9 juli 2002, 13:06
|
|
|
Learning to wiggle
|
Als ik een drumtrack maak van een (verknipte) loop in m'n sampler, stop ik ze allemaal in één mute group (ze kappen elkaar dan dus af). Daar stop ik dan nog een lege part bij en daarmee kun je heel makkelijk en intuitief mutes erin tikken. Hoef je niet met gates aan de gang of te tekenen.
Ik weet alleen niet of dat werkt als "all rhytme evolves around the kick" ofzoiets... Origineel? kweetniet maar het werkt wel.
|
|
|
|
9 juli 2002, 13:13
|
|
|
Esta Loca!
|
Pak een sampler, microfoon erin en een piepeendje, zet je sampler op record, hou de microfoon voor het eendje en knijp naar believen, echt vet
het leven is een stoelendans
|
|
|
|
10 juli 2002, 04:17
|
|
|
Gaat lekker zo.
|
1)Copy & paste, zet bij de copie de velo dynamiek op 150%, het volume zacht, en stuur een synth aan die je niet vind passen bij deze productie.
2) copy je drumloop , filter hoog en laag weg, timestr->x2, pich -240 cent en stuur dit (zacht) via een bus door de galm (zonder dir signaal). En klaar is uw "How the hell did they do that sound".
Orgineel genoeg??
Gear: MVS-1,Polysix,K4,S5000,DM5,Proteus2,Mac G4,Logic7,KRK RP8, 120 GB samples!
|
|
|
|
10 juli 2002, 09:51
|
|
|
Gearjunkie!
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door Quadruplo
1)Copy & paste, zet bij de copie de velo dynamiek op 150%, het volume zacht, en stuur een synth aan die je niet vind passen bij deze productie.
|
deze snap ik niet.......
|
|
|
|
10 juli 2002, 11:14
|
|
|
-
|
Het zal wel weer een overbekende tip zijn, maar ik probeer soms uit hoe verschillende tracks (mengtafel) samen klinken als je ze naar dezelfde compressor stuurt. Soms is de combinatie (bv. hihats en synth-lijntje) perfect!
Ik weet niet of ik het goed uitleg..
343 meter per seconde
|
|
|
|
10 juli 2002, 19:58
|
|
|
Helemaal in m'n (k)nopjes
|
mensen,
dit is wat ik dan denk over truuks en de eindmix enzo he
net als de muziek zelf vind ik de eindmix een kwestie van smaak en stijl, en afhankelijk van de vraag: welke sfeer wil je creeren?
Er IS geen truuk, zo van als je die kent dan "klopt" je mix. Bovendien is een mix beoordelen een subjectieve zaak. In mijn ogen bestaat er geen algemeen geldende perfecte eindmix.
Laatst zei iemand tegen mij: "dat geluid in dat nummer van jou, dat is veel te hard ineens." En hij had gelijk. "Maar," voegde hij er meteen aan toe, "aan de rest van de mix en je nummers te horen heb je dat zo bedoeld."
En de man had gelijk.
Snap je; het is maar hoe je het bedoelt, hoe de sfeer moet zijn, wat je ermee wil zeggen (als het al een statement is), welke uitstraling het helemaal moet hebben.
Ik zou zeggen; blijf exerimenteren, ontdek alle effecten en mogelijkheden en onthoud ze;
zodat je die "truuks", if you will, kan toepassen ALS het moment er in jouw visie om vraagt.
DAAR gaat het om!!
|
|
|
|
11 juli 2002, 02:15
|
|
|
Electronisch opgewekt
|
Helemaal mee eens, maar toch zijn er truckjes die je gewoon moet weten om een bepaald resultaat/effect te behalen.
Ik doe vaak veel post-editing in cool edit en wat recycle programma's zoals Amen. Als je bijv in fruityloops alleen een kale beat maakt en alle lage geluiden opneemt en dan alle hoge, en die appart "post-edit" en weer bij elkaar zet. Krijg je het squarepusher/aphex-twin gevoel bij. dat soort truckjes
gearlist : 2 handen, 1 paar oren
|
|
|
|
11 juli 2002, 02:26
|
|
|
Electronisch opgewekt
|
In feite ben ik ook niet zo happig in het geven van tips maar...
Wat ik ook vaak doe bij trancemuziek is als het nummer naar de climax overgaat, (dus echt 1 maat voordat-ie 'losbarst') bepaalde geluiden zoals de aanwezige strings en leads te expanden/pannen van mono-klinkend tot een breed stereo-beeld en dan komt de climax. dit is zo gebeurd met de panner van cool edit door een curve te trekken van onder naar boven
 cheers!
gearlist : 2 handen, 1 paar oren
|
|
|
|
14 juli 2002, 15:45
|
|
|
No Tech Like Lowtech
|
probeer eens niet alles te sequencen of te quantizen), en misschien een keertje over een elektro track echte bas te gebruiken (maar dan wel een vintage niet actieve bas). De track komt dan absoluut tot leven
Moog Little Phatty_Moog Taurus III_Boss DR55_Solina Stringensemble_Moogerfooger Phaser/Filter_Korg Microkorg_Korg Monotribe_Clavia Nord Electro 3
|
|
|
|
14 juli 2002, 18:08
|
|
|
[EXPANSIONS]
|
nog wat tips:
gebruik ipv bv 4 bars 16 bars om je tracks in op te nemen..dit dwingt je om iets te spelen dat interessant blijft, je kan in die 16 bar loops ook variaties spelen die je later weer goed kan gebruiken, en je kan je arrangement ook veel sneller opbouwen met grotere blokken waar door je sneller het raamwerk van je nummer hebt staan
en nog iets: probeer in een nummer op de achtergrond "organisch" klinkende geluidjes en/of loops te verwerken...je hoort ze niet echt bewust maar ze voegen echt veel toe aan het totaalgeluid
Olaf
[SPRING Collective recordlabel] || [EXPANSIONS DJ Collective]
www.springcollective.com || www.expansions.nl
|
|
|
|
17 juli 2002, 16:14
|
|
|
www.fakemedia.nl
|
mijn tip: experimenteer tot je er bij neervalt. probeer niet direct de makkelijkste, snelste of meest voorspelbare weg te nemen, maar draai desnoods blind aan al je knoppen tot je denkt.. heeééé dit is leuk.
leuke is dat het voor elke (electronische) muziekstijl toepasbaar is ;-)
dat werkt ook met melodielijnen.. probeer eens iets te tekenen in je sequence software wat er leuk uitziet en luister daarna pas wat je hebt gemaakt en ga daarna de noten die er niet tussen passen eruit halen of opschuiven.
het geregisseerde ongeluk.
miketv
www.quickandbrite.nl
|
|
|
|
17 juli 2002, 16:22
|
|
|
[EXPANSIONS]
|
speel je basslijnen in in grid mode...doe ik vaak op de rm1x voor hele synthetische electronische sequences....
[SPRING Collective recordlabel] || [EXPANSIONS DJ Collective]
www.springcollective.com || www.expansions.nl
|
|
|
|
17 juli 2002, 16:40
|
|
|
qlickt
|
'dat werkt ook met melodielijnen.. probeer eens iets te tekenen in je sequence software wat er leuk uitziet en luister daarna pas wat je hebt gemaakt en ga daarna de noten die er niet tussen passen eruit halen of opschuiven.'
dit doe ik altijd met basslijntjes enzo.. maar dat heb ik eigenlijk door trackers geleerd.. je weet gewoon wat klinkt.
mnml ? /macbookpro/machinedrum
|
|
|
|
17 juli 2002, 19:15
|
|
|
Dirty
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door spdk
Pak een sampler, microfoon erin en een piepeendje, zet je sampler op record, hou de microfoon voor het eendje en knijp naar believen, echt vet
|
Daar hebben ze toch pas nog een hele commerciele plaat mee gemaakt? Was eigenlijk best grappig (vooral de clip) maar weet niet meer van wie die was...
Gear List:
AMD64 3200 PC, Creamware Pulsar I, Pulsar II, Powersampler, Cubase SL3, Nord Rack 2, Fender Telecaster, Vifa Impuls speakers, Ableton Live 6, Faderfox LV1 en een hele zooi plugins.
|
|
|
|
9 augustus 2002, 22:49
|
|
|
Voor een natuurlijke reverb, vooral bij drums!!neem je eigen werk op cd. Speel deze af en plaats een micro voor je boxen. Mix daarna het opgenomen met het orgineel. Experimenteer met micro's (als je de kans hebt),stand van micro's gericht naar de boxen of niet. (a hit or a miss!!)
Pak een loop door 2 kanalen, op de ene zet je een lowpass filter, op de andere een highpass. Samen mixen en experimenteren.
Pak een vette discosample, speel deze af op 2 kanalen. Op één kanaal enkel high (highpass filter) en zet er een leuke flanger op. Weer kanalen mixen (Het kanaal zonder flanger moet je de high cutten)
gearlist: yamaha rs7000, boss sp505, korg electribe EA (kopen of ruilen, het kan), behringer composer, een eq van het merk???, pc pent2 366mhz running fruityloops/cooledit
|
|
|
|
2 september 2002, 15:08
|
|
|
Auxiliary Tha MasterFader
|
De sound van een kick drum aggresiever maken, d.m.v. een noise generator (white noise). Deze sound door een gate halen, waarna je de kick in de sidechain van de gate stopt. Elke keer als de kick speelt, reageert de gate door open te gaan, noise door te laten. Dit inmixen met de kickdrum, eventueel een LPF erop, om het hoog iets te verminderen.
|
|
|
|
2 september 2002, 15:17
|
|
|
Vintage lid
|
Klinkt interessant. Maar is het dan niet meer dan een nep distortion gebruiken? Er zijn ook mensen hier die de mixer oversturen om zo distortion over de kick te krijgen.
Het effect lijkt me hetzelfde maar kan het ook mis hebben.
Zelf heb ik wel eens met Steinberg Quadrafuzz geexperimenteerd en dat is ook interessant omdat het weer een andere methode is om je kick 'op te leuken'.
|
|
|
|
2 september 2002, 16:30
|
|
|
Uw advertentie hier?
|
ik heb ooit eens een lijst met vragen gezien die Brian Eno doorlas voordat hij zijn final mix maakte.
Als iemand die lijst nog eens voor mij zou kunnen achterhalen...?
Dan ben ik die persoon zeer erkentelijk
|
|
|
|
2 september 2002, 17:44
|
|
|
Auxiliary Tha MasterFader
|
Brian Eno kwam ooit met zijn fameuze 'oblique strategies'. Een pak kaarten, met een spreuk op elke kaart. Als je in een opname/mixdown vast kwam te zitten, kon je een kaartje trekken en doen wat er op staat. Soms heel handig, maar soms zijn de spreuken te vaag om er echt iets mee te doen.
http://www.rtqe.net/ObliqueStrategies/
|
|
|
|
| Discussietools |
Zoek in deze discussie |
|
|
|
Regels voor berichten
|