Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 1 november 2007, 10:44   #1
CJ75
Using keys to open doors

CJ75's schermafbeelding

Korg Triton Le: Pitch-bend pookje hangt los ?
Hoi mede SF-'ers,

even een vraagje waarmee ik hopelijk geholpen kan worden.

Ik heb een Triton Le, gewoon basic gebruik etc. etc.

Echter, ik denk dat mijn pitch-bend pookje wellicht loshangt ?
Het probleem is als volgt:

Ik kan gewoon spelen, maar soms dan vervormt het geluid zodanig dat je als het ware een lichte constante golfbewegeing in toonhoogte hoort. Het is niet dat ie van C gelijk naar F ofzo gaat, maar wel dat de toon dan bijv. tussen B, C, en Cis heen weer golft.

En het is helemaal 'feest' als ik in een solo de pitchbender gebruik. Want na een keertje omhoog of omlaag gaat ie niet meer terug in originele toonhoogte maar blijft schommelen. Het pookje is wel op z'n plek, maar de toon niet.

Ligt dit idd aan mogelijk een los pookje en is dat makkelijk zelf te verhelpen ?

Alvast bedankt !

CJ

Gear:
(Live-) Synths: Roland Fantom X7, Roland JV-80, Korg Triton Le61, Yamaha MOX6
Midikeyboards:Roland PC-160, Evolution MK-61, Roland AX-1 (keytar)
Roland-Expansionboards:SRX-Supreme Dance expansion, SRX-Big Brass Ensemble, SRX-World, SRX-Complete Orchestra, SRJV-Hiphop & SRJV-Asia
Software/PC:Reason 3.0, Cubase SX3, Logic Express 9, Mac-mini, Edirol UR-80
Overig:Montarbo 150, KRK Rokit 5, Behringer Xenyx 802, Ultimate Apex standaard
CJ75 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 november 2007, 23:54   #2
Detoxicator

Detoxicator's schermafbeelding

Re: Korg Triton Le: Pitch-bend pookje hangt los ?

Citaat:
Origineel geplaatst door CJ75
Hoi mede SF-'ers,

even een vraagje waarmee ik hopelijk geholpen kan worden.

Ik heb een Triton Le, gewoon basic gebruik etc. etc.

Echter, ik denk dat mijn pitch-bend pookje wellicht loshangt ?
Het probleem is als volgt:

Ik kan gewoon spelen, maar soms dan vervormt het geluid zodanig dat je als het ware een lichte constante golfbewegeing in toonhoogte hoort. Het is niet dat ie van C gelijk naar F ofzo gaat, maar wel dat de toon dan bijv. tussen B, C, en Cis heen weer golft.

En het is helemaal 'feest' als ik in een solo de pitchbender gebruik. Want na een keertje omhoog of omlaag gaat ie niet meer terug in originele toonhoogte maar blijft schommelen. Het pookje is wel op z'n plek, maar de toon niet.

Ligt dit idd aan mogelijk een los pookje en is dat makkelijk zelf te verhelpen ?

Alvast bedankt !

CJ
Ik heb er niet super veel ervaring van, maar af te leiden van jouw verhaal lijkt mij echt dat het in de aansluitingen binnen de kast zit, want als hij bijv, blijft hangen op die pitch terwijl je hem weer teruggebend hebt, dan is er toch iets interns mis lijkt mij.

Hoop dat dit je verder heeft geholpen dan je nu bent.
Detoxicator is offline   Met citaat reageren
Oud 4 november 2007, 00:59   #3
Kenny
Vintage lid

Kenny's schermafbeelding

Hoelang heb je hem ongeveer?
Na verloop van tijd (al vrij snel eigenlijk), komen deze pitchbend problemen voor bij de triton Le,micro x,X 50, en de Pa 50/80, pa1x/pro van korg.
Dat komt door het slechte matereaal in de pitchbend module.
als je de pitchbend naar links of rechts beweegt zorgt het veertje ervoor dat een kunstof blokje blijft klemmen tegen een ander (kunstof) deel.
Daardoor ontstaat er na verloop van tijd een uitholling en staat je pitchbend binnenin niet meer goed gecentreerd.
vanbuiten kun je dat niet zien.
Je zal hem open moeten maken daarvoor.
zover ik weet zijn die kleine onderdelen niet los te krijgen, en zal je een komplete pitchbend module moeten kopen.
Kost geloof ik ongeveer 75 euro's.
Het is een ander systeem dan die van Roland, die zijn bijna niet kapot te krijgen, en de meesten doen het na 20 jaar nog.
Kenny is offline   Met citaat reageren
Oud 4 november 2007, 01:32   #4
CJ75
Using keys to open doors

CJ75's schermafbeelding

Hi,

allebei hartelijk bedankt voor jullie input !

Ik heb 'm overigens pas 'n maand of 4. Hij was tweedehands, maar goed, ik weet niet hoe lang die persoon 'm in bezit had etc. en of ie eerste eigenaar was. Maar kunnen jullie je voorstellen dat die pitchbender-situatie voor mij nu een soort van doorslag geeft om ECHT niet meer met die Triton LE door te gaan ? De sounds begon ik al aan te twijfelen. En ja, door de jaren heen zijn mijn oren en interface-gebruik etc. toch meer aan Roland gewend geraakt......hoewel ik in het verleden ook al eens een KORG-uitstapje had gemaakt (M1)

CJ

Gear:
(Live-) Synths: Roland Fantom X7, Roland JV-80, Korg Triton Le61, Yamaha MOX6
Midikeyboards:Roland PC-160, Evolution MK-61, Roland AX-1 (keytar)
Roland-Expansionboards:SRX-Supreme Dance expansion, SRX-Big Brass Ensemble, SRX-World, SRX-Complete Orchestra, SRJV-Hiphop & SRJV-Asia
Software/PC:Reason 3.0, Cubase SX3, Logic Express 9, Mac-mini, Edirol UR-80
Overig:Montarbo 150, KRK Rokit 5, Behringer Xenyx 802, Ultimate Apex standaard
CJ75 is offline   Met citaat reageren
Oud 5 november 2007, 10:39   #5
Mike Philco
Ehmmm,...

Mike Philco's schermafbeelding

Hi CJ,
Waarschijnlijk zit de potmeter los of is er een klein stukje plastic afgebroken.
Anyway, in beide gevallen kan ik het herstellen voor je.
Mike Philco is offline   Met citaat reageren
Oud 30 december 2007, 16:38   #6
Esset

Hallo,

ik heb een dergelijk probleem met mijn Triton Le (net in een periode met veel optredens.. gelukkig heb ik MO6 nog). De 'joystick' werkt nog wel verticaal, maar de pitch bend doet het niet meer. Ik heb de synth opengemaakt (stom natuurlijk, maargoed, allang geen garantie meer want tweedehands). Er zit een stekkertje in de pitchbend module los, wanneer ik deze tegen de module aanhoud (en hij contact maakt) werkt de pitch bend. Nu nog een manier vinden om 't stekkertje vast te maken. Wat een toestand. Lang leve Roland met zijn idd onverwoestbare pitch benders..

Gear: Korg M-50 61 | Kurzweil PC361 | Roland E-50 | Roland XP-30 | Yamaha MO6. Rompler for life.
Esset is offline   Met citaat reageren
Reageren

Synthforum » Synth Hardware » Zelfbouw, reparatie en onderhoud

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten