Verdraaide muziek?

Beetje uit de richting misschien maar dan weten wel waarom de basgitaar uitgevonden is. Ik krijg al pijn in m'n rug ik er naar kijk.


Als die man nog jaren zo speelt, lopen we terug op handen en voeten. Straffer nog: dat zou effectief beter zijn voor de homo sapiens sapiens! De homo erectus was het begin van het verderf.

Leuk stukje wel, en, helemaal 'on topic'!
 
Soms ligt bij klassieke pianomuziek de melodische nadruk bij de linkerhand terwijl de rechterhand meer begeleidend is.
Een mooi voorbeeld hiervan vind ik Chopin's Etude Op. 25 No. 11, waarbij de bas eigenlijk een simpele melodie vormt en daarboven een wervelwind aan noten wordt gespeeld.
Deze gast ramt de linkerhand er ook écht goed uit.

 
Bestaat er muziek waarbij de bas de melodie speelt en de andere instrumenten (met hogere tonen) de begeleiding? En zo nee - waarom niet?

Ik zat nog even na te denken over deze vraag of de bas ook wel de melodie doet en bijv de rechterhand op de keyboard/piano de baspartij speelt maar eigenlijk is het wel logisch ook natuurlijk dat de lagere partij de bas doet en niet de melodie.
De ritmepartij is van nature dat wat gebeurt in de lagere registers en die voel je ook in je lijf, die lagere noten dringen diep door en daarom dansen de mensen er op terwijl de hogere noten niet je lichaam doordringen en dus automatisch meestal niet voor de ritme/bas partij in aanmerking komt, de hogere noten lenen zich gewoon meer voor zang/melodie, da's het meest natuurlijke.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat je bijv twee basgitaristen hebt dat de een de baspartij speelt en de andere speelt dan de melodie, dat zou wel kunnen natuurlijk maar er is een soort van natuurlijke ordening in deze.
 
Ik weet niet of dat zo is (en of dat al langs is geweest) maar duurt het ook langer voordat de toonhoogte van een lage toon kan worden herkent? Zo ja - dan is de bas van nature beter geschikt voor het tragere werk (waar dan ook makkelijker op is te dansen).
 
Ik weet niet of dat zo is (en of dat al langs is geweest) maar duurt het ook langer voordat de toonhoogte van een lage toon kan worden herkent? Zo ja - dan is de bas van nature beter geschikt voor het tragere werk (waar dan ook makkelijker op is te dansen).
Relatief: is inderdaad zo in principe, wegens de grotere lambda (langere golflengte) - dat ook de reden dat bijv die MIDI gitaar elementen (Roland GK-etc) meer tijd nodig heben om lagere noten naar MIDI-info om te zetten. (De bekende workaround is om een octaaf of wat hoger te spelen en dan de gegenereerde MIDI-noten weer naar beneden te transponeren.)

Of het ook absoluut er getalsmatig dusdanig toe doet bij (dans-)mensen etc weet ik niet, hier lijkt me niet de beperking te liggen.
Wellicht dat bij dans-mensen er echter wel sprake is van een vertraging in de perceptie... wegens andere genuttigde factoren... :D
 
Back
Top