27 oktober 2007, 20:49
|
|
|
Alien Robot Dance
|
verschillend volume op verschillende kanalen
Ik kocht onlangs via dit forum een tweedehands mixer voor een prijsje. Dat ding is echt wat ik nodig had en twas een prijsje dus eigenlijk heb ik geen recht om te klagen...
Maar...
twee mono kanalen schijnen niet te reageren op de gain-draaiknoppen. Ze staan precies op laagste gain en gaan niet hoger (wat dus veel te stil is voor elke applicatie). Kapotte knoppen (binnenin) of kapotte pre-amp ofzo? Ik ken niks van electronica. Is zoiets een vaak voorlomend probleem. Heeft iemand hier ervaring mee?
Bovendien merk ik kleine verschillen op tussen het 'volume' van de verschillende kanalen. Als ik bv hetzelfde signaal naar twee kanalen stuur, dat ik, om dezelfde aflezing te krijgen, de gain van het ene kanaal iéts verder moet opendraaien. Geen enorme ramp, maar dit duidt misschien op slijtage, of slechte contacten, of weet ik veel (wist ik het, dan had ik het hier niet hoeven vragen)... mss staat dit in verband met de twee 'kapotte' kanalen, of is het resultaat van hetzelfde probleem in meer/mindere mate.
Het gaat mij vooral om te weten of ik de mankementen van deze mixer (die ik er graag bijneem als ik nadenk over hoeveel ik hem betaalde) mogelijks kan (laten) repareren, of dat realistisch is, en hoeveel zoiets kan kosten.
Als jullie hier iets over kunnen zeggen, hoor ik het graag.
Arbot
Gear? Juno60 en Jx3P ftw!
|
|
|
|
28 oktober 2007, 16:42
|
|
|
Eet meer kwarkgebak!
|
Wat heb je voor mixer?
Het zou kunnen zijn dat de gain-pots, die niet reageren, alleen voor de mic voorversterkers zijn.
Dat is ook zo op sommige kanalen van mijn mixer.
"Venus me deseruit. Cupido tamen me vexat"
|
|
|
|
28 oktober 2007, 16:47
|
|
|
Turn up the reso!
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door djrazor
Wat heb je voor mixer?
|
ik ruik Tehringer...
Blub
|
|
|
|
28 oktober 2007, 16:51
|
|
|
de ideale schoonzoon
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door resonance
ik ruik Tehringer...
|
 staat in z'n kitlist hè...
ik vraag me af of jij het zou horen, laat staan ruiken
|
|
|
|
28 oktober 2007, 17:01
|
|
|
Alien Robot Dance
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door djrazor
Wat heb je voor mixer?
Het zou kunnen zijn dat de gain-pots, die niet reageren, alleen voor de mic voorversterkers zijn.
Dat is ook zo op sommige kanalen van mijn mixer.
|
Behringer MX2804.
En dat die kanalen anders zouden zijn dan de andere kanalen, is niet zo (handleiding). Bovendien zou dat best wel vreemd zijn zo op kanaal 3 en 7...
Het is trouwens eender of ik een line signaal aansluit of een MIC op de XLR.
Arbot
|
|
|
|
28 oktober 2007, 17:16
|
|
|
Turn up the reso!
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door gemmetje
|
Heb 2 x behringer gehad.. en verder mackie, yamaha en soundcraft.. knop instellingen die op kanalen gelijk staan maar niet gelijk zijn qua volume of eq klinkt naar Behringer.. sommige knopjes hebben zoveel speling dat je je soms afvraagt of het uberhaupt wel iets doet als je eraan draait .. daarnaast ook meegemaakt dat een niet veel gebruikt kanaal zo ineens dood was..
t zijn nog steeds de meest brakke mixers die je kan kopen (vooral 2e hands) ..
beetje laat voor de topicstarter, maar ik hoop dat je genoeg kanalen over heb.. een Behringer mixer die al aan t dood gaan is, is als trekken aan een dood paard.. ik zou daarom ook niet meer investeren in reparaties..
maar goed, als je nog genoeg goeie kanalen over heb kun je hopelijk nog wel wat plezier aan de mengert hebben..
persoonlijk zou ik m dumpen, en de volgende keer wat beter opletten ..
Blub
|
|
|
|
28 oktober 2007, 17:27
|
|
|
Alien Robot Dance
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door resonance
Heb 2 x behringer gehad.. en verder mackie, yamaha en soundcraft.. knop instellingen die op kanalen gelijk staan maar niet gelijk zijn qua volume of eq klinkt naar Behringer.. sommige knopjes hebben zoveel speling dat je je soms afvraagt of het uberhaupt wel iets doet als je eraan draait .. daarnaast ook meegemaakt dat een niet veel gebruikt kanaal zo ineens dood was..
t zijn nog steeds de meest brakke mixers die je kan kopen (vooral 2e hands) ..
beetje laat voor de topicstarter, maar ik hoop dat je genoeg kanalen over heb.. een Behringer mixer die al aan t dood gaan is, is als trekken aan een dood paard.. ik zou daarom ook niet meer investeren in reparaties..
maar goed, als je nog genoeg goeie kanalen over heb kun je hopelijk nog wel wat plezier aan de mengert hebben..
persoonlijk zou ik m dumpen, en de volgende keer wat beter opletten ..
|
Ik heb er gek weinig voor betaald. En heb inderdaad nog genoeg kanalen over die wel goed zijn.
80 euro ipv 350 voor een mixer van dito merk met dito kanalen is toch té verleidelijk.
Ik hoop dat dat ding nog een tijd meegaat, kan me trouwens niet voorstellen dat elke mixer van behringer werkelijk onherstelbaar is. Elk mankement kan toch gerepareerd worden...
Arbot
|
|
|
|
28 oktober 2007, 17:31
|
|
|
Turn up the reso!
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door se7en
Ik heb er gek weinig voor betaald. En heb inderdaad nog genoeg kanalen over die wel goed zijn.
80 euro ipv 350 voor een mixer van dito merk met dito kanalen is toch té verleidelijk.
Ik hoop dat dat ding nog een tijd meegaat, kan me trouwens niet voorstellen dat elke mixer van behringer werkelijk onherstelbaar is. Elk mankement kan toch gerepareerd worden...
|
hehe 80 euro is inderdaad een mooie prijs maar waarschijnlijk in dit geval wel letterlijk een dump prijs ..
overigens zou 350 weer veels te veel zijn, 350 is ongeveer de max die je voor de 32 kanalen versie betaald 2e hands..
natuurlijk zijn behringer mixers wel te fixen, alleen houdt er rekening mee dat ze 2e hands vaak al zo goedkoop zijn dat je met een reparatie niet alleen veel tijd kwijt bent maar ook nog eens geld.. en volgende problemen staan bij een brakke behringer mixer zo weer voor de deur, in dat geval kun je in mijn ogen veel van die behringer zooi total loss verklaren ..
Blub
|
|
|
|
28 oktober 2007, 18:01
|
|
|
hobby knooier
|
Zijn waarschijnlijk de opampjes die naar de kloten zijn, heb zelf toevallig 2 maandjes geleden een mx2804 gratis gekregen van een forumlid waarvan 2 monokanalen teveel overstuurd waren en inderdaad de gain pots op die kanalen reageren niet meer alsof ze in de zachtste stand blijven staan, trouwens dat was het enige mankementje, niets geen kraakjes etc alles werkt feilloos en dat voor een tafeltje van meer als 6 of 7 jaar oud. Ik gebruik hem zelf voor een live setupje en daar heb ik voorlopig nog voldoende aan de 24 inputs, dus ik mis de 2 gainloze kanalen niet echt.
Wat je zou kunnen doen is erachter komen welke opampjes erin zitten en ze vervangen, als je dat zelf doet zal het waarschijnlijk zo goed als geen drol kosten. Laat me dan meteen even weten welke erin zitten, of we bestellen samen een aantal als dat mogelijk is.
|
|
|
|
28 oktober 2007, 18:35
|
|
|
Alien Robot Dance
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door anoniempje
Zijn waarschijnlijk de opampjes die naar de kloten zijn, heb zelf toevallig 2 maandjes geleden een mx2804 gratis gekregen van een forumlid waarvan 2 monokanalen teveel overstuurd waren en inderdaad de gain pots op die kanalen reageren niet meer alsof ze in de zachtste stand blijven staan, trouwens dat was het enige mankementje, niets geen kraakjes etc alles werkt feilloos en dat voor een tafeltje van meer als 6 of 7 jaar oud. Ik gebruik hem zelf voor een live setupje en daar heb ik voorlopig nog voldoende aan de 24 inputs, dus ik mis de 2 gainloze kanalen niet echt.
Wat je zou kunnen doen is erachter komen welke opampjes erin zitten en ze vervangen, als je dat zelf doet zal het waarschijnlijk zo goed als geen drol kosten. Laat me dan meteen even weten welke erin zitten, of we bestellen samen een aantal als dat mogelijk is.
|
En hoe moet ik te weten komen welke dat zijn? Ik heb tot nu nog nooit van een opamp gehoord. Klink anders best wel aannemelijk, en zou toch best wel aangenaam zijn om dat ding goedkoop te repareren...
Arbot
|
|
|
|
28 oktober 2007, 23:41
|
|
|
Eet meer kwarkgebak!
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door gemmetje
|
Ow ok, ik heb het laten zien van handtekeningen op dit forum gedisabled, dat scrollt veel lekkerder
Maargoed, ik heb ook een Behringer (UB2442FX) en heb hetzelfde probleem. Het is eigenlijk zelfs m'n tweede mixer, de eerste moest gerepareerd terug naar de fabrikant en is waarschijnlijk tijdens transport gestolen, waarop de winkelier me een nieuwe
heeft gegeven.
De main outs zijn ondertussen niet goed meer, kanalen zijn idd. anders qua gain, en het kraken van pots zal wel weer een kwestie van tijd zijn, hoewel ik wel heel erg voorzichtig ben met oversturen, dat doe ik liever nog op een klein behringer mixertje die ik er naast gebruik.
Dus de gok van Resonance was zo gek niet, en klaarblijkelijk zelfs in de roos
|
|
|
|
29 oktober 2007, 12:52
|
|
|
Waarom ik ?
|
met zo'n achternaam moet repareren wel kunnen.
Maar: zoals je zelf al zegt, er zitten nog genoeg kanalen op die het wel doen.
Om herhaling te voorkomen op andere kanalen: gebruik de PFL functie.
Als je niet weet wat dat is: het staat redelijk beschreven in de handleiding, anders geef je dat hier even aan.
Krijg je alsnog uitleg.
het is hoog tijd voor weer eens wat nieuw speelgoed.
|
|
|
|
29 oktober 2007, 13:49
|
|
|
Alien Robot Dance
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door Heine
Om herhaling te voorkomen op andere kanalen: gebruik de PFL functie.
Als je niet weet wat dat is: het staat redelijk beschreven in de handleiding, anders geef je dat hier even aan.
Krijg je alsnog uitleg.
|
Ik weet wat PFL is, maar ik begrijp niet wat het hier komt bij kijken... herhaling voorkomen?
Kan je dat even verduidelijken, klinkt alsof het een erg nuttige tip is, maar ik vat em niet.
Arbot
|
|
|
|
29 oktober 2007, 14:42
|
|
|
Waarom ik ?
|
Met PFL heb je goed zicht op de sterkte van je ingangssignaal. Je kan dat met de gain versterken en/of verzwakken, naar gelang de behoefte.
Als je voortaan na het aansluiten van een apparaat eerst met PFL dat ingangssignaal afregelt, is de kans op het opblazen van een kanaal minimaal.
het is hoog tijd voor weer eens wat nieuw speelgoed.
|
|
|
|
29 oktober 2007, 15:08
|
|
|
Alien Robot Dance
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door Heine
Met PFL heb je goed zicht op de sterkte van je ingangssignaal. Je kan dat met de gain versterken en/of verzwakken, naar gelang de behoefte.
Als je voortaan na het aansluiten van een apparaat eerst met PFL dat ingangssignaal afregelt, is de kans op het opblazen van een kanaal minimaal.
|
Nu ga ik enorm dom overkomen... maar... kan je een kanaal opblazen?
Arbot
|
|
|
|
29 oktober 2007, 18:38
|
|
|
Eet meer kwarkgebak!
|
Sja, hij zal niet ontploffen ofzo...
De preamps kunnen echter idd. een beperkte belasting aan. Hoe harder het signaal, hoe meer vermogen, hoe minder een signaal dus voorversterkt hoeft te worden.
Als je je preamps in het rood draait belast je ze te zwaar. Het geluid zal dan ook vervormen. En de ene mixer kan daar langer tegen dan de ander, feit is dat je preamps na een tijdje worden verkloot.
|
|
|
|
| Discussietools |
Zoek in deze discussie |
|
|
|
Regels voor berichten
|