1 maart 2007, 15:28
|
|
|
djchosenfew.com
|
Sub in hardcore kicks
Wat mij is opgevallen is dat wanneer je processing over je kick heen haalt (compressie, eq, distortion etc..) dat de echte lage tonen vaak verdwijnen.. nu ik heb ik al vaker verhalen gehoord over het layeren van kicks... maar op 1 of andere manier wil het niet lukken.
Hoe gaat dit nu eignelijk in z'n werk.. ? De kick die de sound geeft.. geef je die het volledige frequentie bereik ? en zet je er een andere kick onder die bijvoorbeeld met een low pass filter alleen voor het laag zorgt ?
Want nu word het 1 groot zooitje om het zo maar te zeggen ? en ik ben er ook nog niet helemaal uit hoe ik zoiets nou route door m'n mixer in cubase?
Kan iemand me een klein duuwtje de goeie richting op geven ?
Bedankt
Bas
|
|
|
|
1 maart 2007, 15:31
|
|
|
djchosenfew.com
|
hmmm... sorry ik denk dat ik het antwoord zojuist heb gevonden, ga er gelijk mee aan de slag  :
-------------
In Cubase SX 2 zit een multiband-compressor plugin waarmee je bv de lage frequenties kunt selecteren en die solo kunt zetten, waardoor echt alleen de bas overblijft. Dit kan ook andersom, waardoor je alleen de mid en hi frequenties overhoud. Met een gewone eq is me dat nooit zo goed gelukt als met deze plugin.
Stel dat je een lekkere kick hebt - maar zonder goede punch - dan neem je een kick waar wel een goede punch inzit en doe je wat hierboven staat. Bij de andere kick haal je de bas weg, voeg ze samen en je hebt(na wat bijschaven) een goed klinkende kick.
|
|
|
|
1 maart 2007, 16:13
|
|
|
OPEN DIE GAIN & EQ !!!
|
Gekut met dubbele kicks heb ik een tijdje gedaan, tegenwoordig werk ik liever met samples die van zichzelf al goed in de EQ zitten. Ook als ik met basissamples werk (909 etc) om daarna te oversturen. Als je overstuurd is de kans groot dat je op een gegeven moment het laag de rest laat wegdrukken, zorg dat er dan minder laag in zit, maar nog wel genoeg om na het oversturen nog schoon laag bij te kunnen draaien.
Als je layered krijg je vaak geluidsgolven die elkaar versterken of verzwakken. Heeft allemaal te maken met dedubbele bassen die op een bepaald punt in hun verloop zitten. Dit is echter wel een leuk iets om mee te kloten om na een tijdje zoeken een zeer dikke kick eruit te halen. Heb je de mogelijkheid om de phase te "inverten" dan kan dat vaak de oplossing zijn als er ineens tonen wegvallen. Gisteren heb ik op die manier nog wat bd samples zitten kneden in soundforge.
Verder kan je losse attacksamples "pok" mixen met sublaag bassdrumsamples, waarbij je de bassdrumsample in laat faden om de "pok" ruimte te geven en faseverschillen tegen te gaan.
|
|
|
|
1 maart 2007, 16:26
|
|
|
djchosenfew.com
|
Dankje niel voor je uitgebreide uitleg  wat ik me wel soms afvraag idd is om voor m'n wat goede bassdrums te maken en te renderen naar wav.. zodat je ze idd in 1x kan oproepen zonder een berg FX en layering te hoeven doen? dan hoef ik eigenlijk alleen nog maar grotendeels met een sampler vst te werken.. hmmm
Zijn er meer onder jullie die op deze manier werken ?
Bedankt alvast
Bas
Laatst gewijzigd door DarkChaos; 1 maart 2007 om 16:37
|
|
|
|
1 maart 2007, 16:32
|
|
|
Eet meer kwarkgebak!
|
Niels?
Het is toch maar 1 Niel?
"Venus me deseruit. Cupido tamen me vexat"
|
|
|
|
1 maart 2007, 16:35
|
|
|
djchosenfew.com
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door djrazor
Niels?
Het is toch maar 1 Niel?
|
Dj Niel natuurlijk  dom.. Foutje
|
|
|
|
1 maart 2007, 16:39
|
|
|
OPEN DIE GAIN & EQ !!!
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door DarkChaos
Dankje niel voor je uitgebreide uitleg wat ik me wel soms afvraag idd is om voor m'n wat goede bassdrums te maken en te renderen naar wav.. zodat je ze idd in 1x kan oproepen zonder een berg FX en layering te hoeven doen? dan hoef ik eigenlijk alleen nog maar grotendeels met een sampler vst te werken.. hmmm
Zijn er meer onder jullie die op deze manier werken ?
Bedankt alvast 
Bas
|
Dat zijn er heel veel. Soms zelf zo erg dat ze 3 verschillende kicks gebruiken in 20 platen. Geeft je wel een herkenbare sound, maar persoonlijk vind ik dat je eerder de bd moet aanpassen aan de track, dan de track aan de bd als je toch al bezig bent. Ligt eraan waarmee je begint.
|
|
|
|
1 maart 2007, 16:45
|
|
|
djchosenfew.com
|
Hardcore/Darkcore, maar denk dat ik toch maar is een sound setje ga bouwen voor me eigen ipv. dat ik iedere keer van voor of aan begin... natuurlijk sla ik ook wel patches op... maar icb met fx blijft het toch altijd anders klinken... en ik ben het zeker met je eens dat bassdrum aangepast moet worden aan je track en niet andersom.
Maarja ik zou natuurlijk wat harde en zuivere basis samples kunnen bouwen die ik altijd nog een klein beetje kan fine-tunen dmv van fx..
thanx iig voor je support.. is heel verhelderend
|
|
|
|
1 maart 2007, 17:45
|
|
|
OPEN DIE GAIN & EQ !!!
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door DarkChaos
Maarja ik zou natuurlijk wat harde en zuivere basis samples kunnen bouwen die ik altijd nog een klein beetje kan fine-tunen dmv van fx..
thanx iig voor je support.. is heel verhelderend
|
Dat doe ik zelf ook altijd. Meestal door extra randje oversturen op m'n mixer met EQ.
Uiteindelijk maak ik daar dan weer samples van, en worden die de keer daarop weer getweaked etc etc etc.
No prob
|
|
|
|
1 maart 2007, 18:04
|
|
|
Duc de Richleau
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door Niel
Dat doe ik zelf ook altijd. Meestal door extra randje oversturen op m'n mixer met EQ.
Uiteindelijk maak ik daar dan weer samples van, en worden die de keer daarop weer getweaked etc etc etc.
No prob
|
Niel, hoe is die ESX-1 eigenlijk om samples af te spelen? Blijven die samples nog goed klinken?
Ik merk dat als ik bassdrums door de audio-in van mijn EMX-1 haal dat een aanzienlijk deel van het laag verdwijnt (juist dat deel waar de 909 zo goed in is) en de midden frequenties krijgen juist een kleine boost, ook als ik de buizen niet gebruik. Eigenlijk wel minder. Ligt denk ik aan de filters.
Maar is dit bij de ESX ook zo? Welke hardware sampler raad je aan voor zoiets?
"The power of darkness is more than just a superstition. It is a living force which can be tapped at any given moment of the night!"
|
|
|
|
1 maart 2007, 18:16
|
|
|
OPEN DIE GAIN & EQ !!!
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door Terra Pee
Niel, hoe is die ESX-1 eigenlijk om samples af te spelen? Blijven die samples nog goed klinken?
Ik merk dat als ik bassdrums door de audio-in van mijn EMX-1 haal dat een aanzienlijk deel van het laag verdwijnt (juist dat deel waar de 909 zo goed in is) en de midden frequenties krijgen juist een kleine boost, ook als ik de buizen niet gebruik. Eigenlijk wel minder. Ligt denk ik aan de filters.
Maar is dit bij de ESX ook zo? Welke hardware sampler raad je aan voor zoiets?
|
In de studio werk ik met een yamaha A4000. Heb in het verleden gewerkt met een Akai S20. De electribe SX gebruik ik voor live acts en daar klinkt alles prima. Via de buizen laat ik hem net een randje oversturen, krijg je meer "analoge feeling" bij. En dat is geen marketingpraatje
Ik maak geen gebruik van de audio in van de SX, gewoon intern samples punchen. Nooit problemen gehad met sublaag. Eerder verbaasde blikken "woow!!  "
Werkt de MX misschien met ad/da converters voor de audio-in die het verneuken ?
|
|
|
|
2 maart 2007, 14:12
|
|
|
Low Ass Lid
|
/me leest mee.
|
|
|
|
2 maart 2007, 14:29
|
|
|
Prutsend lid
|
wat ik doe is eq voor het oversturen wegdraaien ipv boosten. Zo blijft je kick veel beter in balans, boosten vervormt m vaak zo lelijk. Na het oversturen nog een keer eq-en en weer wegdraaien, vooral rond de middentonen (wel zorgen dat je je tick aan het begin niet kwijtraakt!), daarna je kick harder zetten. Af en toe krijg ik het sublaag daarmee zo hard dat de woofers van mn monitor gewoon stilstaan (dan heb je dus teveel sub hehe)
Nice & Sleazy does it everytime
|
|
|
|
2 maart 2007, 14:35
|
|
|
Duc de Richleau
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door Niel
Werkt de MX misschien met ad/da converters voor de audio-in die het verneuken ?
|
Je hebt gelijk. Ik heb het net gecheckt. De interne bassdrum samples van de EMX blazen wel muren weg qua laag. Ik had ze eigenlijk nooit gebruikt omdat ik een gelukkige eigenaar ben van een mbase01. Helaas dat een cruciale deel van het laag zowat verdwijnt dan als ik de mbase01 door de EMX haal. Anders wel leuk effect hoor. Als ik de mbase01 zonder FX of processing gebruik heeft hij wel laag (en ook niet een klein beetje ook, ik moet zelfs het lage een beetje wegdraaien met EQ.)
EDIT: Ben benieuwd of dat de audio-in van de ESX ook met deze probleem kampt. Aangezien de audio-in van ESX ook worden gebruikt om te samplen zou je hopen van niet. ESX is later geproduceerd als de EMX en de ESX heeft een stereo in ipv een mono in. Misschien hebben ze de converters wel aangepast.
"The power of darkness is more than just a superstition. It is a living force which can be tapped at any given moment of the night!"
Laatst gewijzigd door Terra Pee; 2 maart 2007 om 14:57
|
|
|
|
3 maart 2007, 14:41
|
|
|
djchosenfew.com
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door Nightstorm
wat ik doe is eq voor het oversturen wegdraaien ipv boosten. Zo blijft je kick veel beter in balans, boosten vervormt m vaak zo lelijk. Na het oversturen nog een keer eq-en en weer wegdraaien, vooral rond de middentonen (wel zorgen dat je je tick aan het begin niet kwijtraakt!), daarna je kick harder zetten. Af en toe krijg ik het sublaag daarmee zo hard dat de woofers van mn monitor gewoon stilstaan (dan heb je dus teveel sub hehe)
|
Dat is wel intresant.. heb het uitgetest... en werkt idd wel aardig
|
|
|
|
| Discussietools |
Zoek in deze discussie |
|
|
|
Regels voor berichten