Hardware vintage midi patch loader gezocht, iemand merk/type?

Takegawa

Ouwe rot
Lid sinds
14 februari 2015
Berichten
1.007
Ik stuitte een tijdje terug op een hardware midi patch loader. Ofwel: je kon via sysex patches transmitten vanuit de patch loader naar een ander midi-apparaat. De patches waren dus opgeslagen op het apparaat en je kon sysex banken vanuit het apparaat verzenden, heel fijn leek me. Vervolgens was ik de link kwijt en nu Google ik me suf maar vind niet meer terug hoe dit ding heette, laat staan welk merk het was. M'n brakke geheugen zegt Yamaha, maar toch vang ik bod. Gaat er bij iemand een lichtje branden?! ...dan hoor ik dit graag :)

Mooie zondag! Gilles
 
Ik kan je niet helpen met dat specifieke apparaat.

Wel de onderstaande suggestie (die je zonder twijfel zelf ook al had overwogen): een hardware SMF player waar die sysex in een .mid-file wordt gezet.

"Since SMF files can store any and all types of MIDI messages, including System Exclusive messages, they may be used to store/load data by all kinds of MIDI software, such as a Patch Editor that wants to save some System Exclusive messages it received from a MIDI module. (The "timestamp" for each message may be irrelevant to such a Patch Editor. But it's easily ignored for programs that don't really need it)."

(MIDI File Format)

Maar dat verlegt de vraag naar welke handige SMF-player dat dan moet zijn. Een ouderwetse player met daarin de floppy-drive vervangen door een Gotek. Of wellicht iets moderners met Arduino, maar daar niet zo'n bekendheid mee (maar daar zelf ook wel interesse in).
 
Korg had er ééntje voor bepaalde modellen;

Had Casio in die tijd ook niet iets dergelijks?
 

Attachments

  • Korg-mex8000.jpg
    Korg-mex8000.jpg
    56,3 KB · Bekeken: 76
Dit soort hardware is vrij nutteloos, groot en komt uit een tijd dat hardeschijven nog heel duur waren.
Je kan dit bv ook met je mobiel doe. usb otg kabel en een midi apparaat eraan.
Of via een computer.



Mijn Electra One kan het ook. Dan krijg je per tempate heel veel snapshots die je kunt opslaan.
 
Das nog zo gek nog niet als je er dan een gotek floppy emulator in zet.
Die midifilers waar ik aan dacht zijn een heel rack unit groot.
 
Dit soort hardware is vrij nutteloos, groot en komt uit een tijd dat hardeschijven nog heel duur waren.
Je kan dit bv ook met je mobiel doe. usb otg kabel en een midi apparaat eraan.
Of via een computer.



Mijn Electra One kan het ook. Dan krijg je per tempate heel veel snapshots die je kunt opslaan.
Alles qua hardwarematig vintage is tamelijk nutteloos momenteel. Als je er over nadenkt; het merendeel van alles wat we doen is sowieso vrij nutteloos. Gelukkig is 'leuk' vaak toch zeer aangenaam verenigbaar met nutteloos :)
 
Ha leuk, een MDF3. Ik heb hier nog iets dat er sterk op lijkt, een MDR3. Zelfde principe, alleen is de functionaliteit beperkt tot Yamaha Electones (= elektronische orgels)

Werkt als een cassetterecorder, maar neemt data op in plaats van geluiden (op floppy!). Niet alleen de noten die je speelt, maar ook geselecteerde voices en ritmes, de posities van het expressiepedaal, voetschakelaar en de kniehendel (glide effect), om precies de data te reproduceren van wat en hoe je speelt. Misschien werkt het ding ook wel als ik 'm gewoon aan een synth hang en op het juiste midi kanaal uitstuur...
Uit mijn hoofd destijds iets van 1200 gulden :-)
 

Attachments

  • IMG_20230305_192215.jpg
    IMG_20230305_192215.jpg
    110,3 KB · Bekeken: 81
Alles qua hardwarematig vintage is tamelijk nutteloos momenteel. Als je er over nadenkt; het merendeel van alles wat we doen is sowieso vrij nutteloos. Gelukkig is 'leuk' vaak toch zeer aangenaam verenigbaar met nutteloos :)

ja idd goed punt. :)
 
Yamaha MDF3 of iets dergelijks? Werkt wel met floppy.
FWIW, qua 'iets dergelijks' zou bijv ook de Roland SB-55 "Sound Brush" kunnen fungeren (half rack size). En die heeft ook een draadloze remote.
En kennelijk kan er een Gotek floppy emulator in.
 
Laatst gewijzigd:

Vergelijkbare discussies

Back
Top