Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 15 november 2007, 20:33   #1
michielhemmer

michielhemmer's schermafbeelding

ik ga een homestudio bouwen achterin mijn tuin...is dit een beetje acceptabel?
he synthforummers,

ik heb net een huis gekocht en kan achterin mijn tuin eindelijk een stenen studio/kantoor bouwen (dus niet meer in de slaapkamer)

we gaan hem pas volgend jaar bouwen maar natuurlijk ben ik hem al aan het inrichten hahahaha

hij zal iets van 6m bij 4m(diep) worden en moet worden opgedeeld in een kantoorruimte...2m bij 4m (voor mijn vriendin) en een home studio..4m bij 4m (voor mij). er komt ook een wc in (dat heeft met aftrek van belasting enzo te maken...)

het is de bedoeling dat ik een plek heb om te mixen en editten (rechtsbovenin) en dat als ik mij omdraai en achter de toetsen zit iedereen aan kan kijken om ook nog als band lekker te kunnen jammen.

hoe werk ik: cubase sx

gitaren: via podxt-pro direct in presonus firepod (zijn dus te horen uit de speakers doe ik nu ook zo en klinkt perfect).

drums: yamaha dtxpressIII via DFHsuperior midi dus (ook direct te horen via speakers klinkt ook lekker)

toetsen: ik gebruik alleen nog softsynths midi dus (ook direct te horen via speakers klinkt prima)

zang: dynamische mic voor in de speel ruimte (puur voor het jammen) en condensator voor in zangcabine.

Het hoeft geen topstudio te zijn maar wel beter als mijn slaapkamer hahaha....
op foto zie je dat ik veel hoeken heb en niet te veel rechte wanden zodat het geluid niet recht terug kaatst als ik zit te mixen....dat is toch beter???

als jullie nog wat tips hebben over de indeling of wat jullie anders zouden doen hoor ik het graag.
Bijgevoegde miniaturen:
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  kantoor studio in achtertuin 6bij4.jpg‎
Bekeken: 896
Grootte:  63,3 KB
ID: 34100  
michielhemmer is offline   Met citaat reageren
Oud 15 november 2007, 20:39   #2
L56
moving horizondentally!

L56's schermafbeelding

Zonder dat ik verder iets zinvols bij te dragen heb: check ff de afmetingen in plan3d, want volgens mij heb je de verhoudingen fout. M'n oude slaapkamer was 2x4 en daar kun je geen bureau zo overdwars zetten, tenzij de breedte 1m is en da's echt VEELS te weinig voor een bureau.

Oh ja, ik doel natuurlijk op het kantoor gedeelte. Ik heb meer medelijden met vrouwen dan met mannen natuurlijk

Maar goed, check het ff voor je het *te* positief in gaat zien allemaal en dan doel ik dus ook op jouw ruimte, want ook 4x4 is eigenlijk helemaal niet veel ruimte.

(edit: ik doel op de verhoudingen ingetekende meubels t.o.v. de ruimte. Verder denk ik maar: zou zonde zijn als het er staat en vervolgens een luxe schuur met WC wordt )

L56 Out...

Oorspronkelijk geplaatst door T-CM11 Bekijk bericht
Nee, je kunt geen samples via Explorer naar de iPad slepen. [...]
Hardware? Over wat heb je het eigenlijk? Vannacht gedroomd dat je samples kon slepen naar je Akai S900?.
L56 is offline   Met citaat reageren
Oud 15 november 2007, 20:51   #3
michielhemmer

ik snap wat je bedoeld...die verhoudingen kloppen ook niet echt (de meubels waren veel kleiner hahaha) maar het gaat even om een grove schets waarin natuurlijk veel te veranderen is.

alles zal dichter op elkaar komen te staan maar dat is geen probleem want nu heb ik alles in mijn slaapkamer en die is 3,5m bij 3m.
Oud 15 november 2007, 21:57   #4
Kraan
OP NAAR DE TIEN!

Kraan's schermafbeelding

Volgens mij bestaat er een topic op dit forum over het inbouwen van monitoren. Wellicht zinvol om die even op te zoeken voordat je dit gaat doen?

.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
Kraan is offline   Met citaat reageren
Oud 15 november 2007, 22:04   #5
Digimod
Really cool stuff

Digimod's schermafbeelding

ik zou een zwembad maken
Digimod is offline   Met citaat reageren
Oud 15 november 2007, 22:16   #6
6 trak
wat kyk jy?

6 trak's schermafbeelding

ik zou die schuine hoek bij het drumstel benutten als kast (van de andere kant dus bereikbaar).

verder de deur naar de zangcabine is wel leuk maar waar staat dan de microfoon en kan de zanger(es) wel naar 'buiten' kijken dan?
misschien kan je 1 stuk van de schuine wand recht maken waar dan de deur in zit, haaks op de zuidelijke muur bijv. en dan in de schuine wand een ruit.

Up to mighty London
Came an Irishman one day.
As the streets are paved with gold
Sure, everyone was gay.
6 trak is offline   Met citaat reageren
Oud 15 november 2007, 22:20   #7
Yoozer
vorbei

Yoozer's schermafbeelding

Ik zou 'm aan je huis vastbouwen in plaats van in je tuin; dit scheelt misschien ook in de belasting. Verder is er natuurlijk dit - wil je ooit je huis verkopen, dan is zo'n extra kamer aan je huis vast veel meer toegevoegde waarde dan een aparte studio in een los hok, of je koper moet toevallig ook muzikant zijn (en de kans daarop is klein). Ja, het doet pijn als de volgende zegt "mooi, hier maak ik mijn zoon z'n slaapkamer van, maar dan moet al die troep er wel eerst uit", maar goed. Het zijn gewoon meer vierkante meters.

Verder zou ik de zangcabine geen perfecte geodriehoek-vorm geven maar een trapezoide maken. Zet de deur haaks op de (in de afbeeldingen laagste horizontale) muur. Die 45-graden hoeken werken ook niet in je voordeel als je weer alles 45 graden maakt, want dan zit je nog steeds met parallelle wanden. Ik zou de monitors overigens ook weer niet zo schuin zetten als op de tekening: hang ze wat hoger en richt ze naar beneden, en maak die driehoek van kop - monitor - monitor er een van 3 x 60°.

Laat het geheel overigens ook nog eens goed nakijken door een architect, vergeet brandveiligheid niet en zorg voor genoeg daglicht.

Lees ook dit maar eens door:
http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=107

Foto's beginnen op pagina 11

For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)
Yoozer is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2007, 11:36   #8
mv30

mv30's schermafbeelding

yoozer, bedankt voor de link naar deze buitengewoon uitgebreide "fotohandleiding", geweldig.
mv30 is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2007, 12:09   #9
Fles
THEMATIC

Fles's schermafbeelding

Je moet die post van L56 nog een keer lezen en de meubels en drumkit, alles in verhouding gaan tekenen want dit slaat nergens op..

IIIone love

SNDCLD
Fles is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2007, 12:55   #10
OddIction
Vintage lid

OddIction's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Yoozer Bekijk bericht
Lees ook dit maar eens door:
http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=107

Foto's beginnen op pagina 11
Damn, die man is echt secuur!!!

http://johnlsayers.com/Studio/Mainpa...roductions.htm

Die heeft ook wel een mooie kamer-in-kamer constructie gemaakt zeg
OddIction is offline   Met citaat reageren
Oud 18 november 2007, 22:05   #11
michielhemmer

he bedankt voor de reacties.....ik moet er ook echt nog uitgebreid naar kijken maar dit was een eerste opzet.

aan het huis vast is geen optie (maar daarvoor moet je het huis kennen) dus wordt wel achterin de tuin.

iemand op een ander forum heeft voor mij een verbeterde optie gemaakt.....
http://www.homerecording.be/forum/at...086-studio.jpg

dit is misschien nog wel een betere optie.
Oud 18 november 2007, 22:24   #12
mv30

mv30's schermafbeelding

tof hoor die verbeterde tekening maar een bureel van 20 cm breed en een stoel van 20cm op 20cm zijn zeer onrealistisch.
Het makkelijkste is (en misschien klinkt dit heel simpel) even een grondplan van je ruimte maken op schaal, bijvoorbeeld met (vierkante)ruitjespapier: elk ruitje stelt een oppervlak van 10cm op 10cm voor bijvoorbeeld. Daarna teken je op dezelfde manier al de nodige meubelen (neem de juiste maten uit de catalogi van meubelwinkels of vanop een meubel site) uit, en knip je deze uit. Leg ze dan op je plan tot het goed ligt voor je. Op deze manier kan je zien of er voldoende ruimte is voor alles. Hou bij je plan rekening met de plaats die isolatie inneemt! dat is meer dan je denkt! het dunste wandje is gauw 7.5 cm breed 'enkel beplaat', dubbel beplaat met gyproc is dat algauw 10 cm. een voorzetwandje dubbelbeplaat is gauw 7.5cm en zoverder. Dat is voor je het weet 25 a 30 cm in de breedte die je verliest hoor. één oplossing, meten passen en meten en passen, en zeer goed plannen (nog een tip, zie dat de deuren open kunnen!)
veel succes.
mv30 is offline   Met citaat reageren
Oud 18 november 2007, 23:50   #13
rejo

rejo's schermafbeelding

Zoals al eerder gezegd: de verhoudingen kloppen van geen kant. De deur van het toilet is bijvoorbeeld bijna smaller dan de wc-pot. Dat betekent dus een deurtje van 40 cm. (...). of en wc-pot van 90 cm breed.

Kortom...

Zonder bot te willen zijn: die plattegronden zijn niet echt geweldig. Als ik jou was zou ik misschien iemand vragen die hier wat meer ervaring mee heeft (en dat hoeft echt geen bouwkundige te zijn). Zorg voor de juiste en realistische maten en verhoudingen. Pas dan kan je objectief beoordelen of een ontwerp efficiënt is. Verder zou ik voor wat betreft de studioruimte even goed gaan uitpluizen wat de beste verhoudingen van de uiteindelijke binnenafmeting (lxhxb) is voor de akoestiek (ivm roommodes). Je hebt nu de kans om die uit te rekenen, en naar jouw hand te zetten waardoor je een optimale akoestiek kan verkrijgen! Ook zou ik bastraps inbouwen (als je toch bezig bent). Zijn wel websites over te vinden.
Als de grove basis van je plan klopt moet je het toch nog laten uitwerken door een ingenieur/architect (ivm bouwvergunningen, plaatselijke verordeningen enz.). Die zorgt er wel voor dat deuren de juiste kant op draaien enz.

Nogmaals, echt niet lullig bedoeld, maar gezien de tekeningen een gemeend advies.

Succes met je project!
rejo is offline   Met citaat reageren
Oud 19 november 2007, 00:25   #14
sander
Zwaar oke deze gebruiker

sander's schermafbeelding

Kantoorruimte en studio naast elkaar. Mag je wel flink wat isolatie aanbrengen anders moet je vriendin de hele tijd naar je herrie luisteren.

Siel synthesizers http://home.tiscali.nl/~smeyer/siel Teisco synthesizers http://home.tiscali.nl/~smeyer/teisco.htm

MPC Kaartlezer inbouw instructie http://home.tiscali.nl/~smeyer/mpc
sander is offline   Met citaat reageren
Oud 19 november 2007, 16:23   #15
michielhemmer

hahahahah dat moet ze nu ook al ....haha

ik ga jullie tips zeker gebruiken (tis pas over een halfjaar/jaar dat ik ga bouwen) dus bedankt daarvoor.

1 dingetje: volgens mij weten sommige niet dat het volume waarmee ik werk niet zo hard is als de meesten volgens mij denken...?!

alle toetsen zijn midi en gitaren komen uit podxt-pro oftewel.....dit kan allemaal op huiskamer niveau (er staan geen echte vertsterkers te loeien...dan moet je namelijk echt aan isolatie doen dat snap ik hahah)

het enige wat echt lawaai maakt is het electronische drumstel (basedrum en pads klinken best hard! ook al is het midi) en de zang (maar die ga ik dus ook goed isoleren).

maar goeie tip over die cm isolatie en hoe snel dat al best dik is en dus ruimte inneemt!!!
Oud 20 november 2007, 11:18   #16
Arv
-

Arv's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door sander Bekijk bericht
Kantoorruimte en studio naast elkaar. Mag je wel flink wat isolatie aanbrengen anders moet je vriendin de hele tijd naar je herrie luisteren.
Ja die WC moet je flink isoleren ja!

hmm de verhoudingen zijn wat krom ja.. hehe..

343 meter per seconde
Arv is offline   Met citaat reageren
Oud 20 november 2007, 12:07   #17
jeroenvdv

Ik zal vanavond even wat voor je tekenen, waarna je hopelijk tot besef komt dat er nog het een en ander te overdenken zal zijn
jeroenvdv is offline   Met citaat reageren
Oud 20 november 2007, 17:02   #18
michielhemmer

graag jeroen!!! des te meer voorbeelden ik heb des te beter het te maken is.

maar het blijft een homestudio heren....en het hoeft dus niet zo proffessioneel als deze link.. http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=107

dat is wel weer het andere uiterste. ik ben nu in mijn slaapkamer (zonder akoustische bewerking ook best tevreden maar alleen omdat ik nu de kans heb wil het wat beter en mooier maken.
Reageren

Synthforum » Midi & de studio » Overig Studio

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten