruk is zeker positief.
Blij dat ik hem heb aangeschaft!
 
Ik had vroeger de Yamaha DD10, een langwerpige doos met stereo speakers en 8 pads waarmee je met de vingers kon drummen, herinner me dat er vier maal acht geluiden in zaten.

Wat is de prijs van deze vingerdrums?
 
Thomann prijzen:

FGPD-30: € 192,-
FGDP-50: € 322,-

Ik heb blijkbaar geluk gehad, want bij Bax heb ik er eergisteren € 279,- voor betaald terwijl hij nu voor € 338,- van de hand gaat.
 
Wat is de prijs van deze vingerdrums?

Er staat nu hier op het forum een FGDP-30 te koop voor zo'n 70% van de nieuwprijs, mocht je interesse hebben. Maar de 50 lijkt me een stuk interessanter, eigenlijk.


vraag me af of je ingespeelde patterns kunt bewaren. Ik heb dat nog niet gevonden. Wel kun je wegschrijven naar audio, maar je wil de patterns zelf toch op een later moment elders kunnen bewerken.

Hebben gebruikers inmiddels al ontdekt of dit mogelijk is?
 
Hebben gebruikers inmiddels al ontdekt of dit mogelijk is?

Voor zover ik weet niet! Er zit geen sequencer in.
Dat was één van mijn zorgen toen ik de overweging maakte.
Uiteindelijk oordeelde ik dat dat weliswaar jammer is, maar geen dealbreaker voor mij.

Met een USB stick kun je inderdaad heel gemakkelijk audio opnamen maken, maar voor MIDI ben je aangewezen op externe apparatuur.
Ik heb hem geprobeerd in combinatie met mijn Fantom en dat werkte prima. Het is jammer dat er geen din MIDI op zit, maar in het geval van de Fantom kan ik hem met de meegeleverde USB kabel verbinden en zoals gezegd werkt dat prima.
Een beetje suf is wel dat ze gekozen hebben voor een micro USB aansluiting i.p.v. USB-C.

Het is jammer dat je je patronen alleen als audio kunt opnemen, maar aangezien ik hem voornamelijk in mijn studio ga gebruiken is dat dus voor mij persoonlijk niet zo'n probleem.
Die enkele keer dat ik er mobiel iets mee maak dat zo briljant is, is het later naspelen/programmeren niet zo'n ramp. ;)

Een ander ding dat vervelend is, is dat de handleiding vooralsnog alleen in html formaat wordt aangeboden.
Elders heb ik gelukkig wel een PDF versie kunnen vinden, maar ik vind het wel een vervelende ontwikkeling.

Van de ingebouwde speaker had ik weinig verwachtingen, maar die verraste mij toch aangenaam.
Goed, met de koptelefoon klinkt alles een stuk beter, maar voor sessies is die speaker helemaal niet onbruikbaar.

Vandaag wil ik me wat meer verdiepen in de diverse modi en de mogelijkheden van de RGB pads.
Ik heb tot nu eigenlijk alleen maar op gevoel wat zitten pielen en daarmee lukte het mij gemakkelijk om een opname te maken, maar er kan veel meer.
Het kunnen laden van samples alleen al maakt dat ik deze verkoos boven de FGDP-30.
Eens kijken of ik er een fatsoenlijker 808 en een Minipops in kan krijgen.
 
Uiteindelijk oordeelde ik dat dat weliswaar jammer is, maar geen dealbreaker voor mij.

Voor mij wel, denk ik. Stand-alone gebruiken en de patterns kunnen opnemen, beetje verbazingwekkend dat het niet kan.
 
beetje verbazingwekkend dat het niet kan.

Tja, ik weet het niet.
Ze zetten hem weg als performance instrument en in dat opzicht snap ik de keuze wel.
Dat is voor mij misschien ook wel een deel van de aantrekkingskracht. Ik moet me er echt mee oefenen om me erin te bekwamen en op het moment is het leren van een nieuwe vaardigheid een welkome afwisseling.
 
Back
Top