Sampler floppy's overzetten naar Mac

Takegawa

Ouwe rot
Lid sinds
14 februari 2015
Berichten
1.006
Ik heb hier honderden floppy's voor Akai S900/S950, Roland S550, Ensoniq EPS16+, Korg DSM-1 etc.Nu heb ik in al die machines floppy emulators zitten. Ik zou nu graag die floppy's inlezen op m'n Macbook (OSX High Sierra) en heb hier een plug and play USB Floppy reader van Freecom. Nu lukt het me niet 1 van die floppy's te lezen. Ik weet nu even niet of dit aan de floppies ligt (lijkt me nochtans sterk dat ze alle 800 defect zijn), aan de reader (drive lijkt te werken) of dat ik voor High Sierra gewoon toch geen plug and play drive kan gebruiken?

Weet iemand hoe verder? :)
 
Voor zover ik heb begrepen (maar altijd alleen met Windows gewerkt) is dat USB floppy drives niet werken. Ik geloof omdat de firmware op die drives slechts een bepaalde formattering ondersteunen en niet de “vreemdere” van samplers e.d.. Ik heb voor het inlezen van mijn floppies behalve specifieke software ook een inbouw floppy moeten gebruiken, dat werkte wel.
 
Voor zover ik heb begrepen (maar altijd alleen met Windows gewerkt) is dat USB floppy drives niet werken. Ik geloof omdat de firmware op die drives slechts een bepaalde formattering ondersteunen en niet de “vreemdere” van samplers e.d.. Ik heb voor het inlezen van mijn floppies behalve specifieke software ook een inbouw floppy moeten gebruiken, dat werkte wel.
aah kak... voor zoiets was ik al bang... welke software gebruik je voor Windows?
 
Omniflop. Ik heb hier nog een stuk van dat proces (exclusief vloeken) gedeeld. Mocht je er niet uit komen dan laat maar weten, dan zou je tzt mijn PC wel ff kunnen lenen.
 
Omniflop. Ik heb hier nog een stuk van dat proces (exclusief vloeken) gedeeld. Mocht je er niet uit komen dan laat maar weten, dan zou je tzt mijn PC wel ff kunnen lenen.
Dat is echt super sympathiek! :D Ik ga wel weer even stoeien eerst... thanks!
 
Welke model van macbook?
Heef de usb wel genoeg stroom?

In welk formaat zijn de floppys geformateerd?
 
Mac ziet die floppies niet tenzij je een OS uit 19Flintstone draait.

Ik heb destijds via hotswapping m’n sp1200 files van mn floppies getrokken. Maar dan moet je ze wel heeeeeeeel graag willen want is belachelijk veel werk.
 
Welke model van macbook?
Heef de usb wel genoeg stroom?

In welk formaat zijn de floppys geformateerd?
Hi Kenneth,

Macbook pro 2012 2,6 GHz Intel Core i7
USB is van m'n cinemadisplay dus die moet krachtig genoeg zijn
Die floppy's zijn voor de genoemde samplers, ik heb geen idee hoe ik kan achterhalen hoe deze geformatteerd zijn.
 
Die zijn geformatteerd in standaard mpc format. Een hele oude Mac/ windows bak kan deze wel lezen.
Die voor zijn Roland S550, Ensoniq EPS16+, Korg DSM-1 zijn zeker niet in dat format. En een oude PC hebben is niet voldoende. Als je met Omniflop aan de slag wil heb je ook een interne FDD nodig, geen USB zoals TS heeft. Zie de uitleg van OmniFlop. Met die archaïsche samplers is het toch wat lastiger dan gewoon floppy in een PC steken en gaan. Een Mac heb ik nooit gehad, dus misschien dat dat daar wel mee kan. Maar ik denk dat je ook daar een interne FDD nodig hebt omdat de beperking in de firmware van de USB FDD zit.
 
Ik geloof dat ik maar even die originele floppy drives terug ga bouwen in m'n samplers en dan een scsi2SD switcher ertussen maak ofzo... hier moet ik even over nadenken hoor :) Dank voor jullie hulp!
 
Back
Top