Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 2 mei 2008, 13:30   #1
drumndaze

backingtracks live, hoe doen jullie het ?
Mensen die backingtracks laten meelopen live...
Hoe doen jullie het en wat zijn jullie positive/negatieve ervaringen ?
Laptop ? Multitrack ? Minidisc ?

Liefst geen pro-contra discussie over het al dan niet gebruiken van vooraf opgenomen materiaal... Bedankt
drumndaze is offline   Met citaat reageren
Oud 2 mei 2008, 14:45   #2
Slipperman
Rooibosje iemand?

Slipperman's schermafbeelding

Interessant onderwerp omdat onze band er altijd zelf tegen aan loopt te hikken maar we er veel van afhankelijk zijn.

Het afspelen van backingtracks is ansich weinig probleem. Je kan een laptop pakken waar je gewoon cubase oid laat lopen, een mixdown ervan in itunes draait. Of je kan een ipod of andere mp3 speler pakken of dat recorder of naja je snapt het wel. Maar het synchroon krijgen van de drummer(s) met de backingtrack dat is het tricky gedeelte.

Een tijd lang heb ik een iPod gebruikt waar ik alle backingtracks op had gezet. Echter, ondanks dat de kwaliteit goed is heeft de ipod wat bedieningsnadelen in een live omgeving. Je hebt je handen nodig om hem te bedienen en dat gaat niet altijd even makkelijk.

Zelf ben ik opzoek naar een goede sequencer om alles in te zetten en zo alles af te kunnen spelen door het op een sampler/laptop aan te sluiten met drumsounds en loops (gewoon 1 noot een maat aanhouden om zo een loop te triggeren). Vrij simpel en zou beter moeten werken dan het iPod gebeuren van nu.

Alleen de drummer blijft het probleem. Zijn monitor moet tiptop in orde zijn, het signaal in ze in ear of over ze monitor altijd perfect hoorbaar voor hem, het signaal moet overal doorheen dringen maar niet zijn gehoor beschadigen.
Wil daarom liever een sampler met meer outputs om zo ook een speciaal monitor signaal te kunnen regelen voor de drummer met een clicktrack op maat.

We Can't Dance - the Dutch tribute to Genesis | Website | Twitter | Facebook | Soundcloud |
Ning
Slipperman is offline   Met citaat reageren
Oud 3 mei 2008, 15:12   #3
Zoidsity
If you say so...

Zoidsity's schermafbeelding

Eigenlijk geen ervaring mee, maar een interessante discussie opzich.
[hardop nadenkmodus: on] het hele backingtrack gebeuren in een sampler gooien? Dan kun je dat mooi in tempo mee laten lopen. Een beetje sampler kan makkelijk een paar minuten samplen in stereo. Is eigenlijk 'alleen' handig als je alles via MIDI doet en niet met een live-band[hardop nadenkmodus: off]

Thirty thousand feet above the earth, it's a beautiful thing..

I just like to sit in the dark and watch all the pretty lights blink and glow..

Citaat:
Een nieuwe studie beweert het tegenovergestelde.
Zoidsity is offline   Met citaat reageren
Oud 3 mei 2008, 15:19   #4
fuse
Vintage lid

fuse's schermafbeelding

Laptop met een extra clicktrack voor drummer is waarschijnlijk het meest praktische.
Of dat nou Logic,Cubase,Ableton of iets anders is maakt nie zoveel uit den'k.
Maar je zou ook kunnen kijken naar een HD recorder (al dan niet 2e hands).
fuse is offline   Met citaat reageren
Oud 3 mei 2008, 23:36   #5
Slipperman
Rooibosje iemand?

Slipperman's schermafbeelding

http://www.myspace.com/midimetronome

Dit apparaat lijkt me ideaal. Vooral omdat je live als drummer overgeleverd kan zijn aan de kwaliteit van een monitorsignaal en daarbij dus je engineer. Mocht de backingtrack wegvallen op de een of andere manier (al is het maar uit de monitoring) dan kan je nog naar de lampjes kijken en timing houden.
(Sowieso, echt goede drummers met strakke timing hebben al weinig moeite met tempo aanhouden als ze die eenmaal vast hebben)

http://www.soundonsound.com/sos/aug0...licktracks.htm
Bovenstaand artikel van een van mijn favoriete drummers is denk ik wel verplicht leesvoer als het gaat om clicktracks en backingtracks.

We Can't Dance - the Dutch tribute to Genesis | Website | Twitter | Facebook | Soundcloud |
Ning
Slipperman is offline   Met citaat reageren
Oud 4 mei 2008, 15:21   #6
Jos Ravenglass

Jos Ravenglass's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door drumndaze Bekijk bericht
Mensen die backingtracks laten meelopen live...
Hoe doen jullie het en wat zijn jullie positive/negatieve ervaringen ?
Laptop ? Multitrack ? Minidisc ?
Ik doe dit al langer dan 10 jaar. Het is heel goed te doen, maar je moet het wel serieus willen. Veel muzikanten durven het niet aan.
Ik heb gewerkt met laptop (cubase=stabiel, Ableton=onstabiel) en hardware (nu MPC1000). Een laptop is flexibeler, maar hardware stabieler.

Wij werken niet met een click track. Ik werk met gescheiden uitgangen: een apart stereospoor voor synths, effects en backing vocals, een stereospoor voor beats en percussie en een mono spoor voor bas. De drummer krijgt een monitormix waarop hij beats en bas goed kan horen.

Je hebt hiervoor dus een geluidskaart of hardware apparatuur met tenminste 6 uitgangen (3 stereo) nodig. En verschillende monitorgroepen on stage. Belangrijk is wel dat je een geluidsman hebt die er mee om weet te gaan. Bij ons is het echt belangrijk voor de muziek. We gebruiken de tracks niet als 'sfeertje' op de achtergrond.

Oh ja... we zoeken nog een DJ/ turntablist.

Regards,

Jos van de Gruiter
www.portonova.nl
Jos Ravenglass is offline   Met citaat reageren
Oud 4 mei 2008, 17:07   #7
Meinte37
headbangend lid

Meinte37's schermafbeelding

Sinds vanmiddag heb ik een Alesis Fusion, dus backing track en click stream ik wel vanaf de harde schijf

Gear: Ibanez Universe PWH, Clavia Nord Rack 2 (te koop), Yamaha AN1x, Behringer HA4400, B-1, AKG k501, Presonus BlueTube Pre, Naiant mikes (4x), Frontier Alphatrack (te koop).
Meinte37 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Synthforum » Synth Hardware » Overige hardware

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten