Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 14 december 2001, 08:56   #1
JohnnyBusca
rocket scientist
Beheerder

JohnnyBusca's schermafbeelding

Ik hoorde van CraZ iets over dat de RS7000 moet laden als je van sequence wisselt en dat ie dan hakkelt. Is dat zo? Zo ja, dan is ie live bijna niet bruikbaar, toch?

JohnnyBusca (TonyBlack) AKA JanVerbrugge (Piet Rutten Bowling team) AKA Jacques ClairEsprit (BonBon) AKA de Modular Pimp AKA The Chaotic Architect
http://www.tonyblack.org - Vereenigde Synthologische Compagnie der Lage Landen
Gear List: SH-101, TB-303, TR-606, TR-606 (Analogue Solutions Mod), TR-707, TR-727, TR-909, MC-303, MPC2000xl, AX-73, SIDstation, Mobius, 1402 VLZ, 1604 VLZ PRO, 3x A-100+DL+PAIA+EFM+ Voxglitch+ASo+planB, Voice Modular System, Pocketcontroller, SDS-800, SDE, DSM-200, Cyclone, MSQ-700, VL-one, Virtualizer, DR-110, MFB-synth, Maximizer, DS-1, DR-55, 2x Böhm Soundlab, Digital Drums, 2x Formant, Casio Triggersticks, Magnus Electric Air Organ, AD202, Draakdoos, computer, delta1010, x0xb0x en Scom4
Onderweg:void "Your equipment list is as pathetic as your opinion"
JohnnyBusca is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2001, 09:13   #2
Transistor
Insomniac

Transistor's schermafbeelding

Bijna niet?!

Roland: TB-303, TR-606 Access: Virus B Korg: MS-20 Waldorf: MicroWaveXT Pearl: Syncussion SY-1Akai: MPC2500, MFC42 filter Modular: in oneindige aanbouw Yamaha: SY-77 Mackie: 32-8 bus monitors: Tannoy Reveal
Transistor is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2001, 09:25   #3
CraZ
..
Beheerder

Uitvoerig..
Ik heb er nog veel over nagedacht. Nolet was afgelopen zaterdag op bezoek hier in 't zuiden.. mét RS7000 welteverstaan. Eerlijk toegeven: ik was onder de indruk !

Een week later heb ik mijn gedachten wat beter op een rij staan.. en natuurlijk heb ik het er uitvoerig over gehad met allerlei volk. Mijn persoonlijke conclusie is deze:

Petje af voor Yamaha. Dit is de ultieme groovebox. Lekker directe interface (heel goed van de Roland MC serie afgekeken), hele toffe sampler, vette interne sounds, fijne effecten. Ongelofelijk hoe snel je een goede basis voor een nummer hebt opgezet.. en heel fijn dat je er realtime vrolijk op los kunt tweaken. Als je (nog) niet zoveel apparatuur hebt, 16 tracks genoeg vindt.. en loops als basis voor je nummers gebruikt, dan kon dit best wel eens de perfecte bak zijn voor je...

Maar helaas, het IS een groovebox. Heel leuk om nummers mee te bouwen.. maar (voor ons in ieder geval) niet interessant om écht te dienen als vervanger van MPC + S3000XL (ondanks de effecten en de recycle-achtige loop slice/remix functies). De sequencer is erg 'groovebox'-achtig, en dat is jammer.. want als centrum van je setup héb je gewoon een top-sequencer nodig (de limiet van 16 tracks is trouwens een regelrechte blunder).
CraZ is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2001, 09:40   #4
olafmol
[EXPANSIONS]

olafmol's schermafbeelding

dikke vette quote:"Maar helaas, het IS een groovebox. Heel leuk om nummers mee te bouwen.. maar (voor ons in ieder geval) niet interessant om écht te dienen als vervanger van MPC + S3000XL (ondanks de effecten en de recycle-achtige loop slice/remix functies). De sequencer is erg 'groovebox'-achtig, en dat is jammer.. want als centrum van je setup héb je gewoon een top-sequencer nodig (de limiet van 16 tracks is trouwens een regelrechte blunder)."

wat bedoel je precies met "groovebox"? da's toch gewoon een marketingterm! ik snap niet waarom iedereen daar zo op focussed.....ik heb zelf een RM1x en die sequencer kan alles wat ik nodig heb....16 tracks kan voor sommigen inderdaad wat aan de minimale kant zijn, 1 midi out ook..kan ik me voorstellen...voor mij meestal niet....ik kan met grid-record a la TR mijn drums enzo opnemen, ik kan met step-record werken, realtime overdub/replace gebruiken......ik kan met patterns werken, of lineair (song mode).....groovegrid gebruiken om in realtime midi informatie te veranderen (bv timing, pitch ofset etc.) .... alles werkt superstrak en supertight.....nog nooit een crash gehad....

ben dus benieuwd wat jij precies mist in de RS7000 (de sequencer is overigens ongeveer hetzelfde als die in de RM1x) ..

een ander ding: als je veel effecten en patch-veranderingen hebt tussen verschillende songs dan zit er een kleine vertraging in (da's dus niet tussen verschillende sections en patterns in 1 song) .....maar dat is niet anders als bij de meeste synths/samplers als je van multitimbrale setup verandert....ken weinig bakken die dat soepel in 0ms doen......

verder vraag ik me ook af waarom het erg is als er een kleine pauze is tussen 2 verschillende nummers? iedereen valt daar altijd zo over, maar tering, je bent toch geen DJ? Je bent een artiest! een performer! je maakt liedjes daar op het podium! geef het publiek de tijd om hun waardering of afkeur duidelijk te maken
de beste live acts die ik heb gezien (dopplereffect, I-F, legowelt, daftpunk) namen allemaal lekker de tijd om van nummer te wisselen...dat geeft je ook het gevoel dat je naar een echte performance staat/danst te kijken, ipv van een soort veredelde DJ..

Olaf
olafmol is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2001, 09:55   #5
JohnnyBusca
rocket scientist
Beheerder

Een (techno) dj laat vaak soortgelijke nummers in elkaar overlopen. Dit moet je als liveset (vind ik) niet doen. Daardoor wordt het 1 lang nummer van een uur en is het hetzelfde voor het publiek als een DJ.
Wij streven erna om toch meer nummer gewijs te werken. Natuurlijk lopen deze ook in elkaar over, maar er zitten duidelijkere verschillen in.
Maar een seconde stilte tussen elke sequence wissel vind ik onacceptabel. Kijk een of twee keer mag.. Niet meer..

JohnnyBusca (TonyBlack) AKA JanVerbrugge (Piet Rutten Bowling team) AKA Jacques ClairEsprit (BonBon) AKA de Modular Pimp AKA The Chaotic Architect
Gear List: SH-101, TB-303, TR-606, TR-606 (Analogue Solutions Mod), TR-707, TR-727, TR-909, MC-303, MPC2000xl, AX-73, SIDstation, Mobius, 1402 VLZ, 1604 VLZ PRO, 3x A-100+DL+PAIA+EFM+ Voxglitch+ASo+planB, Voice Modular System, Pocketcontroller, SDS-800, SDE, DSM-200, Cyclone, MSQ-700, VL-one, Virtualizer, DR-110, MFB-synth, Maximizer, DS-1, DR-55, 2x Böhm Soundlab, Digital Drums, 2x Formant, Casio Triggersticks, Magnus Electric Air Organ, AD202, Draakdoos, computer, delta1010, x0xb0x en Scom4
Oud 14 december 2001, 10:20   #6
Twin-x
Gedeactiveerd account

Twin-x's schermafbeelding

Hmm het loopt een beetje uit de hand.
Kijk de een vindt dit ok en de ander dat.
Mijn mening is dat als je meer tracks wilt dan kan je voor een zacht prijssie een tweede hands rm1x kopen. Ineens hebbie dan 32 tracks toch.

Wat ik gewoon liever zie is de sequenser gedeeltes van akai yamaha whatever gewoon als hardware sequencer zonder al die reutemeteut eromheen.

Als ik wil samplen dan koop ik wel een sampler als ik drums wil koop ik wel een drumcomputer. Als ik geluiden wil tja jullie snappen t al. Waarom al die rotzooi eromheen. Haal t weg dan is er s een keer een betaalbare sequencer.

Pauze tussen laden song vind ik persoonlijk niks maar t publiek zal dit inderdaad niet erg vinden. Doen akoestische bands immers ook pauze tussen nummers.
Twin-x is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2001, 10:58   #7
Arv
-

Arv's schermafbeelding

Maar... Ik vind het een tof ding voor on the road. Gewoon alles erin proppen en meenemen! Doet Speedy J ook, maar dan met de SU (2x) van Yammie. Heeft ie geloof ik ook nog wel een MPC hoor

Arv

343 meter per seconde
Arv is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2001, 11:46   #8
Nolet
verkeerd in goede staat

Nolet's schermafbeelding

Olafmol heeft helemaal gelijk. Het "groovebox" gehalte heeft er niets mee te maken. De sequencer van de RS7000 is net zo goed zo niet beter dan die van de MPC. Niets groovebox, gewoon een zeer goede sequencer. Verder is de limiet van 16 tracks een beetje jammer maar niet echt dodelijk. Je plaatst samples gewoon in een multisetup. Zo kan je hele zangpartijen van mijn part op 1 tracks stop en telkens een andere sample triggeren.

Bij Craz thuis (vorige week) hadden we binnen 10 minuten een goed lopend electro nummer. De snelheid waarmee je dit kan doen is ongelooflijk. Ik gebruik de RS7K eerst als een soort scratchpad, een soort hardware fruityloops. Vervolgens heb je ook nog de mogelijk om je nummer zeer geraffineerd uit te werken en volledig naar je eigen smaak in te richten. Hier schieten de "grooveboxes" meestal te kort: Niet genoeg deep down editting. De sample + slice functie is geweldig. Ikheb nog nooit zoiets in een hardwarebak gezien.

"We should be fighting farmers and farming fighters"
Nolet is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2001, 15:39   #9
Arv
-

Arv's schermafbeelding

Ja die 'slice' functie is echt super! Ik heb het idee dat ze behoorlijk hun best hebben gedaan om daar goeie algoritmes voor te ontwikkelen. Ik denk ook dat dit de echte kracht is van de RS. Ook vind ik het niet eerlijk te zeggen dat hij een delay heeft als je van style wisselt, daar de hardware eerst alle knoppen/geluiden/instellingen etc.. moet instellen voordat de sequence wordt gestart en dat kost tijd... Wat ik begrijp van de diverse forums op dit gebied is dat je dan beter kan werken met patterns die je achter elkaar plakt/zet, in real time als je wilt. Op die manier hoeft de RS niet ondertussen allerlij dingen te doen, want die heb je in het begin al geladen. Ik denk dat de MPC ook zou hikken als daar ook evenveel features/knoppen op zouden zitten als de RS!

Damn, ik zit met spanning te wachten op mijn bestelde RS.. Klote PTT.

343 meter per seconde
Oud 14 december 2001, 16:35   #10
Boost303
Speedfreak

Boost303's schermafbeelding

Citaat:
Orgineel geplaatst door Twin-x

Wat ik gewoon liever zie is de sequenser gedeeltes van akai yamaha whatever gewoon als hardware sequencer zonder al die reutemeteut eromheen.

Als ik wil samplen dan koop ik wel een sampler als ik drums wil koop ik wel een drumcomputer. Als ik geluiden wil tja jullie snappen t al. Waarom al die rotzooi eromheen. Haal t weg dan is er s een keer een betaalbare sequencer.

. [/B]
Kijk daar ben ik het nou helemaal mee eens, het enige wat ik eraan toe zou kunnen voegen is dat ze zo'n kale sequenser zouden moeten combineren met een goed programmeerbare (en met on the fly template verwisselmogelijkheid) midicontroller (16 knoppen en faders bijvoorbeeld)
Nou, en dit ook nog eens voor een rugje of anderhalf en dan heb je een blij Boostje
Boost303 is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2001, 22:08   #11
4-Tek
Vintage lid

4-Tek's schermafbeelding

Als je nummers in elkaar over wilt laten lopen koop je er toch gewoon 2?
Dj's gebruiken ook gewoon 2 draaitafels en zeuren ook niet dat een SL1200 tijd nodig heeft om een nieuwe plaat te laden

Een andere (goedkopere) mogelijkheid is natuurlijk al je nummers te beginnen en eindigen met iets wat je met de hand kan spelen terwijl de sequencer iets nieuws laadt.
4-Tek is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2001, 23:53   #12
Transistor
Insomniac

Transistor's schermafbeelding

Doepfer heeft toch zo'n sequencer zonder fratsen? Weet alleen nie of het wat is...

Roland: TB-303, TR-606 Access: Virus B Korg: MS-20 Waldorf: MicroWaveXT Pearl: Syncussion SY-1Akai: MPC2500, MFC42 filter Modular: in oneindige aanbouw Yamaha: SY-77 Mackie: 32-8 bus monitors: Tannoy Reveal
Transistor is offline   Met citaat reageren
Oud 15 december 2001, 16:44   #13
olafmol
[EXPANSIONS]

"het enige wat ik eraan toe zou kunnen voegen is dat ze zo'n kale sequenser zouden moeten combineren met een goed programmeerbare (en met on the fly template verwisselmogelijkheid) midicontroller (16 knoppen en faders bijvoorbeeld)
Nou, en dit ook nog eens voor een rugje of anderhalf en dan heb je een blij Boostje"

boost303,als je de ingebakken synth en effecten van de RM1x nou even vergeet en/of als mooie bonus ziet heb je precies wat je zoekt...de RM1x is namelijk een hele goede hardware-sequencer (in metalen behuizing) en je kan PER song-setup voor alle 16 knoppen (8 fysieke, met switch button, 16 effectief dus) een MIDI controller toewijzen, ook nog eens per midi kanaal of automatisch switchend naar het midi kanaal van de geselecteerde track....als 16 tracks en 1 midi out en een externe voeding geen bezwaar voor je zijn ben je voor 610 euro (bij thomann) of rond de 1000 piek 2ehands hier in NL klaar.....de display is zelfs backlit

ohja, voor de eigenaars van de RM1x: combineer voor de gein de arpeggiator eens met de groovegrid, en verschuif daarmee noten zover vooruit of terug dat ze tegelijk met andere noten worden gespeeld...instant freaky accoorden shit...en dat in realtime..

Olaf
Oud 15 december 2001, 19:22   #14
CraZ
..
Beheerder

Geniaal..
Wat ik trouwens geniaal vind aan die RS7000.. is dat ie bepaalde effecten niet als audio-effect uitvoert.. maar dat ie op 'n slimme manier midi-noten toevoegd aan je sequence (zoals bij tap-delay).

Heel slim... en ook erg handig bij apparaten die je extern aanstuurt.
CraZ is offline   Met citaat reageren
Oud 19 december 2001, 23:17   #15
Arv
-

Arv's schermafbeelding

Rs? ..impressed!
Ik heb mijn nieuwe RS7000 vandaag binnen gekregen, en al een paar uur zoet mee geweest.. Ik moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben van het geheel (lees: combi seq+samp). Veel van de effecten zijn direct toepasbaar en altijd realtime. ook een zeer coole effect is de loop remix knop, die je gewoon on the fly kan gebruiken om je rime om te gooien, zonder dat je sequence daadwerkelijk gewijzigd wordt. Zeeeeer handig 'live'. De sequencer is rete-strak qua timing heb ik gemerkt. Meerdere kicks tegelijk op verschillende tracks is geen probleem, zonder glitches en timing-errors. Ik ben nu wel tevreden met het apparaat. Ik hoop dat ik hem kan gebruiken voor wat ik wil.
En dat 'hakkelen' komt doordat je dan verandert van 'style' die heel erg veel data en instellingen bevat, zodat de compu die eerst moet verwerken. Dit is iets waar alle sequencers last van hebben. Verwisselen van song kan dus beter als er niet veel 'gebeurt' (midi).

gr
ARv

343 meter per seconde
Oud 21 december 2001, 08:57   #16
olafmol
[EXPANSIONS]

arveyman, als je straks na de RS7000 iets meer gebruikt te hebben een gebruikers-impressie wilt posten zou ik dat ZEER op prijs stellen.....ben vooral geinteresseerd in het sample gedeelte..

ken alle officiele reviews al wel maar het is altijd interessant om concrete ervaringen van iemand te horen

Olaf
Oud 24 december 2001, 19:29   #17
Arv
-

Arv's schermafbeelding

RS 7000 review
Ok Olaf, ik was al van plan om een impressie te posten van de RS7000, dus hier is ie dan.
Ik ben eigenlijk geen MIDI hardware sequencer gewend, ik gebruikte atijd Logic. Maar ik wilde is wat anders dan elke keer dat computerscherm, dus voor een hardware variant gekozen, de RS dus.
Ik ging voor diegene met de meeste 'features' voor je geld vergeleken met de MPC serie. Het eerste wat ik kwijt wil is dat het een zeer intuitieve bediening heeft. Eigenlijk precies wat ik wil hebben als midi tool. De 'JOB's' zijn alle veelgebruikte functies uit Logic bijvoorbeeld. Een zeeeer cool JOB is de Slice functie, fantastisch! Ik was al ReCycle gewend, maar dit werkt super. Je propt een leuke loop erin en hij maakt er vanzelf een midi-sequence van, waardoor je ongelimiteerd de snelheid e.d. kan varieren! Werkt als een tiet.
Alles werkt in de song-building style, zodat je nummer opgedeeld is in sections, die weer live of in een 'chain' gespeeld kunnen worden. Je heb dan 16 secties van elk 16 tracks. Ruim voldoende om een vette track te maken, of live te doen. Alles werkt ZONDER glitches..
Als je echter van song wisselt dan hoor je dat ie even tijd nodig heeft om de nieuwe setup te laden. Ik schat dit op 0.2 sec. De TIMING echter blijft wel netjes doorlopen, waardoor de sequence als het ware de track 'inhaalt', en (wat ik doe) het mogelijk maakt om gewoon een andere sequencer/drumcompu mee sync te laten lopen. Op die manier mix je van de RS (na je song) over naar de ander seq. en daarna weer terug naar de RS (waar je intussen je nieuwe song hebt ingesteld). Dit werkt voor mij prima, en ook perfect live te doen, want alles blijft SYNC lopen.
Verder zijn er ontzettend veel 'live' functies in de RS te vinden, die doen wat je van ze verwacht. Zo is er de LoopRemix functie die je geslicede loop heelmaal door elkaar husslelt, maar de oorspronkelijke MIDI data ongemoeid laat.. Handig voor breaks!
Ook beleef ik veel lol aan de realtime clickshift knop! Handig om even een paar hihats een paar tellen op te schuiven.
Samplen? eitje..
Interne sounds? Ongelooflijk veel goeie bruikbare sounds en van studio kwaliteit.

Tja, wat kan ik er nog meer van zeggen. Ik heb het idee dat dit apparaat mijn hoofdsequencer blijft voor de komende tijd.
De enige 'maar..' die ik kan noemen is die klote EDO ram! Ik heb meteen 64 erbij geprikt, maar daar moest de RS niets van weten, dus maar weer terug gebracht bij de winkel (het geheugen bedoel ik!! :-)) Dus ik moet Yammie nog even bellen over het preciese type geheugen dat ik erin moet proppen..

greetz,
Arv

343 meter per seconde
Oud 25 december 2001, 01:25   #18
olafmol
[EXPANSIONS]

klinkt goed....ik heb zelf een rm1x en de sequencer bevalt me echt heel erg goed...

wat vind je van de nieuwe filtertypes en de effecten?
en hoe bevalt het opslaan van de samples? daarover heb ik nl nog mijn twijfels, de hele file-architectuur zit volgens mij een beetje typisch in elkaar....

ohja, op www.rs7k.org zit erg veel rs7000 kennis, daar kunnen ze je ook het exacte type geheugen vertellen, is erg goedkoop uit de VS te bestellen..

Olaf
Oud 25 december 2001, 20:58   #19
Arv
-

Arv's schermafbeelding

Goedkoop geheugen voor de RS? Hmm, dat klinkt niet verkeerd.. Als het onder de honderd piek blijft, dan ga ik dat doen.
Ik ken de RM1X niet zo goed, eigenlijk alleen uit de winkel. Ik kan dus niet een vergelijking maken tussen de RS en de RM1 wat betreft filters e.d. Maar ik weet wel dat ze heel lekker klinken. Om even heel mierenneukerig te zijn kan ik nog noemen dat het perfect zou zijn als de filtersectie ook een aan/uit knop zou hebben net als de master-effect sectie, maar een knop toewijzen voor de filters wet/dry kan ook!
Het organiseren van samples vind ik eigenlijk wel slim bedacht! Handig altijd gebonden aan een track, waardoor de song-structuur makkelijk te volgen blijft. En een paar keer de 'wave optimize' memory knop indukken werkt perfect voor het minimaliseren van sample opslag. De opslag zelf van een track/song doet ie in 2 files, de r2a en de r3a voor de samples.

Ik moet alleen nog steeds wennen aan de benamingen van de tracks die je maakt. Ze noemen het styles, maar in de interne menu's (de 'job's') heten het weer patterns! En dan heet het ergens anders weer een song.. Zucht.. Het zal wel betekenen dat ik oud word.. Ik bedoel, ik snap wat ze willen maar ze leggen het heel vaag uit!

gr
Arv

343 meter per seconde
Oud 26 december 2001, 02:33   #20
JohnnyBusca
rocket scientist
Beheerder

Citaat:
ik snap wat ze willen maar ze leggen het heel vaag uit!
Is dat niet precies wat Yamaha van Roland onderscheidt...

Reageren

Synthforum » Synth Hardware » Synthesizers en synth-modules

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten