hoe live compressie doen mfb tanzbar 1 i.c.m. elektron analog four?

jdDD

Ouwe rot
Lid sinds
21 november 2018
Berichten
592
Hallo :kroon:

Ik combineer een MFB Tanzbär 1 met een Elektron Analog Four MK2. Gewoon aansluiten op een hardware-mixertje en live spelen. Op zich leuk maar ik merk dat er veel geluid overlapt en er dus nood is aan live compressie en eventueel EQ.;{


2 mogelijkheden: hardware- of softwarematig:

hardware:
graag zou ik alles met hardware doen maar ik denk dat compressie en/of EQ'ing op die manier niet handig is ivm constant manueel instellen van de parameters?
iemand ervaring hiermee?


software:
ik zou via Ableton Live 11 en een geluidskaart live wat compressie en eventueel EQ doen.
Werkt dit goed?
iemand ervaring hiermee?


Of hoe lossen hardware-live-artiesten dit op ivm compressie en EQ?:beard:

Bedankt! :halleluja
 
Bij hardware is het raadzaam om de microfoon NIET meer voorversterking te geven dan nodig want als deze te gevoelig wordt dan gaat het rondzingen.
En zeker met het gebruik van een compressor want op het moment dat er geen geluid is gaat de versterking steeds verder / harder openstaan / werken. Dan blijft het `piepen` hoe men ook aan de knoppen draait.
Zorg dat je echt in de microfoon moet brullen zodat er aan de andere kant bij de luidsprekers geluid uit komt.
Die eindversterker mag gerust wat harder gezet worden. Bij alle mogelijke zaaltjes zijn er mensen die het nooit leren helaas.
Muziek en stem samen in de compressor voor een gelijkmatig geluid. Dat werkt goed.
 
Met side chain compressie op je A4 met een low-pass ge-EQ'd signaal van je Tanzbarbar kom je al een end. Bij elke bass kick wordt het laag van de A4 wat onderdrukt.
 
Endorphin.es maakt hiervoor de Golden Master eurorack module en binnenkort ook als fx pedaal.
Als je 3.2 k wilt uitgeven dan is er dat instant mastering ding gemaakt met Stimming en DOCtron. 😅😉

Als je live gaat met hardware zou ik geen computer gebruiken als eindeffect. Toch weer extra kans op gedoe.
 
Met side chain compressie op je A4 met een low-pass ge-EQ'd signaal van je Tanzbarbar kom je al een end. Bij elke bass kick wordt het laag van de A4 wat onderdrukt.

Zou je dat via software of hardware doen?
 
Hoe doen de meeste mensen onder jullie die live met drumpc's en/of synth's setjes doen de EQ, compressie, etc zodat geluiden elkaar niet teveel overlappen?
 
Laatst gewijzigd:
Hoe doen de meeste mensen onder jullie die live met synth's en drumpc's setjes doen? Hoe doen jullie de EQ, compressie, etc zodat geluiden elkaar niet teveel overlappen?

Mijn ervaring is dat als ik teveel moet corrigeren met eq en andere processing het nooit echt heel veel beter gaat worden. Dus in de basis zou ik ervoor zorgen dat elk geluidje zijn plek in de mix krijgt. Dit is gelijk ook het meest eenvoudig want dan hoef je daarna alleen maar kleine correcties uit te voeren in je daw met standaard plugins.

Een mixertje met goede eq kan wel helpen. Dat maakt het voor mij in ieder geval meer tastbaarder om ook naar smaak al direct iets aan te passen. Voor een kleine setup is een soudcraft signature mtk12 echt een leuk ding.
 
Die kicks op de Tanzbär zijn diep; veel laag. Een fixed 30Hz HP filter kan dat oplossen/verlichten, ik gebruik de Shakmat HiPass (Eurorack module) hier wel eens voor, maar in een DAW omgeving is dat makkelijker te doen. Die A4 geeft waarschijnlijk ook super veel laag, ik gebruik graag een BP filter ipv een LP filter in zulke situaties, om hem een plek te geven in de mix zoals min of meer al geopperd werd.
Compressie lijkt mij niet de juiste oplossing omdat je dan dreigt ongewenste frequencies te versterken.
 
Endorphin.es maakt hiervoor de Golden Master eurorack module en binnenkort ook als fx pedaal.
Als je 3.2 k wilt uitgeven dan is er dat instant mastering ding gemaakt met Stimming en DOCtron. 😅😉

Als je live gaat met hardware zou ik geen computer gebruiken als eindeffect. Toch weer extra kans op gedoe.
Als ik even mag aanhaken over die DOCtron, ik kwam via fb van het 1 op het ander. Nou heb ik best met mooie gear mogen spelen maar dat ding met Stimming z’n naam is toch niet helemaal koosjer?

Carbon? Echt totaal niet relevant voor zo’n kleine unit maar onwijs duur.

Heeft iemand zo’n ding hier? Ik sta een beetje versteld dat dit als DE oplossing gemarket wordt.

Maar misschien beter in een on topic draad als daar animo voor is?
 
...Sidechaining lijkt me het aller beste. Alhoewel me dat nog niet echt gelukt ik vanwege rare grafieken die niet aan te passen zijn voor mij. Soms `blust` de achtegrond helemaal uit of te veel, allemaal timings kwesties.
...Met dubbele compressie heb ik het meeste succes. De ene keer compressie op de stem en dan koptelefoon op tegen het rondzingen.
De allergoedkoopste koptelefoontjes zijn nog het beste want die gaan niet rondzingen omdat ze tamelijk klein zijn. En vermoedelijk weinig dynamiek hebben.
En daardoor niet getriggerd worden om te gaan rondzingen.
De muziek samen met het stemgeluid weer door een compessor halen. (tweede keer) En de muziek bijna extreem zacht zetten want de muziek al staat die toch zacht staat wordt omhooggetild door de compressor op het uiteindelijk normale niveau. Als het stemgeluid overheerst ten opzichte van de muziek is dat ook het enige wat goed te horen is.
En het is ook niet te hard omdat het uiterste volume gelimited (=compressed) is. Het is de beste manier om verstaanbaar te blijven. Anders `verzuipt` de stem in de overheersende. muziek. Met twee Roland-s 404 krijg ik het voor elkaar omdat die propvol met soorten geluidseffecten zitten. (Alhoewel ik meestal dan alleen effect nr12 als compressor gebruik.) Ook nog stereo. Experimenteer ze . .
 
Als ik even mag aanhaken over die DOCtron, ik kwam via fb van het 1 op het ander. Nou heb ik best met mooie gear mogen spelen maar dat ding met Stimming z’n naam is toch niet helemaal koosjer?

Carbon? Echt totaal niet relevant voor zo’n kleine unit maar onwijs duur.

Heeft iemand zo’n ding hier? Ik sta een beetje versteld dat dit als DE oplossing gemarket wordt.

Maar misschien beter in een on topic draad als daar animo voor is?
Is natuurlijk standaard als iets heel duur is dat je dan sceptisch word.

Maar de OP praat over 1 synth en een drum-machine.
Eq is natuurlijk een basic iets dat een mixer ook kan.
Dus een eventuele compresser erbij zou kunnen.
Speel je in clubs? dan is het wellicht belangrijk.

Maar ik zie niet in waarom dat zo belangrijk zou zijn als je met 2 apparaten thuis werkt.
EQ is een krachtig iets en zou daar op focusen.
En als ze teveel overlappen gaat het dan alleen om de kick icm met sub/bas ?
Nou ja dan zou ik wel 3500 euries neerleggen voor dat doosje. :)
 
Nou tis meer dat ik onlangs een hele goede mastering preset van ene Dave mech heb gedownload voor m’n AH mk2. Heel inspirerend. Ik heb de Doctron al eerder voorbij zien komen. Maar het voelt niet ok. Als je full laminaat Carbon gaat gebruiken dan maak je een case van 15x15x6 buiten proportioneel duur. Zover ik begrijp is het een bij elkaar gezocht circuit api2500, britisch Eq. Waarom zo boutique en toch via Thomann verkopen? Waarom geen 3mm staal kastje zoals RNC.
 
...Sidechaining lijkt me het aller beste. Alhoewel me dat nog niet echt gelukt ik vanwege rare grafieken die niet aan te passen zijn voor mij. Soms `blust` de achtegrond helemaal uit of te veel, allemaal timings kwesties.
...Met dubbele compressie heb ik het meeste succes. De ene keer compressie op de stem en dan koptelefoon op tegen het rondzingen.
De allergoedkoopste koptelefoontjes zijn nog het beste want die gaan niet rondzingen omdat ze tamelijk klein zijn. En vermoedelijk weinig dynamiek hebben.
En daardoor niet getriggerd worden om te gaan rondzingen.
De muziek samen met het stemgeluid weer door een compessor halen. (tweede keer) En de muziek bijna extreem zacht zetten want de muziek al staat die toch zacht staat wordt omhooggetild door de compressor op het uiteindelijk normale niveau. Als het stemgeluid overheerst ten opzichte van de muziek is dat ook het enige wat goed te horen is.
En het is ook niet te hard omdat het uiterste volume gelimited (=compressed) is. Het is de beste manier om verstaanbaar te blijven. Anders `verzuipt` de stem in de overheersende. muziek. Met twee Roland-s 404 krijg ik het voor elkaar omdat die propvol met soorten geluidseffecten zitten. (Alhoewel ik meestal dan alleen effect nr12 als compressor gebruik.) Ook nog stereo. Experimenteer ze . .

Hier heb ik een kort filmpje waarbij de spraak de muziek op een redelijk goede manier wegduwd.
Zoals ik hier boven heb beschreven.
De uitgesproken tekst is zelfs zo goed verstaanbaar dat YouTube de tekst verstaat en automatisch omzet in geschreven ondertitelings tekst die precies klopt. De verstaanbaarheid is dus heel goed. En op het moment dat ik niets zeg komt automatisch de muziek naar boven.
Voor zang zou het dus ook goed gebruikt kunnen worden. En met wat muziek maakt de totale presentatie minder saai.

 
Back
Top