Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen
|
|
Ik heb alles van Lyle en Herbie, en bijna alles van Chick (incl bootlegs). Chick heeft ook de nodige klassieke werken geschreven, terwijl Lyle en Herbie zich daar nauwelijks aan wagen.
|
Lyle heeft voor het "debussy trio" een reeks klassieke dingen geschreven (al heb ik ze nooit gehoord).
Zijn werk op "solo" zou ik eerder als modern klassiek bestempelen dan als een jazz piano improvisatie album (voor zijn improvisaties is Fictionary denk ik zijn beste showcase…)
Heel veel van zijn composities met Metheny zijn redelijk klassiek in uitvoering. Ondanks dat het jazz is merk je erg de invloed van klassieke muziek. DIt zit hem ook vooral in de compositie en in de uitvoering ervan (neem een stuk als The way up. Zeker een jazz album maar je hoort toch duidelijk het ensemble terug komen)
Het enige minpunt wat ik bij Lyle heb is dat hij veel te weinig muziek maakt en zich prive met veel andere interesses bezig houd waardoor hij amper dingen buiten de PMG om doet. De vier albums die hij heeft uitgebracht hebben we meer te danken aan steve rodby en pat metheny die hem behoorlijk hebben lopen pushen om dit soort projecten te doen. Maar het is zijn goedrecht om met meerdere dingen bezig te zijn. Beetje het tegenovergestelde van metheny (beluister zijn meer klassieke input op Secret Story. Zijn werk met strijkers is erg mooi en geloof dat hij ook een en ander met steve reich heeft uitgespookt)
Overigens, ik meen dat chick en herbie ooit eens samen een album hadden opgenomen (kan live registratie geweest zijn, ben niet super bekend met hancock) met klassieke piano stukken (als in bach, mozart etc.)